Öppna kategorin

Snabbväxande träd i Mozambique

8 inlägg 6107 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snabbväxande träd i Mozambique

Micke.Osby  
#263912 Hej!

Har fått en fråga av en släkting som letar information om vilket/vilka sorters träd som växer snabbt och ändå håller tillräckligt bra kvalitet för att bygga med. Målet är att hjälpa invånarna i norra delen av Moçambique.

Timret skall användas till att bygga enklare hus/hyddor samt till eldning.

Det ända jag kan komma på är Eukalyptus, några fler idéer?
några tips på hemsidor/böcker med information om ämnet?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Snabbväxande träd i Mozambique

Vedproducent  
#263922
Micke.Osby skrev:Hej!

Har fått en fråga av en släkting som letar information om vilket/vilka sorters träd som växer snabbt och ändå håller tillräckligt bra kvalitet för att bygga med. Målet är att hjälpa invånarna i norra delen av Moçambique.

Timret skall användas till att bygga enklare hus/hyddor samt till eldning.

Det ända jag kan komma på är Eukalyptus, några fler idéer?
några tips på hemsidor/böcker med information om ämnet?

Radiatatallen är ju snabbväxande och ska gå bra att odla där. Sydafrika satsar allt mer på radiata. I Nya Zeeland är den det klart mest odlade trädslaget med runt 28 års omloppstid.

Användarvisningsbild

Re: Snabbväxande träd i Mozambique

Camwood  
#263933
Micke.Osby skrev:Hej!

Har fått en fråga av en släkting som letar information om vilket/vilka sorters träd som växer snabbt och ändå håller tillräckligt bra kvalitet för att bygga med. Målet är att hjälpa invånarna i norra delen av Moçambique.

Timret skall användas till att bygga enklare hus/hyddor samt till eldning.

Det ända jag kan komma på är Eukalyptus, några fler idéer?
några tips på hemsidor/böcker med information om ämnet?

Jag förstår inte frågan? På vilket sätt ska din släkting hjälpa invånarna med det?
har dom ingen skog i norra Mocambique? Du får utveckla tack.
Bara inhemska trädslag funkar att bygga med i landet då termiter går hårt åt virke där. Termiter kan äta upp en kraftig balk på ett år och särskilt TALL !!! Men det här vet ju dom som bor och bygger där i Mocambique så därför förstår ja inte frågan.

Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd i Mozambique

Micke.Osby  
#263943 Han ska hjälpa till i ett missions projekt i området.
Vad jag har förstått så har området blivit hårt åtgånget av avskogning och behöver nu hjälp å komma igång igen.

Är inte så insatt i det själv, fick bara frågan om jag hade några förslag. Tänkte jag kunde skicka vidare frågan till mer kunniga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snabbväxande träd i Mozambique

Camwood  
#263947 Det är tydligen inte lätt att göra rätt. :shock:
http://www.kyrkanstidning.se/inrikes/ta ... arp-kritik

Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd i Mozambique

Micke.Osby  
#263952 oj...

Finns dock vissa skillnader, detta projektet skall inte äga skogen som planteras inget vinst intresse, helt frivilligt. Bara hjälpa invånarna att komma igång dvs kostnaden för plantorna samt planterings hjälp.

Visste redan att eukalyptus inte var att föredra, trodde inte att tallen var lika dålig :(

tack för kunskapen iaf :) ska skicka vidare detta. Är det någon som har några andra idéer så bara skriv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbväxande träd i Mozambique

Blivande snickare  
#263965 Helt spontan idé, ursäktar färdigt ifall jag är helt ute å seglar :wink:
Om det är bråttom att få igång deras samhälle så kanske det bästa vore att ta in en båtlast virke först. För att få igång infrastrukturen. Nu vet jag inte riktigt hur dom har det där men det var bara en tanke :smile: .
Annars är väl bambu riktigt snabbväxande, 3 år tror jag, men jag vet inte om den trivs där :?:

Användarvisningsbild

Re: Snabbväxande träd i Mozambique

JensSkoog  
#263967 Vad med bambus! Vet det hörs tokigt ut, men enligt vad jag sett i Asien är det det mest användbare man kan odla!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).