Skotare

lokomo 909

17 inlägg 23558 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

lokomo 909

Johan Em  
#32531 Någon som vet något om Lokomo 909 ?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32545 Här är lite info. om modellen, har inte personligen varit i kontakt med modellen, så kan inte säga något om brister/körduglighet.

Försäljningsbroschyr 909 ifrån Lokomo 1979.


PS. För att kunna läsa den teknisk data m.m så spara bildfilen till eran dator. Högerklicka på musen och sedan "Spara bild som..." och välj plats på datorn. Öppna sedan filen och efter det är allt läsligt!

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32565 Kom en "pensionerad" entreprenör förbi där vi var och körde i våras. Han skröt då av en lokomo han hade haft en gång i tiden. Vet dock inte vilken modell,men han körde gallring så de bör ju varit någon mindre.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32615 Vad jag har läst skall traktordelen vara byggd på Fergusondelar.

Avatar Fallback

Re: lokomo 909

Patrik_tingsryd  
#237176 Hallå här på forumet. Nu har även jag köpt en lokomo 909. Finns en sak i nuläget jag undrar, varför i hela världen går det ej att koppla ur 6 hjulsdriften? Varför konstruera på det viset? Någon med erfarenhet av dom? Sliter det inte nåt djävulskt vid körning på väg? funderar på att. Slänga dit en hög/låg låda med neutral så man iaf mekaniskt kan koppla ur vagnen, tacksam för svar och funderingar :-D mvh patrik

Avatar Fallback

Re: lokomo 909

dwurg  
#237219 Har hört att dom hade en förkärlek att brinna dom där lokomo. Det är väl ungefär vad jag vet (har hört) om dom.

Avatar Fallback

Re: lokomo 909

Patrik_tingsryd  
#237573 haha ja tack för svar :) det var ju roligt att veta , bra iaf, undrar var dom börjar brinna kanske man skulle försöka komma på innan det börjar då,

Avatar Fallback

Re: lokomo 909

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237577 Ingen brandfara med 909 mer än någon annan traktor. De Lokomo som brann var jätteskotarna med luftkyld Deutzmotor som blev rödhet.

Användarvisningsbild

Re: lokomo 909

machonisti  
#237580 Hemma hos oss körde farsan åtskilliga år med en 925. Från 14 år körde jag tillsammans med pappa med maskin eftersom den lämnat överlopps. Farsan körde aktiv skotten eller Kockums 85-35 på den tiden.
Inte har lokomo 925:an brunnit för den står fortfarande bakom uthuset. 925:orna var rustade med Perkins sexor.

Däremot brann en 928 som processade virket framför oss. Den var utrustad med en Deutz på basmaskin och som skogsola skriver var det just därifrån branden startade.

Avatar Fallback

Re: lokomo 909

Patrik_tingsryd  
#238045 Det var ju skönt att veta då kan man sova lugnt :-D tackar för svar :-D

Avatar Fallback

Re: lokomo 909

Hastabacken  
#258709 hej. har lyckats köpa på mig en lokomo 909 -75 som jag har ett litet problem med. kompressorn av märke wabco artnr:4110040000. Den laddar väldigt dåligt. Det verkar inte gå att få tag i delar till den. Vad har ni andra med samma maskin för kompressor? Smörjs den av egen olja eller av motoroljan? Luftkyld/vattenkyld? Den som sitter på har egen oljebehållare och är luftkyld. Någon som vet var man kan få tag på en kompressor som är likvärdig så man slipper bygga dit smörjning från motorolja och vatten kylning.

Avatar Fallback

Re: lokomo 909

Flu  
#264439 Hej. Har en Lokomo 909 -82. Där kan man koppla ur driften på vagnen med en "vippbrytare" som sitter på höger sida vid lastbromsspaken.

Avatar Fallback

Re: lokomo 909

Flu  
#264442 Hej.
Har problem med att kranen inte orkar som den ska när det är varmt ute eller om man kört länge så oljan blivit varm. Troligen pumpen som är sliten. Har 46-olja på systemet. Nån sade att man kan ha på motorolja i hydraulsystemet istället. Nån som vet om det fungerar?

Flu

Avatar Fallback

Re: lokomo 909

foton  
#264573 Motorolja i systemet fungerar men om pumpen är sliten är det inte säkert att det blir bättre. Om det vart motorolja från början i systemet hade pumpen inte vart så sliten,( bättre smörjning )

Användarvisningsbild

Re: lokomo 909

Fredrik Reuter  
#547327 Nu finns chansen att vara med och buda på en fint hållen Lokomo 909, en ägare sedan ny och gått som balplockare.
Auktionen hittar du här: https://www.klaravik.se/auction/product ... okomo-909/

Video:


Något för dig?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).