Traktorer och processorer

FOTON traktor

102 inlägg 87745 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

traktorz  
#261608
hedenfeldt skrev:Det står nog antagligen mellan en Dong Feng DF404 eller Foton 404.

Bägge är rejäla, men undrar om inte DF är en modernare konstruktion, minns inte om den hade synk på växellåda. Foton 50hk (T504H) har hytt! Prisskillnader?!

hedenfeldt skrev:Går det att köpa till skogsutrustning till Fotonen?

Blir nog nåt special. Har ändå hyfsad markfrigång, men är det skogtrångt är det bra med skydd. Det som är mest utsatt på vår traktor är hydraulslangarna till lastarens ventilpaket, som går under traktorn från det dubbelverkande hydrauluttaget baktill.

hedenfeldt skrev:Kommer även att investera i en Kranman T5000 med drivning för att få ett smidigt och bra ekipage till skogen.
Fin vagn, men behövs drivning? Vilket flödesbehov på hydraulik har vagnen?

hedenfeldt skrev:Skulle även vilja ha grävaggregat och lastare så att jag kan bättre på traktorvägarna min farfar gjorde för många år sedan.

Om du menar frontlastare, se till att få det monterat vid leverans. Är nästan ett måste i utrustning på en traktor.
Beträffande grävaggregat, är det mera problematiskt. Även om vi grävt mer än 400 timmar med vårt, så har det inte alls varit problemfritt, som den övriga utrustningen på traktorn. En liten bandgrävare är förstås snabbare att gräva med, men transporterna kan bli bekymmersammare.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

Simon.M  
#261613 http://christersbilservice.com är nog den Christer du menar foton

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

hedenfeldt  
#261639
traktorz skrev:
hedenfeldt skrev:Det står nog antagligen mellan en Dong Feng DF404 eller Foton 404.

Bägge är rejäla, men undrar om inte DF är en modernare konstruktion, minns inte om den hade synk på växellåda. Foton 50hk (T504H) har hytt! Prisskillnader?!

hedenfeldt skrev:Går det att köpa till skogsutrustning till Fotonen?

Blir nog nåt special. Har ändå hyfsad markfrigång, men är det skogtrångt är det bra med skydd. Det som är mest utsatt på vår traktor är hydraulslangarna till lastarens ventilpaket, som går under traktorn från det dubbelverkande hydrauluttaget baktill.

hedenfeldt skrev:Kommer även att investera i en Kranman T5000 med drivning för att få ett smidigt och bra ekipage till skogen.
Fin vagn, men behövs drivning? Vilket flödesbehov på hydraulik har vagnen?

hedenfeldt skrev:Skulle även vilja ha grävaggregat och lastare så att jag kan bättre på traktorvägarna min farfar gjorde för många år sedan.

Om du menar frontlastare, se till att få det monterat vid leverans. Är nästan ett måste i utrustning på en traktor.
Beträffande grävaggregat, är det mera problematiskt. Även om vi grävt mer än 400 timmar med vårt, så har det inte alls varit problemfritt, som den övriga utrustningen på traktorn. En liten bandgrävare är förstås snabbare att gräva med, men transporterna kan bli bekymmersammare.


Prisskillnaden mellan Foton och DF är i stort ingenting på traktor av samma storlek.

Har inte så långt till Christers bilservice (30 min) så ska under våren göra ett besök där. Och har ca 45 min till en ÅF av DF så ska ta det i samma veva. Hade varit gött om det fanns skogsutrustning till Fotonen med då det är lika bra att köpa rejält när man ändå köper. Om du rekomenderar lastare vid köp får det nog bli det. Vad det gäller drivning på vagnen vet jag inte om det behövs. Jag har noll i erfarenhet av traktor + skogskärra, men vår skog är ganska kuperad och blöt på sina ställen så jag tror inte det är någon nackdel. Sen har ju den vagnen vagnstyrning som std.
Ska bli kul och få köpa lite maskiner.:)

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

vetinte  
#261841 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

kallero  
#264283 Jag har beställt en Foton 504 med lastare. Levereras denna eller nästa vecka. Ska bli intressant! Kommer användas till lite skottning och vedkörning. Köpt hos Möremaskiner.

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

vetinte  
#264288 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

kallero  
#264290
vetinte skrev:
kallero skrev:Jag har beställt en Foton 504 med lastare. Levereras denna eller nästa vecka. Ska bli intressant! Kommer användas till lite skottning och vedkörning. Köpt hos Möremaskiner.

Grattis till köpet :)
Men passa dig för firman. Inte så seriösa som dom vill verka.
Haft lite bekymmer med dom i andra ärenden.
Så holl i dina pengar etc tills du e nöjd annars får du gå långa vägen o orka stå emot div ursäkter o bortförklaringar.


Ok, vi får se hur dom sköter sig.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

foton  
#264368 Ett tips att skydda hydrualkopplingarna vid högra fotsteget, ta en u balk som är såpas bred att rören ryms inom. Svetsa på ett fäste och montera vid fotstegsfästet. Tänk på att paralelstaget till styrningen är lägsta punkten på traktorn. Jag höjde min ca. 5cm. genom 9,5 x 20 framdäck.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

Hema  
#264376 Hur går det med 4x4 om du bara ändrar däcken fram?

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

vetinte  
#264383 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

foton  
#264525 Har alltid grova kjedjor på bakhjulen!

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

vetinte  
#264527 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

Hema  
#264529
foton skrev:Har alltid grova kjedjor på bakhjulen!


Nu har jag nog missat något här. Jag förstår inte hur det skulle lösa "problemet" ?

Användarvisningsbild

Re: FOTON traktor

vetinte  
#264536 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: FOTON traktor

Hema  
#264566 Men nu snackade vi om en totalökning på diametern med 10cm, så att framvagnen kom 5cm högre. En ökning med 10cm i diameter blir rätt stor skillnad. Att jämföra 16" mot 20" (4x2,56 = ~10cm), 16x3,14= 50,24
20x3,14= 62.8
50,24 vs. 62,8 = omkretsökning med 25%.

Jag är bara lite rädd att foton riskerar få ett haveri i en inte allt för avlägsen framtid. Visst kedjorna hjälper väl lite, men tillräckligt? Jag har gärna fel i mitt resonemang.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).