Motorsåg och handhållet

Vilken sågkedjeolja och varför?

177 inlägg 111278 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

P-A78  
#263177 Hej jag kör med ok q8 sågkjedjeolja fårn swedol tycker funkar kanon

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263259 Samma här just nu. Både till sågar och sågverk.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263263
palbin skrev:Biltemas blåa fyraliterdunkar för cirkus 100 spänn är väl inte
helt fel om man vill ha något billigt o lättillgängligt (som pri-
vatkonsument alltså)? (Eller :) ?)

Det slank med en sån dunk förra våren då jag var in på Biltema. Första och sista gången. Smörjningen var det väl inget fel på men den luktar ju som spillolja, kan inte vara nyttigt att andas in oljeröken eller få den oljan på huden.

Numera är det OK:s mineralolja som gäller, dubbla priset men betydligt behagligare att använda. Vegoljorna har jag inte blivit vän med ännu, tycker att de klibbar igen sågen om den står ett tag.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

skogsrisen  
#264628 En undran till er som kör med ren rapsolja, smörjer ni noshjul samt nållager med annat smörjmedel eller låter ni rapsen sköta det?

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

axwell  
#264640
skogsrisen skrev:En undran till er som kör med ren rapsolja, smörjer ni noshjul samt nållager med annat smörjmedel eller låter ni rapsen sköta det?


Bara rapsolja och alltför sällan något extra i nållagret.
Vid klyvsågning,bara då, brukar jag ibland stryka på lite extra rapsolja med fingret tills lagret är mättat, ingår inte i de dagliga rutinerna.

Fettar aldrig in noshjulet, kanske därför som det går så bra.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

rønning  
#264645 Hei.
Bruker dere ren rapsolje rett fra matbutikken til klyvsaging også? Driver å klyver litt med en stihl 044, og lurer på å prøve med raps. Er det virkelig bare å fylle på å kjøre iveg?

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Husqy346  
#264648 Den olja jag har i sågen nu är Starta från Jula . Jag köpte 2 dunkar därifrån för några år sedan då det var tänkt att de skulle gå till vedmaskinen.
Senast redigerad av Husqy346 tis 11 feb 2014, 11:42, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

axwell  
#264649
rønning skrev:Hei.
Bruker dere ren rapsolje rett fra matbutikken til klyvsaging også? Driver å klyver litt med en stihl 044, og lurer på å prøve med raps. Er det virkelig bare å fylle på å kjøre iveg?

Akkurat.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

herjman  
#264655 Anledningen till att jag kör raps är att mineralolja klibbar och kladdar så förbannat och att veg kedjeolja är dyr och beckar igen precis allt.

Rapsoljan gör inget av ovanstående och verkar smörja bra, dessutom är den billig och miljövänlig.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Huskyman  
#264844 Men hur går det med rapsolja om det är -10 grader ute?
Matolja blir ju trögflytande redan i kylskåp.....
Sjäv kör jag numera bara Stihl SynthPlus eller likvärdig olja. Funkar bra för mig. Även i kyla.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

herjman  
#264849 Nu har vi sällan -10 här nere men bekanta "hemma" kör också rapsolja och det är inga problem jag märkt av.
När rapsoljan är trögflytande är den inte i närheten av vad bio olja är tycker jag

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

axwell  
#264850
Huskyman skrev:Inlägg av Huskyman » Idag, 15:02
Men hur går det med rapsolja om det är -10 grader ute?
Matolja blir ju trögflytande redan i kylskåp.....
Sjäv kör jag numera bara Stihl SynthPlus eller likvärdig olja. Funkar bra för mig. Även i kyla.


När jag testade frös den vid -20, men tinade snabbt upp igen när den kom in i "värmen" på -10.
Inga problem så länge sågen är varm, vid värre kyla får du tillsätta några % diesel.

Sprit försämrar smörjningen och glykol kanske har samma egenskaper.

Själv far jag hem från skogen när det blir nedåt -20 grader.

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

bgl  
#264888 För över 30 år sen fick jag ett annorlunda tips på kedjesmörjning. Använd livsmedels- eller medicinskt godkänd vitolja. Finns hos flera oljebolag. Fördelarna är bl.a. lukt- och smakfri, förmodligen mindre farlig att andas in, smörjer mycket bra och verkar kunna stå länge i öppen dunk utan att försämras. Lägre förbrukning då den jag brukar köpa är ganska trögflytande men går ändå att köra på lägsta oljeinställnng. Naturligvis dyrare än Feltemas, men räknat per timme rimlig att köpa.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264896
axwell skrev:Bara rapsolja och alltför sällan något extra i nållagret.
Fettar aldrig in noshjulet, kanske därför som det går så bra.

Ska testa detta vid nästa tillfälle. Var köper du rapsoljan?

Avatar Fallback

Re: Vilken sågkedjeolja och varför?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264920 Willys har stora dunkar billig rapsolja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar