Motorsåg och handhållet

Kilar – storlek på träd och lutning

91 inlägg 45114 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

cruisern  
#265242 Nu är björken fälld. Jag mätte upp att björken lutade 30 grader och jag hade två alternativa fällriktningar som jag ansåg var fria. Dessa var 55 grader respektive 80 grader. Jag valde 55 grader eftersom det kändes lite tryggare.

Det var en vårtbjörk och jag började med att skala av barken där jag skulle lägga riktskäret för att ha bra kontroll på brytmånens tjocklek. Jag sågade riktskäret som jag blev rekommenderad dvs jag siktade vid sidan om önskad fällriktning. Jag gjorde ett normalt riktskär och inte ett längre eftersom trädet var något ovalt och jag ansåg det var tillräckligt långt. Trädet var tillräckligt tjockt att jag kunde göra ett instick, få till det säkra hörnet och slå in en kil. Brytmånen blev jämntjock och 30 mm. Jag kapade säkra hörnet och träder föll exakt i dit jag riktade. Jag behövde inte knuffa eller dunka till på kilen utan träden föll med kraften från den inslagna kilen. Tyvärr hade jag ju siktar sidan om önskad fällriktning så det blev en liten fastfällning ändå. Jag skulle således inte gjort denna korrigering.

Vad har jag lärt mig? Jo en hel del. Det går att fälla åtminstone friska björkar med sidolut i en ganska tvär riktning relativt den riktning som trädet lutar. Är man noggrann med riktning och har kontroll på sin brytmånen så har man stora möjligheter att styra trädet dit man vill. Hade jag vetat detta innan hade jag gett mig på 80 gradersalternativet. Jag tror det hade gått också. Det får dock bli nästa gång. Jag har också bättrat på mitt självförtroende vad avser trädfällning dock med fortsatt respekt för vad jag håller på med.

Jag gjorde en liten skiss som kanske kan förklara riktningarna bättre.
Untitled 1.pdf

Ett stort tack för era råd och er support.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Peteflamingstar  
#265247 Kanon, kul att det gick bra!

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

JensSkoog  
#265269 Tack cruisern för att du berättat hur du gjorde det och skissen. Mycket interessant för oss alla, och mycket bra skrivit! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

totte  
#265274 Bra fällt och bra berättat!

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

anersimyra  
#265288
cruisern skrev:Nu är björken fälld. Jag mätte upp att björken lutade 30 grader och jag hade två alternativa fällriktningar som jag ansåg var fria. Dessa var 55 grader respektive 80 grader. Jag valde 55 grader eftersom det kändes lite tryggare.

Det var en vårtbjörk och jag började med att skala av barken där jag skulle lägga riktskäret för att ha bra kontroll på brytmånens tjocklek. Jag sågade riktskäret som jag blev rekommenderad dvs jag siktade vid sidan om önskad fällriktning. Jag gjorde ett normalt riktskär och inte ett längre eftersom trädet var något ovalt och jag ansåg det var tillräckligt långt. Trädet var tillräckligt tjockt att jag kunde göra ett instick, få till det säkra hörnet och slå in en kil. Brytmånen blev jämntjock och 30 mm. Jag kapade säkra hörnet och träder föll exakt i dit jag riktade. Jag behövde inte knuffa eller dunka till på kilen utan träden föll med kraften från den inslagna kilen. Tyvärr hade jag ju siktar sidan om önskad fällriktning så det blev en liten fastfällning ändå. Jag skulle således inte gjort denna korrigering.

Vad har jag lärt mig? Jo en hel del. Det går att fälla åtminstone friska björkar med sidolut i en ganska tvär riktning relativt den riktning som trädet lutar. Är man noggrann med riktning och har kontroll på sin brytmånen så har man stora möjligheter att styra trädet dit man vill. Hade jag vetat detta innan hade jag gett mig på 80 gradersalternativet. Jag tror det hade gått också. Det får dock bli nästa gång. Jag har också bättrat på mitt självförtroende vad avser trädfällning dock med fortsatt respekt för vad jag håller på med.

Jag gjorde en liten skiss som kanske kan förklara riktningarna bättre.
Untitled 1.pdf

Ett stort tack för era råd och er support.
Var du riktar är beroende av sågmodell. Med HVA riktar du dit du vill att toppen ska hamna. Med Sthil/ Jonsered får du korrigera som du lärt :geek: :smile:
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

cruisern  
#265302 Jo jag vet mycket väl hur man siktar med Hva och J-red. Jag har båda sågarna. Det jag gjorde var en medveten justering i sidled av riktningen enligt ett förslag jag fick i denna tråd. Detta för att kompensera om trädet drog något snett i fallet. Nu blev det inte så utan trädet föll exakt som jag siktade. Att trädet inte drog snett vid fallet beror sannolikt på att brytmånen var stark och stabil på både tryck och dragsidan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

anersimyra  
#265308
cruisern skrev:Jo jag vet mycket väl hur man siktar med Hva och J-red. Jag har båda sågarna. Det jag gjorde var en medveten justering i sidled av riktningen enligt ett förslag jag fick i denna tråd. Detta för att kompensera om trädet drog något snett i fallet. Nu blev det inte så utan trädet föll exakt som jag siktade. Att trädet inte drog snett vid fallet beror sannolikt på att brytmånen var stark och stabil på både tryck och dragsidan.
Aha, då förstår jag. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

palbin  
#265578 [/quote] Ja, och resultatet kan bli minst sagt överraskande. Jag har alltid sparat tjockare brytmån på dragsidan vid sidlut. Men enligt forskning i ämnet ska tjockare brytmån snarare sparas på trycksidan för att minimera kompression av fibrerna. Då jag sparat mer på dragsidan sen " Hedenhös," och tyckt att det fungerat bra, har jag inte vågat prova att spara mer på trycksidan. Men för en tid sedan sågade jag av misstag av en stor del av brytmån på dragsidan, trädet var relativt stort, sidlutet var omkring 1,7-2,0 meter. Och se på fan, det gick ner perfekt. Inget urdrag på dragsidan, något lite kompression på trycksidan. Trädet var en Björk.[/quote]

När man tänker efter lite förstår man tanken bakom detta :ugeek: !

Fortfarande borde en kil på trycksidan kunna kompensera för bris-
ten på "kompressionstålighet" - eller? - det handlar förstås i vilket
fall om mkt "timing" om man skall använda detta där det verkligen
absolut behövas behövs, så att säga ... .

Eidt: i själva verket borde trädets storlek/vikt hava mkt göra med
dietta - litet/lätt träd = det funkar med mera bredd på dragsidan -
stort/tungt träd = det gör det (kanske) inte - eller?
Senast redigerad av palbin sön 16 feb 2014, 02:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265607 Jag minns att jag sett en bild av en kil som så att säga tar vid i tjocklek där vanliga kilar slutar, var säljs sådana?
Kom att tänka på det i förra veckan när jag stod i en sydsluttning och ville fälla en stor gran norrut, rätt vad det var stod man med tre kilar inslagna till "roten". Denna gång föll trädet motvilligt efter att jag flyttat fram två av kilarna och knuffat med fällriktare.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

palbin  
#265610 En sån här Ochsenkopf kanske

DSC00220.JPG

DSC00221.JPG

Som en annan skånsk guube på forumet sade/skrev är den så
vid i inslagsvinkeln att det kan vara svårt "få grepp" - men det
är just när man kan få det greppet som den kanske kan behö-
vas ... .

O den köpa man i så fall tex på weben ebay.de

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

mghg  
#265625 Cruisern, jag gratulerar dig till att det gick ganska bra och att du har lärt dig en hel del. Björkved är stark och en jämnbred brytmån fungerar bra.

cruisern skrev:Det jag gjorde var en medveten justering i sidled av riktningen enligt ett förslag jag fick i denna tråd. Detta för att kompensera om trädet drog något snett i fallet. Nu blev det inte så utan trädet föll exakt som jag siktade. Att trädet inte drog snett vid fallet beror sannolikt på att brytmånen var stark och stabil på både tryck och dragsidan.

Jag känner att jag bör svara på detta eftersom jag tidigare skrev att jag hade siktat vid sidan av där jag ville att trädet skall falla. Det jag skrev gäller för träd som lutar rakt åt sidan, men den björk du fällde hade en kraftig böj nära roten och sedan en rak stam uppåt. Det är lätt att vara efterklok men jag inser nu att jag borde kompletterat mitt allmänna råd utifrån dina foton och därmed föreslagit endast en liten korrektion vid siktningen utifrån dina foton.

Jag ber om ursäkt om jag har orsakat dig merarbete och önskar dig lycka till i fortsättningen.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

cruisern  
#265636 mghg du behöver inte be om ursäkt. Det blev inte mycket merarbete. Nu fick jag även träna på att fixa till en mindre fastfällning som var lätt att åtgärda. Det var kanske t.o.m. bra att att jag gjorde som jag gjorde, för jag blev en erfarenhet rikare. Det är väl nästa så att men lär mer av "misstag".

Jag har tidigare med hyfsad framgång fällt träd med både sidolutning och överhäng. Dock inte med stora sådana. Vid något tillfälle borde jag gjort korrigering men inte gjort det. Då har det inte varit björk och jag har nog inte varit lika noggrann med brytmånen som denna gång. Denna björk (17m) såg mer "besvärlig" ut i verkligheten när jag stod sidan om än vad bilderna visar. De hindrande träden runt omkring bidrog nog till detta.

Jag tror att genom att brytmånen var lite bredare och ganska lång relativt trädets storlek så bidrog detta till att brytmånen blev stark . Trädet var ju 21 cm i brösthöjd men brytmånen innanför barken blev 22x3 cm eftersom roten var något oval i sin form.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

jannee  
#265652 Min erfarenhet av björk är detta trädslag är det enklaste att få dit man vill. Fällde för ett antal år sedan en ridå med björk som alla lutade ut över en sjö. Vissa träd hade en dia på mer än 30 cm i brösthöjd, dock inga bautastora.
Jag lyckades med alla träden, fällriktningsvinkeln mot vart de lutande var alla över 90 grader. Använde inte ens kil eller brytjärn i något fall. Björk har en vidunderlig seghet i fibrerna. Nu var detta vårtid, syrfällning för vedbehov.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Fredrik Reuter  
#386583 Hej,
Sökte efter om klippet nedan redan varit uppe på skogsforum men så verkar inte vara fallet.
Känns som att det är en kändis från skogsforum som instruerar, har jag rätt?


Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Göt  
#386638 Det var en bra film ^:)^ :-BD synd bara att den inte var textad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).