Små skogsmaskiner och övriga maskiner

TimmerKalle Volvo SM 667

34 inlägg 30002 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

totte  
#263674 Där ser man, hur skulle man klara sig utan russinburkar :lol:

Och så bra då att midjan är OK, lite gung i traktorn var väl närmast normalt på dom.

Sätt inte på nån turbo, inte för jag vet om det ens går, men jag tror inte drivlinan skulle hålla i längden om du skulle vässa upp den.

Avatar Fallback

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Enstaberga  
#263683 Du har säkert rätt Totte och jag kör mest på vedbacken och lyfter pinnar hit och dit ändå. Det visade sig rätt snart att Kallen var för bred om baken för mina stickvägar. Den är breddad med framfälgar bak och där nästan 3 meter bred.. Tippar inte lika lätt men är heller inte optimal i min ungskog för gallringsuppdragen som den införskaffades till.. Nu försöker jag plita ihop en skotarkombo mellan BM 320 utan framhjul, odriven boggivagn och en liten kort kran. Smalt och bra hoppas jag, nästan hälften så bred som Kalle. Är dock än så länge fortfarande kvar i tillverkningen av midjan mellan traktor och kärra. Jag har onödigt nog försökt snitsa ihop en midja själv av grovrör men ratar nog min fulsvets och tar en förhoppningsvis bättre och stabilare lastbilsaxel till detta i stället. Där kan det dessutom bli bromslåsning som bör motverka vältningsrisken. Bilder kommer längre fram om det blir bra..

   TS
Användarvisningsbild

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

totte  
#263873 Det där låter mvcket intressant. Midjan är ju en kritisk punkt och inte helt lätt att bygga, rörelse i två dimensioner och mycket stora krafter som skall hanteras med exakthet och stabilitet. Väntar med spänning på bilderna!

Avatar Fallback

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Homo abies  
#264670 Turbo på 600 -nää det är nog inte så nyttigt vill minnas att dom hade lite svårt att hålla tätt i toppen? kolla kompression, spridare o pump i första hand

Avatar Fallback

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Enstaberga  
#264699 Traktorn är lättstartad men ryker rätt svart ibland, läs vid tung gasfot.. Det blev lite bättre när jag gjorde rent luftfiltret och bytte olja och oljefilter men den är fortfarande lite klen. Hur och vad gör jag för att se om spridarna och pumpen behöver åtgärdas?

   TS
Avatar Fallback

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264731 Med en tjänstevikt på nästan nio ton en totalvikt på arton och en rova på 59hk så ska man nog inte hoppas förmycket.

Avatar Fallback

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Enstaberga  
#264825 Vill inte vara petig men om det är som jag tror dvs. bytt motor till BM 600 så är det väl ca 4 pigga kusar till.. om det nu hjälper.. Det blir ju sammantaget ca 3 hk per ton.. lite sämre förutsättningar än en ordinär moped med andra ord.. Hursomhelst, jag är mycket nöjd iallafall. Traktorn gör sitt jobb väldigt bra på vedbacken och jag har inte särskilt bråttom och det är mest vid omkörningarna på motorvägen som jag tycker att den är lite trött..

   TS
Avatar Fallback

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264828 Jo jag vet har själv en smv Drivax som ju också är byggd på Bm boxer och det fungerar utmärkt med den lilla motorn i skogen och på vedbacken men på vägen är det sällan man kan utnyttja hög 5a

Avatar Fallback

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Enstaberga  
#264832 Mr Hemek: Då är det kanske som det ska vara ändå, liten motor - tung kropp. (Låter som mig själv..) Hög 5a och halvtlass har inte fungerat någon gång annat än i nedförsbacke och det är ju inte alltid lätt nerförslut varken i livet som i verkligheten.. Har du bilder på din drivax? Jag är ju barnsligt förtjust i allt gammalt järn som rullat/rullar i skogen så lite foton på din maskin vore ju roligt. Mvh. Jörgen

   TS
Användarvisningsbild

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

totte  
#264833
det är mest vid omkörningarna på motorvägen som jag tycker att den är lite trött..


:lol: :lol:

Tänk dig då att köra dumpern, Gruskalle, det var samma framända. Med ett fullt makadamlass så var det svårt att köra om i uppförsbacke.

Avatar Fallback

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264835 Så länge man inte kör gödseltunna eller höbalar från ängen längst bort, så är det där med hästkrafter överreklamerat. Ta't lugnt i trafiken! :-)

Avatar Fallback

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Palakangas  
#264838 Kan inte låta bli att berätta när jag hade en Hemek 600 utan broms på traktordelen, bara hydraulisk vagnsbroms. I en brant och kurvig utförsbacke på en skogsbilväg hoppade låg/hög växeln ur. Det gick inte att få in den igen så jag bromsade vagnen och motorn dog. Utan styrning for jag ner för en slänt och gränslade ett stort avledningsdike. Jag skrek som en stucken gris innan den stannade i ungskogen. När jag fick hjälp av en kille med en Huddig 1260 såg han inte traktorn från vägen. Köpte nya bromsband samma dag.

Avatar Fallback

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264875
john kamera 009.JPG
här är en bild på mitt monster

Avatar Fallback

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

Enstaberga  
#264889 Snygg! Mer och fler bilder vill vi ha..

   TS
Användarvisningsbild

Re: TimmerKalle Volvo SM 667

totte  
#264960 Fin klassiker!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).