Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vi som kör äldre Terri.

54 inlägg 49086 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

IT-SKOGVAKTARN  
#263629 Jag och min Terri1000 vill också vara med här.

Jag har köpt band hos en firma som säljer transport band i Karlstad. Sedan är det ju hur mycket jobb man kan, vill eller har tid att själv borr hål skruva och lägga på dom som avgör hur mycket det kostar.

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Mojjen88  
#263664 Ja att köpa dom färdiga lär väl vara svindyrt.Såg en uppsättning på blocket för nåt halvår sen till fantasipris.Lär väl bli till att flytta över bandstyrningar o järn när man ska byta,men det gör man väl inte på en kafferast direkt.Har du nåt hum om vad rena gummibanden kan kosta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Don  
#263687 köpte beg på blocket ,snöband i nyskick . Orginal nya kostar väl 40 papp .

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Don  
#263688 kompletta med järn å styrning

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

skogshasse  
#263693
IT-SKOGVAKTARN skrev:Jag och min Terri1000 vill också vara med här.

Jag har köpt band hos en firma som säljer transport band i Karlstad. Sedan är det ju hur mycket jobb man kan, vill eller har tid att själv borr hål skruva och lägga på dom som avgör hur mycket det kostar.


vad heter firman och vad kostade banden

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263726 http://www.jemtvulk.se

Dom kan tillverka hålade band till Terri 30 och pistmaskiner så då kan dom kanske fixa till Terri 1000 också. Måste vara värt mycket att köpa band med hålen färdigstansade. Det är en hel del skruvning i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

hassea  
#264027 Tillverkade egna band till vår Terri 1000 av transportband. Kommer inte ihåg måtten nu, men tillverkade en hålmall och använde en vanlig hålpipa för att slå hål i banden. Använde sedan gamla bandstyrningarna och nya bandjärn som vi tillverkade själva. Ett jä....la jobb men de kostade en bråkdel av vad nya kostar ca 40 papp som någon skrev

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

hassea  
#264045 Har även bytt drivkedjorna, inte kul ena kedjan gick av i skogen! Och låste den sidan, gick att pilla bort den trasiga kedjan och köra hem maskin med ett band! De "nya" mattorna tillverkade vi av gamla transportband från en krosstransportör, har nu kört med dessa i ca 8-9 år visserligen mestadels på snö men de ser "nya" ut fortfarande

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

hassea  
#264053 Kollade på bilderna nu Mojje88, vi har exakt samma maskin som är en Terri 1000 årsm 84 med tak ombyggd till en 1020 styrning. Det ända som skiljer är att vi har variatorerna kvar på drivningen,inte kedjor

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Mojjen88  
#264083 Ok,kanske var det vanligt att man byggde om dom,jag vet bara om en av tidigare ägare av min maskin ska fråga honom om han vet nåt.Kul att höra att det finns fler ombyggda gamla kämpar ute i skogarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

Mojjen88  
#264087 Har också bytt drivkedjorna tack o lov har jag en kompis som varit skotermek i 30 år,min låste sig också när ena kedjan föll ner i botten.Tack o lov var jag hemma på vedbacken. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

jijohans  
#267198 Noen som vet hvor man får kjøpt de trekantige styre jernene på innsiden av beltene? pris per stk?

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

cdn  
#267348 Jag frågade priserna från Terri och fick följande svar:

Kompl. Drivband T4151720-1 - 23571kr/ST

Gummirem T604921 - 4410kr/ST (går åt 2st/drivband)

Bandbeslag TE-621722 - 119kr/ST (går åt 59st/drivband)

Bandstyrning TE-631723 - 83kr/ST (går åt 118st/drivband)

På priserna tillkommer moms.
Jag tyckte att att banden och delarna var så värdefulla att jag nu ska tillverka helt nya band själv, håller nu på att göra en jigg som jag skall pressa till bandstyrningen med. Jag ska återkomma med bilder så fort jag har den klar.

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

jijohans  
#268114 Det var en fryktelig pris på de bandstyringene..:/ Noen som har andre alternativ til disse?

Avatar Fallback

Re: Vi som kör äldre Terri.

granqvist  
#270310 Hej Mojjen88. Trevlig tråd du startat. Uppdaterade idag tråden (https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=6620&st=0&sk=t&sd=a&start=30) där jag försökt montera vagnsdrift.

Första gången 3-radiga drivkedjorna brast för mig funderade man nog på om man någonsin lyckas fixa det. Först brast ena kedjan och efter lite våld även den andra :shock:. Nu när ena kedjan brast igen så visste man ju vad det var frågan om och reparationen kändes mycket enklare, även om den, liksom den första, gjordes i fält.

Vad jag noterade var, att fast jag försökt pilla ut alla trasiga länkar ur kedjehuset nere med magnet och diverse verktyg så kilades ändå den kvarvarande kedjan fast av lösa länkdelar när den nya skulle snurras på plats. Min Terri har kedjor i stället för styrvariatorer så när nya 3-radiga kedjan är på bägge kugghjul så måste båda drivaxlar snurra.


Mojjen88 skrev:Har också bytt drivkedjorna tack o lov har jag en kompis som varit skotermek i 30 år,min låste sig också när ena kedjan föll ner i botten.Tack o lov var jag hemma på vedbacken. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).