Motorsåg och handhållet

Motorsågens inträde

49 inlägg 17102 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

mghg  
#264493
totte skrev:
mghg skrev:
Mange skrev:XB "EL-raket" kom ut 1955 Gjordes paralellt med XA "´Raket" en tid, sedan bara XB.
Dessa hade mekanisk insprutning, inga membran eller flottörer.

Tack för snabbt svar. Har sett en annan uppgift om att XB bbörjade tillverkas 1957, men det var alltså 1955.

Innebar den mekaniska insprutningen att XB-sågarna gick i alla lägen likt moderna sågar och alltså inte stannade när de lutades (och därmed inte heller behövde vridbara svärd likt Be-Bo)?


Ja, dom var lägesoberoende. Konstruktionen kom från den norska Comet som sen blev Jonsereds XA, de brukar kallas "dieselsågar" men är egentligen små tändkulemotorer till principen. Dom var rätt bökiga att starta, ett glödrör måste värmas med låga. Handtaget användes som propanbehållare för brännaren för detta. Sågen kunde köras på i stort sett alla flytande bränslen, från bensin till eldningsolja,

När Jonsereds ville göra en bensinsåg så tog man i stort sett samma konstruktion och la till eltändsystem, det blev XB sen XC och XD.

Intressant. Tack!

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

anersimyra  
#264495 Jag pratade nyss med " skogvaktarn," alltså, han som spelade skogvaktarn. sågen var mycket riktigt en XB Raket, färgen ( Racinggrön ) var densamma som Jaguars färger. Sågen var på 56 kubik, varvade 4000, kedjehastighet 6 m/sek, den var på ca 3 HP. Filmen är mycket riktigt inspelad utanför Örebro. :smile:

Avatar Fallback

Re: Motorsågens inträde

tallen100  
#264502
anersimyra skrev: Filmen är mycket riktigt inspelad utanför Örebro. :smile:

Jaså hade bestämt för mej att den var inspelad i trakterna Grängesberg Kopparberg någonstans... Men skogvaktaren bör ju veta var dom var :grin:

Avatar Fallback

Re: Motorsågens inträde

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264503 Kan någon lite snabbt förklara skillnaden mellan de olika förgasarsorterna?

Var bensin redan på 50-talet det dominerande bränslet? Fotogen och sprit, fanns det inga sådana renodlade sågar?

Avatar Fallback

Re: Motorsågens inträde

tallen100  
#264506 Nä inte vad jag vet, fotogen hade nog inte blivit någon hit, måste isf startas på bensin å varmköras, när den skulle stannas måste den antingen slås av på bensin eller dränera förgasaren. Nu pratar jag Traktor, men det måste bli samma sak med en eventuell fotogen såg.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264509 Flottör är som det låter en flytande kropp i en behållare som reglerar mängd bränsle genom att öppna o stänga ventil. Oftast är de inte matade med pump utan bara gravitasions tryck.

Membranförgasare reglerar bränslemängd med impuls/tryck från vevhuset på membran som öppnar o stänger bränsle nålen. De har nästan alltid bränsle pump och kan då vridas hyrsom.
Finns även ett fåtal som är gravitasions matade.

Just Cometen/XA/XB/XC/XD är med injektor. Tryck i tank från vevhus och mekaniskt styrd bränsleventil. Spritar rakt in i vevhuset och spolas över kolv som en reed ventil motor eller slid matad.

De här som kallades för dieslar var ju en motor de kunde slå i stort sett va som bara det var flytande och brann.
Eftersom de hade värmerör/tändkula så var det inte ovanligt de gick på diesel, fotogen, bensin, kristall olja, majsolja eller raps olja. I bruksanvisningen sår det vilka bränslen och blandningar som var rek.

Stängas gjorde de med att strypa bränslet.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

anersimyra  
#264512
tallen100 skrev:
anersimyra skrev: Filmen är mycket riktigt inspelad utanför Örebro. :smile:

Jaså hade bestämt för mej att den var inspelad i trakterna Grängesberg Kopparberg någonstans... Men skogvaktaren bör ju veta var dom var :grin:
Han spelade inte skogvaktarn förstår jag nu när jag sett filmen, han var ju sågföraren. :smile:

Avatar Fallback

Re: Motorsågens inträde

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264514
Mange skrev:Membranförgasare reglerar bränslemängd med impuls/tryck från vevhuset på membran som öppnar o stänger bränsle nålen. De har nästan alltid bränsle pump och kan då vridas hyrsom.
Finns även ett fåtal som är gravitasions matade.


Så det sitter en bränslepump i moderna motorsågar? Trodde själva membranförgasaren matade bränsle direkt från tanken. Alltid lär man sig något nytt... :oops:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264515 Moderna förgasare har pump på ena sidan och reglering på andra.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264553
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev: Filmen är mycket riktigt inspelad utanför Örebro. :smile:

Jaså hade bestämt för mej att den var inspelad i trakterna Grängesberg Kopparberg någonstans... Men skogvaktaren bör ju veta var dom var :grin:
Han spelade inte skogvaktarn förstår jag nu när jag sett filmen, han var ju sågföraren. :smile:

Jaså, "Engström" som slarvade bort bensindunken ;) Du kan väl fråga honom vid tillfälle hur de filmade sekvensen när han "fäller över sig", mycket välgjord.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

anersimyra  
#264571 Han sågade på ett speciellt sätt för att få rotation på stammen, men jag minns inte hur, men självklart ska jag fråga. Annars kan ni fråga själva om ni besöker Westside Motor i Västberga Stockholm. Bill är i dag nästan 85, men har fortfarande butiken öppen fem dagar i veckan.

Avatar Fallback

Re: Motorsågens inträde

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264572 Har precis sett filmen för första gången. Den var bra. :-)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264592
Mangan skrev:Har precis sett filmen för första gången. Den var bra. :-)

Jo, det finns många envisa tjurskallar som inte vill ta till sig ny teknik och inse att saker kan göras på annat sätt. Men gubben Larsson inser ju att motorsågen är något bra och att det är framtiden, även att man måste släppa fram den yngre generationen trots att det satt långt inne!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264596 Henning Lundström som spelar "Öman" i filmen var tydligen även en baddare på att hitta på roligheter som originalet "Amos Persson" i radio. Här kan ni höra något av det han berättade: http://www.gulsele.junselebyar.se/amos_ ... onsson.htm

Användarvisningsbild

Re: Motorsågens inträde

totte  
#264625
Mangan skrev:
Mange skrev:Membranförgasare reglerar bränslemängd med impuls/tryck från vevhuset på membran som öppnar o stänger bränsle nålen. De har nästan alltid bränsle pump och kan då vridas hyrsom.
Finns även ett fåtal som är gravitasions matade.


Så det sitter en bränslepump i moderna motorsågar? Trodde själva membranförgasaren matade bränsle direkt från tanken. Alltid lär man sig något nytt... :oops:


Ni har rätt båda två. Det finns en pump, men pumpen är just det ena membranet som sitter i förgasaren, det finns alltså ingen separat pump. Så det stämmer ju som du säger Mangan att förgasaren suger upp bränslet, och det var den funktionen Mange syftade på.

Äldre sågar med flottör hade vanligen ingen pump, självtryck från tanken matade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar