Traktorer och processorer

Belarus 820 hydralik

19 inlägg 12402 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Belarus 820 hydralik

Kvastmannen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25606 Jag har nyligen förvärvat en Belarus 820 -94. Den har en hydralik som inta anpassats till en huggarvagn. Vi behöver två dubbelverkande uttag för vagnstyrning och en ventil för att styra dessa samt ett uttag med permanent tryck och en retur för ventilpaketet. På vår Belarus finns två uttag bak och två uttag fram på vänster sida, dessa är parallellkopplade och styrs av den inre av de tre spakarna på vänster sida om ratten. Vilken funktion har de andra två spakarna och hur kompletterar vi enklast hydraliken för att få önskade hydralfunktion.

Vi har dessvärre ingen instruktionsbok eller liknande. Har någon tips om var vi kan köpa detta så hör gärna av er.

Hälsningar Nils



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Belarus 820 hydralik

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25625
Kvastmannen skrev:Jag har nyligen förvärvat en Belarus 820 -94. Den har en hydralik som inta anpassats till en huggarvagn. Vi behöver två dubbelverkande uttag för vagnstyrning och en ventil för att styra dessa samt ett uttag med permanent tryck och en retur för ventilpaketet. På vår Belarus finns två uttag bak och två uttag fram på vänster sida, dessa är parallellkopplade och styrs av den inre av de tre spakarna på vänster sida om ratten. Vilken funktion har de andra två spakarna och hur kompletterar vi enklast hydraliken för att få önskade hydralfunktion.

Vi har dessvärre ingen instruktionsbok eller liknande. Har någon tips om var vi kan köpa detta så hör gärna av er.

Hälsningar Nils



Jag har en -89... där är inre spaken (mot ratten) dubbelverkande uttag bak, mittre spaken är ett uttag fram på höger sida, å yttre spaken körs lyft armarna, jag kör själv det dubbelverkande uttaget bak till skogsvagnen (kranen) å har sen dragit 2 slangar från det främre uttaget på höger sida så jag kör ramstyrningen där....

Du kommer å märka va drygt det är att backa med skogsvagn me ramstyrning när spaken sitter där den sitter, vänder man sej för att se bakåt så når man knappt spaken :lol:

Men annars en helt ok skogs traktor... vi fick vår utan insruktionsbok åxå... ja har inte ens hittat glödningen så vet du det får du gärna skriva :lol: ... den startar ju iaf men man kan ju spara på grejjerna....

Avatar Fallback
snickaren  
#25754 Hej!
Har en Belarus 562 -90 där sitter glödningen i en återfjädrande stömbrytare till höger om ratten, ett litet " fönster " med en tråd som glöder när det är klart att starta.
Hoppas du hängde med vad jag menade.
Magnus

Avatar Fallback
Kvastmannen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25833 Vi har inga uttag till höger. Jag skall undersöka om det finns pluggar som hör till den mittre spaken och i så fall dra två uttag bakåt. Fungerar det bra med returen via ventilen eller bör denna gå direkt till oljebehållaren på vänstra sidan?

Hälsningar Nils

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25834
Kvastmannen skrev:Vi har inga uttag till höger. Jag skall undersöka om det finns pluggar som hör till den mittre spaken och i så fall dra två uttag bakåt. Fungerar det bra med returen via ventilen eller bör denna gå direkt till oljebehållaren på vänstra sidan?

Hälsningar Nils


Jag kör med returen via ventilen det funkar bra men det kanske funkar bättre med fri retur har ingen aning, tyvärr så (va ja vet) sä är det ju en lite besvärlig hydraul tank att få dit nån fri retur på, men det kanske går....

Avatar Fallback
XPG  
#25842 Fri retur till tank e bäst! Man skall ha minsta möjliga strypningar o en aninig grövre slang på returen för att slippa onödigt mottryck o alla
dess negativa verkningar som ex trög kran, hög olje temp, läckagen, mm!

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25847
XPG skrev:Fri retur till tank e bäst! Man skall ha minsta möjliga strypningar o en aninig grövre slang på returen för att slippa onödigt mottryck o alla
dess negativa verkningar som ex trög kran, hög olje temp, läckagen, mm!


Förstår att det är bäst me fri retur, ska forska lite i om det går att få dit på tanken så kanske man har löst problemet ja har me att kranen går för sakta :oops: :lol:

Avatar Fallback

Belarus 820 hydraulik m.m.

Kvastmannen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26149 Nu har jag skruvat ner rattpidestalen och konstaterar att en av ventilerna den till höger och med spaken i mitten saknar kopplingar men det finns två pluggar på ventilen. När man för fram respektive drar tillbaka spaken så arbetar pumpen. Tydligen är detta en dubbelverkande ventil. Så det som behövs är ledningar och kopplingar bak på traktorn.

Vad beträffar glödstift så har vi en glaskupol i vilken det sitter en glödtråd jag tror att tändningsnyckel kopplar in glödstiftet i ett visst läge eftersom det inte finns någon annan stömbrytare.

Finns det två hastigheter på kraftuttaget och var sitter i så fall väljaren?

Hälsningar Nils

   TS
Avatar Fallback

Re: Belarus 820 hydraulik m.m.

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26168
Kvastmannen skrev:Nu har jag skruvat ner rattpidestalen och konstaterar att en av ventilerna den till höger och med spaken i mitten saknar kopplingar men det finns två pluggar på ventilen. När man för fram respektive drar tillbaka spaken så arbetar pumpen. Tydligen är detta en dubbelverkande ventil. Så det som behövs är ledningar och kopplingar bak på traktorn.

Vad beträffar glödstift så har vi en glaskupol i vilken det sitter en glödtråd jag tror att tändningsnyckel kopplar in glödstiftet i ett visst läge eftersom det inte finns någon annan stömbrytare.

Finns det två hastigheter på kraftuttaget och var sitter i så fall väljaren?

Hälsningar Nils


På våran finns det endast 540 uttag...

Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26171 På min Belarus 572 -97 är spaken längst till höger om ratten till ett dubbelverkande uttag bak. Den spaken har en liten hasp så att man kan låsa den i ett läge framåt innan flytläget kopplas in. Har även en fri retur kopplad till tanken. Om din Belarus har 1000 varvs kraftuttag sitter omkopplaren mitt under taktor , en skiftnyckel behövs. (Helt idiotisk placering)

Avatar Fallback

retyur till hydraultanken

Kvastmannen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26275 Var eller hur är returen kopplad till tanken?

   TS
Användarvisningsbild
kava  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26287 Den är ansluten i sidan på förhöjningen som oljefiltret sitter i. Till vänster om oljepåfyllningen.

Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26342 Avråder definitivt från att köra en kran med fri retur. Filter är bra! Har ni nämnvärt motttryck på returen är det ngt fel som man fixar istället för att pumpa runt skitig olja...

Fri retur använder man till läckoljeledningar från hydraulmotorer och servoventiler mm.

MVH
MN

Avatar Fallback
Kvastmannen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26462 Måste inte all olja som återleds till eller fylls på oljebehållaren passera filtret?

   TS
Användarvisningsbild
Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106476
Morgan Nordin skrev:Avråder definitivt från att köra en kran med fri retur.
Fri retur använder man till läckoljeledningar från hydraulmotorer och servoventiler mm.

MVH
MN


Lite sen kommentar, men varför ska man inte köra kran med fri retur?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).