Öppna kategorin

Mf 5445 problemtraktor eller bra?

18 inlägg 25805 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mf 5445 problemtraktor eller bra?

lissn  
#264015 I morgon ska jag och titta på en 5445 -07 med mf 945 lastare 2500 tim.
Är någon som kan tipsa vad jag ska titta efter, vanliga förslitningar osv.
Jag ska inte ha den i skogen för där kör jag volvo sm 462, men jag tänkte 165:an ska få halvpension tillsammans med 2 st 65:or och en 35:a



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Mf 5445 problemtraktor eller bra?

Tosca  
#264018 Prova något redskap i hydraulen, vi har en som är väldigt långsam i lyften, har varit så sen den var ny men ÅF har inte kunnat lösa det.
Man får börja lyfta plogen när framhjulet är där fåran ska sluta.
Även vändningen är långsam.

Avatar Fallback

Re: Mf 5445 problemtraktor eller bra?

lissn  
#264020 ok. det ska jag kolla, jag vill inte ha en till trött traktor. tusen tack för tipset

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5445 problemtraktor eller bra?

Robertberg  
#264062 Vi har en 5435 - 06 med lastare, 4600 timmar, "vanlig" växellåda.
Den är vi nöjda med. Det sitter en givare som har nå samband med kopplingsfria fram/backen, den har vi fått byta en gång. Även våran trepunktslyft är långsam sen ny, kan vara irriterande beroende på körning..
Man kan få trixa lite för att få i växlarna.
Framaxeln har sex smörjnipplar, två ute vid var däck och två vid framaxelns "vagga", att dessa smorts kontinuerligt är ju en fördel på en lastartraktor :) På våran är det inget glapp iaf..
Har fått svetsa framfälgarna som spruckit lite, inte vid navet utan där fälgtalriken skruvas ihop med.. fälgbanan?

Grannen har en 5445 - 07 med lastare, ca 3000 timmar och kopplingsfri låda. Han har fått byta den där givaren en eller två gånger, verkstan har konfirmerat att det är ett känt fel.
Grannens traktor är törstigare än våran, 17 liter i timmen drar den när han kör på väg med tio kubik ved efter. Våran drar runt 12 L/h vid samma körning. Annars vid gårdskörning drar den runt 4-5 liter i timmen, vår lägsta notering är 3,5.

Sammanfattningsvis är vi nöjda med den som lastartraktor, men som dragare är vår 6300'a bättre.

Avatar Fallback

Re: Mf 5445 problemtraktor eller bra?

lissn  
#264066 tack för all info!!. Framaxeln borde jag kunna kolla genom att hissa traktorn lite upp och ner med lastaren.
Lite oroväckande det här med lyftarmarna tycker jag, men det tyngsta jag ska lyfta är en hakki pilke 37 easy och den väger ca 500 tror jag.
jag får väl hoppas att framaxeln bär spår av en fettspruta. så man inte åkt i onödan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5445 problemtraktor eller bra?

Tosca  
#264071 Det är inte vikten som är problemet med hydraularmarna, det är hastigheten - det verkar som oljeflödena inte är som de ska.
På våran sitter det helsvetsade framfälgar, säljaren propsade på det iom lastaren.

Avatar Fallback

Re: Mf 5445 problemtraktor eller bra?

Robertberg  
#264073 Trepunktslyften är inte svag, utan snarare långsam. Inga problem att lyfta treskärig växelplog. Kan även garantera att det går att lyfta hakki pilke ;)

Lastaren har ett vred på tvärbalken som ändrar från lastardämpning till tryckande, om den inte är utrustad med reglering av detta från lastarspaken. Men det lär ju säljaren kunna utbilda dig i..

Avatar Fallback

Re: Mf 5445 problemtraktor eller bra?

lissn  
#264075 ok, jag ska fråga honom om det. tack för tipset
Det är inga problem för mig om det går lite långsamt i trepunkten, jag ska köra lite betesputs och snöslunga,

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5445 problemtraktor eller bra?

lissn  
#264179 Nu har jag förvissat mig om att den har helsvetsade fälgar fram o bak, lastdämpare och stora 110 lit pumpen, och stora servicen är precis gjord.
Ska titta på den först sen kanske det blir affär!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5445 problemtraktor eller bra?

Robertberg  
#264190 Låter bra!
"Stora pumpen" innebär att man välja att koppla ihop bägge hydralpumparna och får då högre flöde, fanns valbart på 5445 och större när vi köpte våran. Inget jag direkt saknar förutom kanske när man kör hem rundbalar.

Om tankarna på att köpa begagnat rekommenderar jag en närmare titt på nya 56-serien, hade en sån på demo och lastarspak med knappar för alla växlingsfunktioner var en fröjd att köra! Kostar bara 700 tusen..

Avatar Fallback

Re: Mf 5445 problemtraktor eller bra?

lissn  
#264260 Nja 700 är lite för mycket för mig, jag har provkört traktorn idag och jag blev frälst av dyna-4lådan.
Den var onekligen väldigt fin för 300 000+m men lite för mycket elektronik för mig.
på hemvägen hittade jag en mf 375 hiline -89 3000h för 160 000+m med vetolastare ,så nu är frågan att sova på, ska jag snåla eller inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5445 problemtraktor eller bra?

Tosca  
#264263 Du har ju råd med mycket reparationer om du köper den billigare...
Å det är ju inte säkert att det är den som går sönder först heller, som du säger så är det mycket elektronik i den nyare.

Avatar Fallback

Re: Mf 5445 problemtraktor eller bra?

lissn  
#264269 Ja det är ju så. En 375 kan jag laga allting på, men 5445 blir det servicebil eller verkstad på.
Men det var en grym traktor med mina mått mätt, jag har bara kört gamla mf och fiat 60-70.
Det blir nog lite svårt att sova tror jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf 5445 problemtraktor eller bra?

Robertberg  
#264332 Ja visst är 700' mycket pengar för ett litet lantbruk!
Vi hade en 375 -91 med trima lastare innan, tror den hade gått över 5000 timmar när vi bytte. En traktor pappa var nöjd med, hade den även i skogen.

Det är ju en viss klasskillnad mellan 375 och 5445.

Avatar Fallback

Re: Mf 5445 problemtraktor eller bra?

lissn  
#264874 Det blev en mf 375 till slut!! det känns grymt bra.
1 ägare 2525 timmar i kanonskick
den kommer med lastbil på fredag.
tack för alla tips o erfarenheter gällande 5445

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).