Skogsnyheter

Skogsstyrelsel satsar på fastighetsavtal

22 inlägg 10071 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsel satsar på fastighetsavtal

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264722 För fastigheter med särskilt höga naturvårdsambitioner vill skogsstyrelsen skriva naturvårdsavtal för hela fastigheten http://www.lantbruk.com/skog/skogsstyre ... ghetsavtal
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsel satsar på skådebröd

rokon  
#264741 I en mångmiljardbransch som den Svenska skognäringen är, en basindustri för Sveriges välstånd, så är det bara skådebröd de visar fram. "Under 2014 har Skogsstyrelsen avsatt 2,3 miljoner kronor specifikt för fastighetsavtal, och ambitionen är att varje distrikt ska upprätta minst ett avtal vardera under året." Citat från ovanstående länk.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsel satsar på fastighetsavtal

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264748 Förvisso, men det positiva är ju i alla fall att de över huvud taget kan tänka sig betala för naturvård.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsel satsar på fastighetsa

rokon  
#264765 Jo, tanken bakom Nokås är bra för de som känner sig osäkra i sin roll som skogsägare, de kan få saklig vägledning och en liten dusör som uppskattning.
I förlängningen så kan det bli en del i skogspolitiken som bygger på frivillig grund.
Men där är vi med dessa pengar ännu inte.
Men det jag läst mig till när det gäller Nokås-stödet så får jag den uppfattningen att det är på skogsstyrelsen som de skall utarbeta programmet för skötseln, verkar som en dialog mest uppifrån och ned.
Istället för att stimulera till idéer som kommer från skogsägaren. Själv så skulle jag inte tycka det vore värt de pengarna som Nokås kan ge, och tydligen tycker de allra flesta det samma.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsel satsar på fastighetsavtal

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264813 Det blir den vanliga formen av dialog med skogsstyrelsen då. De pekar med hela handen och skogsägaren förväntas stå där med mössan i handen...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsel satsar på fastighetsavtal

surjämten  
#265047 Vad är det här frågan om ?
2,3 miljoner för hela Sverige. Hur många hektar räcker det till ??

En teori som dyker upp för mig är att ss genom detta "erbjudande", får reda på av oss markägare vart det finns skyddsvärda områden.
Följderna av att man tar kontakt med ss i frågan behöver jag nog hjälp med spekulationer från er på forumet.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsel satsar på fastighetsavtal

Homo abies  
#265052 Skogsstyrelsen är den staliga myndighet som har att verkställa den fattade skogspolitiken.... När det hette skogsvårdsstyrelsen var dom på många håll "problemlösande" men i och med omorganisationen till SKS skulle man uttalat bli "MER myndighet" Mer lagtillsyn och definitivt mindre "dricka kaffe med markägare"...... Politikerna i stockholm bestämmer via regleringsbrevet till SKS hur skogen skall skötas på hela fastigheten för två ägargenerationer framåt... 2,3 miljoner... =15-20ha skog Det kanske är dags att sätta ett ekonomiskt värde på naturvärdena, Ett större träd i en storstad har ett beräknat miljövärde på mellan 1,5-3 Miljoner kronor.....

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsel satsar på fastighetsavtal

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267874 Erik Jarvin först ut med det nya fastighetsavtalet http://www.lantbruk.com/skog/erik-ar-fo ... -nya-avtal
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsel satsar på fastighetsavtal

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267888 Nokåsstöd får jag för att gallra ut min gamla hagmark. Inga krav på skötseln, förutom att jag inte får vidta åtgärder den närmaste tiden som gör det ogjort, så att säga.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsel satsar på fastighetsavtal

Tosca  
#267889
Mangan skrev:Nokåsstöd får jag för att gallra ut min gamla hagmark. Inga krav på skötseln, förutom att jag inte får vidta åtgärder den närmaste tiden som gör det ogjort, så att säga.

Hur lång anses "den närmaste tiden" vara?

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsel satsar på fastighetsavtal

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267892 Minns inte, 5-10 år tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsel satsar på fastighetsavtal

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268104 Tre felande nollor http://www.skogsaktuellt.se/?p=44222&pt=108&m=1422
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsel satsar på fastighetsavtal

anersimyra  
#268109 Jag var övertygad om att 2,3 MILJONER var en felskrivning, det låter som ett skämt i sammanhanget. :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsel satsar på fastighetsavtal

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268111 När det gäller myndigheternas syn på naturvård, får man väl vara glad att det överhuvud taget finns några pengar till skogsägaren. Det brukar annars bara finnas påbud och sanktioner till den drabbade skogsägaren...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsel satsar på fastighetsavtal

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268112 Är det före eller efter administration? ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).