Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hasplåt eller hasplast?

15 inlägg 11063 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hasplåt eller hasplast?

kasken  
#259718 Har beställt en ny atv, en grizzly 700, men frågan är om man ska ha hasplåt av aluminium eller en av 8 mm plast! Har hört att plasten är bra i skogen för att den glider lättare av stubbar mm, men ger den tillräckligt med skydd?



   TS
Avatar Fallback

Re: Hasplåt eller hasplast?

tallen100  
#259720 Inte en anining egentligen, men plast brukar ju bli skör med tiden...

Avatar Fallback

Re: Hasplåt eller hasplast?

kasken  
#259722 Håller tror jag den gör, men frågan är om den ger tillräckligt skydd! Pu plast eller vad de heter brukar vara starkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hasplåt eller hasplast?

anersimyra  
#259724 Plasten är alldeles utmärkt, glider lätt över sten och deformeras inte som alu. Den ger utan tvekan fullt tillräckligt skydd, plasten skyddar inte på något sätt sämre än alu. Får du ett genomslag som allvarligt skadar maskinen, spelar det ingen som helst roll om skyddet är plast eller alu,du har helt enkelt kört alltför våldsamt, varken plast eller alu klarar detta. Med tiden blir ju även aluplåten sladdrig och glapp i fästpunkterna.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Hasplåt eller hasplast?

strombom2  
#259733 aluminium ska du ha, kör med farsans fyrhjuling den hade plast från början men efter 1,5-2 år så var plasten borta, där det fanns plast var den sönderkörd. så nu har vi aluminium och det är betydligt bättre även om den är lite bucklig. Är dock en grizzly 700 med.
Kan bero på att jag går rätt hårt mot maskin och kör där man kanske inte borde köra. Men jag rekommenderar aluminium för den glider bättre på stubbarna än vad plasten gör.

Avatar Fallback

Re: Hasplåt eller hasplast?

kasken  
#259737 Att aluminium skulle glida lättare på stubbar tror jag du är ganska ensam om att tycka, då plåten är skarvad och friktionen på plasten gör att det glider lättare, samt att den inte har någon skarv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hasplåt eller hasplast?

svampbob  
#259738
strombom2 skrev:aluminium ska du ha, kör med farsans fyrhjuling den hade plast från början men efter 1,5-2 år så var plasten borta, där det fanns plast var den sönderkörd. så nu har vi aluminium och det är betydligt bättre även om den är lite bucklig. Är dock en grizzly 700 med.
Kan bero på att jag går rätt hårt mot maskin och kör där man kanske inte borde köra. Men jag rekommenderar aluminium för den glider bättre på stubbarna än vad plasten gör.


Hade du 8 mm plasten? Jag har själv tänkt att byta från plåt till plast på min Grizzly men än inte kommit mig för.

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt eller hasplast?

anersimyra  
#259740
strombom2 skrev:aluminium ska du ha, kör med farsans fyrhjuling den hade plast från början men efter 1,5-2 år så var plasten borta, där det fanns plast var den sönderkörd. så nu har vi aluminium och det är betydligt bättre även om den är lite bucklig. Är dock en grizzly 700 med.
Kan bero på att jag går rätt hårt mot maskin och kör där man kanske inte borde köra. Men jag rekommenderar aluminium för den glider bättre på stubbarna än vad plasten gör.
Att alu glider bättre på stubbar är en fysisk omöjlighet :shock: Kolla vad som dessutom skrivs på ATV forum runt om i världen. Ett välkänt faktum är att aluminiumplåtens stora nackdel är dess tendens att få maskinen att fastna på sten och torrt trä. På snö och trä glider den nästan lika bra som plast, men bara nästan. Sten är alltså aluminiumplåtens stora akilleshäl. Och som sagt, finns skador på chassiet, då har man varit alltför våldsam i sin körning, :shock: det klarar varken plast eller alu i längden.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Hasplåt eller hasplast?

strombom2  
#259801 Vet ej vad det var för plast rätt tunn kan mycket väl vara 8mm men de var som 8cm och 2 cm breda hål i plasten som var jämt spridda över hela plastskydde, vilket gjorde att de högg tag i stubbar, stenar som gjorde att den slets sönder. Nej tacka vet ja aluminium, dock inte kört med det mycket men funkar bra och kommer över där jag ska.

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt eller hasplast?

Mannfolk  
#259806 PLAST! Enkelt med värmepistol att forma. 8mm är ett utmärkt val, har själv monterat å använt i flera års tid.

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt eller hasplast?

anersimyra  
#259808
strombom2 skrev:Vet ej vad det var för plast rätt tunn kan mycket väl vara 8mm men de var som 8cm och 2 cm breda hål i plasten som var jämt spridda över hela plastskydde, vilket gjorde att de högg tag i stubbar, stenar som gjorde att den slets sönder. Nej tacka vet ja aluminium, dock inte kört med det mycket men funkar bra och kommer över där jag ska.

Det var dräneringsslitsar, inte särskilt bra, varken på plast eller alu. :shock:

Avatar Fallback

Re: Hasplåt eller hasplast?

Sune_  
#260385 Kör med 10 mm plast från gooffroad och kan bara säga att det funkar kanonbra, glider bra som bara den över sten stubbar osv.
Skulle aldrig i mitt liv köpa alumium igen, dyrare, hopplöst att få dit förutom när det är nytt plus att man fastnar på hindrena istället för att glida av. Plus att snö och is fastnar öven den överallt.
Nej köp plast, nu när det finns så tjocka som 10mm ser ja ingen anledning att välja alu.

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt eller hasplast?

anersimyra  
#260392
Sune_ skrev:Kör med 10 mm plast från gooffroad och kan bara säga att det funkar kanonbra, glider bra som bara den över sten stubbar osv.
Skulle aldrig i mitt liv köpa alumium igen, dyrare, hopplöst att få dit förutom när det är nytt plus att man fastnar på hindrena istället för att glida av. Plus att snö och is fastnar öven den överallt.
Nej köp plast, nu när det finns så tjocka som 10mm ser ja ingen anledning att välja alu.
Jag har detsamma från Gooffroad, kanonfin passform och som sagt riktigt bra materialkvalite. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt eller hasplast?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264128 Det ska va plåt. Tung tjock svartplåt så du får lite dragkraft. Fythjulingens största problem är ju att den är för lätt!

Användarvisningsbild

Re: Hasplåt eller hasplast?

anersimyra  
#264155
trilla skrev:Det ska va plåt. Tung tjock svartplåt så du får lite dragkraft. Fythjulingens största problem är ju att den är för lätt!

Problemet är snarare att föraren överskattar maskinens, såväl som sin egen förmåga.. :shock: :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).