Motorsåg och handhållet

14" på Stihl ms201

15 inlägg 10440 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

14" på Stihl ms201

Dobben  
#264511 Tänkte köpa ett 14" svärd och kedja till min ms201 för de gångerna det behövs något lite längre.

Har lurkat ett tag på forumet och läst många trådar om kedjor utan att begripa någonting överhuvudtaget.

Nu har jag 12" 3/8 1,3mm original. Har kollat Oregons grejer på Jula och gissar på att följande skulle funka.

http://www.jula.se/sagsvard-14-728050


http://www.jula.se/sagkedja-14-728036

Hur många länkar ska man ha? Vad innebär 3/8 och 0'325? Hur är det med infästningen på svärdet? Standard som passar alla tillverkare och modeller? Passar oljekanalen?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: 14" på Stihl ms201

palbin  
#264517 14" är 50 DL och "känns fel" - 12" 44 DL är den rätta setupen :)
- notera att många i Sverige inte kör mer än 13" på 50cc proffs-
maskiner - även om det i sin tur är för litet - 0.325 behöver man
ett speciellt kitt för att byta till - och det blir oxå fel :)!

Edit: jag missade detta med längre räckvidd ... ! Då kan man ju
gott behöva längre ja :) ... . Här är en bild på båda i vart fall

DSC00206.JPG
Senast redigerad av palbin mån 10 feb 2014, 22:25, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: 14" på Stihl ms201

axwell  
#264522 Välkommen som forumskribent!
Skulle inte tro att Jula har några svärd som passar till Stihl MS201. Omöjligt att veta eftersom Jula bara använder sitt eget artikelnr.
Om du ändå besöker varuhuset så kan du titta på Oregons originalnr. Svärdets sista siffror skall vara 071.

Gå in på Oregons guide och bekanta dig med olika kombinationer.

http://www.oregonproducts.se/en/support ... tml?id=180

Avatar Fallback

Re: 14" på Stihl ms201

M-F  
#264524 Åtminstone flera ms 200 som jag provat har levererats nya med 14" 1,3mm 3/8 picco svärd!
Enklast om du är osäker är väl att besöka din lokala stihl försäljare som säkert hjälper dig att hitta rätt! :smile:

Avatar Fallback

Re: 14" på Stihl ms201

SawTroll  
#264542 Pass på at du kjøper et sverd med riktig montasje - og hvorfor ikke et originalt Stihl? :wink:

Avatar Fallback

Re: 14" på Stihl ms201

Homo abies  
#264550 Inga problem att ha 14" på 201:an -Nej det är det inte! Varför?? det är ju hur stor del av kedjan i ingrepp som avgör hur tungt det går Inget Annat -Eller? Om man inte behöver extra längd så kan det kännas onödigt men det är bara en vana. Och skall du hitta en oregonkedja som skär bättre än Stihl PS3… Det lär du inte hitta… för frågan gällde ju om det går för att du ibland behöver bättre räckvidd , ja det går riktigt bra!

Användarvisningsbild

Re: 14" på Stihl ms201

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264560
Homo abies skrev:Och skall du hitta en oregonkedja som skär bättre än Stihl PS3… Det lär du inte hitta…
63PS skär nog bättre och vill du ha en som skär lika bra med mindre vibrationer prova då Oregon 91VXL. Kanon kedja på 200 och liknande.

Avatar Fallback

Re: 14" på Stihl ms201

Dobben  
#264601 Tänkte handlat på Jula för att det ligger på bekvämt avstånd från min arbetsplats.
Att gå till min Stihlhandlare och köpa svärd och kedja vore absolut det enklaste. Men då hade jag inte behövt fråga Er eller lära mig nåt själv.

Om jag fattat rätt så är det ungefär så här:
3/8 / 0,325 avser måttet mellan drivlänkarna. Det som styr vilket man ska ha bestäms av drivkuggarna vid kopplingen.
Fästet till svärdet skiljer sig mellan tillverkare och modeller? (har tidigare bara uppmärksammat att det fins ett stort och ett litet)
Antalet drivlänkar avgör längden på kedjan och vilken längd på svärdet kedjan passar på. Hur räknar man ut det?

Har ni något tips på någon bra webshop där man kan köpa svärd och kedjor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: 14" på Stihl ms201

totte  
#264626 Varje tillverkare har sitt eller sina fästen. Ofta, som Hva, ett stort och ett litet. Det går vanligen inte att ta ett svärd för ett fabrikat och sätta på ett annat, olika storlekar på svärdsbultarna, olika placering av hålen för kedjespänning och oljematning. Så skall du köpa svärd måstge du försäkra dig om att du köper för 201:an.

Att räkna ut antal drivlänkar är inte riktigt enkelt, det beror på massor av faktorer. Om man inte vet behöver man hjälp av proffsen.

Kolla http://www.skogsverktyg.se/

Användarvisningsbild

Re: 14" på Stihl ms201

mghg  
#264733 Dobben, här kommer ett försök till att besvara dina samtliga frågor.

Stihl rekommenderar i sin katalog 2013 två kombinationer av kedja och svärd för MS 201:
Kod: Markera alltskärlängd 30 cm: sågkedja Picco Super 3 (PS3) med artikelnr. 3616 000 0044 och svärd Rollomatic E med artikelnr. 3005 000 4805

skärlängd 35 cm: sågkedja Picco Super 3 (PS3) med artikelnr. 3616 000 0050 och svärd Rollomatic E med artikelnr. 3005 000 4809

I båda fallen är delningen 3/8" och drivlänkstjockleken 1,3 mm. Om du är ute efter 14" så är det den sistnämnda kombinationen som rekommenderas (med stor sannolikhet är längden 50 drivlänkar i detta fall, se nedan). Men Stihl anger även andra möjliga kombinationer av kedja och svärd i katalogen, och det kan vara så att det här i forumet finns de som har skäl att föredra något annat än det som rekommenderas i katalogen.

Både Oregon och Stihl tillverkar skärutrustningsprodukter med hög kvalitet, men alla produkter passar inte alla användningsområden.
axwell skrev:Gå in på Oregons guide och bekanta dig med olika kombinationer.

http://www.oregonproducts.se/en/support ... tml?id=180

Bra tips från axwell. Oregon verkar ha 4 olika kedjor och 3 olika svärd att välja mellan om delningen sätts till 3/8" och drivlänkstjockleken till 1,3 mm. Samtliga med/för 50 drivlänkar. Om man väljer att jämföra produkterna så får man veta för vilka användningsområden de är avsedda.

Att handla på varuhus eller webshop innebär att man själv tar allt ansvar för att det man köper passar.
totte skrev:Varje tillverkare har sitt eller sina fästen. Ofta, som Hva, ett stort och ett litet. Det går vanligen inte att ta ett svärd för ett fabrikat och sätta på ett annat, olika storlekar på svärdsbultarna, olika placering av hålen för kedjespänning och oljematning. Så skall du köpa svärd måstge du försäkra dig om att du köper för 201:an.

Viktigt påpekande!

Den verkliga skärlängden beror på motorsågsmodell. På t.ex. MS 201 och MS 241 är svärdfästet placerat så att den verkliga skärlängden för ett svärd med längden 35 cm / 14" blir ungefär samma för ett svärd med längden 32 cm / 13" på en MS 261.

Man kan säga att en kedja definieras med fyra parametrar: antal drivlänkar, delning, drivlänkstjocklek samt skärlänkens form och storlek. Delning är måttet på länkarnas storlek och anges vanligen i tum, t.ex. 3/8" (= 9,525 mm) och 0.325" (= 8,255 mm), för att ta reda delningen mäter man halva avståndet mellan tre intilliggande nitar. Kedjans längd anges i antalet drivlänkar, 50 länkar med delning 3/8" och 56 länkar med 0.325" delning är ungefär samma längd, men vad som är lämpligt är inget man själv skall exprimentera fram. Skärlänkens form och storlek är förenat med vissa egenskaper och är inte helt oberoende av delningen, Stihl beskriver Picco Super 3 som "lågprofilkedja med 3/8" helmejseltänder".

Kedja, svärd (noshjulet) och drivkrans/drivhjul måste ha samma delning. Svärdet måste vara avsett för det antal länkar som kedjan har. Drivlänkstjockleken för kedjan måste stämma med spårvidden på svärdet.

Avslutningsvis, om din MS 201 nu är utrustad med "12" 3/8 1,3mm original" så skall du fortsätta med 3/8" delning för att slippa byta drivhjul. Stihl anger ingen annan drivlänkstjocklek än 1,3 mm för MS 201. Enligt Oregons guide är det 50 länkar som är rätt om du vill gå upp i storlek till skärlängden 14".

Avatar Fallback

Re: 14" på Stihl ms201

Dobben  
#272004 Slutade med att jag köpte svärd och kedja från Svens maskin som tipsades om i tråden.
Körde på ett 16" när jag ändå var på G. Verkar funka bra men ska ut på lite hårdtest i helgen.

Tack alla som tipsat och förklarat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 14" på Stihl ms201

JensSkoog  
#272026 Då måste du berätta hur det gick! Har MS 200 och endast körd 12" på den, men det kan ju ske att det kan passa å prova något annat.

Användarvisningsbild

Re: 14" på Stihl ms201

Mannfolk  
#272087 Vi har kört sen 05 med 14" 325 1,5 å 200:an
Klanderfritt

Avatar Fallback

Re: 14" på Stihl ms201

Blivande snickare  
#272088 Hur blir balansen med 16" å så pass liten såg?

Avatar Fallback

Re: 14" på Stihl ms201

Dobben  
#272152 låter jag bågen balansera lätt på pekfingret hänger sågen helt vågrätt, så ganska bra skulle jag nog vilja säga.

Vill förtydliga att jag oftast kommer köra med 12" men ibland kan det vara bekvämt med lite längre svärd.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).