Motorsåg och handhållet

Kilar – storlek på träd och lutning

91 inlägg 45092 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

anersimyra  
#263700
cruisern skrev:Jag läste också tipset från Anersimyra men jag tänker testa utan andra hjälpmedel än kil denna gång. Jag har framöver många andra träd att testa på. Tjockleken vid fällskäret är ju större vid roten och kanske 25 cm, så jag tror jag får in en kil. Vågrät diameter vid fällskäret långt ner är kanske någon centimeter ytterligare. Jag har några mindre kilar på 14 och 10 cm. En ytterligare parameter är riktningen på fibrerna som ju har samma vinkel som lutning på trädet och således inte lodrätt.

Nu har jag följdfrågor. Hur högt anser ni jag skall lägga fällskäret? Skall jag ta hänsyn till riktning på fibrerna?
Då du fäller klent med kil, och kilen riskerar att ta i brytmån innan den lyft tillräckligt, då ska du göra instick i riktskäret. Gör skäret igenom stammen, slå i kilen. Sen sågar du fällskär under kilen, gå inte förbi kilen med skäret, du ska alltså såga på bägge sidor om kilen. Storänden ska efter fällning ha ett U format spår.. :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263723 Bättre o göra kil som passar ändamålet. Det går lika utmärkt o göra mindre kilar som större.
Kortare, bredare och högre eller tvärt om om det passar bättre.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263729 Om man fäller klent är det väl onödigt att ha långa kilar med liten vinkel, man plockar fram de korta eller gör en egen. Att göra instick i brytmånen på klena träd känns inte heller helt säkert, det blir inte mycket kvar för att klara av eventuellt sidolut av trädet.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

palbin  
#263734 Tja man gör väl brytmånen lite tjockare kanske ... ?
Senast redigerad av palbin fre 07 feb 2014, 22:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

anersimyra  
#263735
Mange skrev:Bättre o göra kil som passar ändamålet. Det går lika utmärkt o göra mindre kilar som större.
Kortare, bredare och högre eller tvärt om om det passar bättre.

Du nämnde att du föredrar träkilar. Jag ska kommande vecka fälla död torr Alm, är dessa lämpliga till kilmaterial ? Hur tillverkas i så fall dessa för bästa hållbarhet ?
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

anersimyra  
#263737
th skrev:Om man fäller klent är det väl onödigt att ha långa kilar med liten vinkel, man plockar fram de korta eller gör en egen. Att göra instick i brytmånen på klena träd känns inte heller helt säkert, det blir inte mycket kvar för att klara av eventuellt sidolut av trädet.

Allt har sina gränser, dock är metoden effektiv vid baklut. :smile:

Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Husqy346  
#263743 Jag har upplevt den senaste gågna veckan att om jag drar i kilar i för klena träd så går säkra hörnet av .
Jag hade rena turen att ett träd som knäcktes och gick åt en annat håll inte for över mig.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

herjman  
#263792 Går säkra hörnet av slår du i kilen för hårt.

Vid klena träd tycker jag kilar tar onödig tid, kör brytjärn eller knuffar om träden är klenare än 15-20 cm i rot.
Vid baklut kan ju kil vara bra såklart

Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Husqy346  
#263799 Jag äger inte ens brytgärn jag har fått prioritera vad som ska köpas in för skogsutrustning . men det blir så småningom .

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

palbin  
#263806 Det kan man nog göra ett själv ... eller få hjälp av någon
polare göra ... .

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263807
anersimyra skrev:
Mange skrev:Bättre o göra kil som passar ändamålet. Det går lika utmärkt o göra mindre kilar som större.
Kortare, bredare och högre eller tvärt om om det passar bättre.

Du nämnde att du föredrar träkilar. Jag ska kommande vecka fälla död torr Alm, är dessa lämpliga till kilmaterial ? Hur tillverkas i så fall dessa för bästa hållbarhet ?
Mvh Anders.

Jag tycker det. Kan ibland vara sbårt o hitta bra bitar, men om det är skogs eller allé alm brukar det gå o hitta fina bitar i grenverket.

Jag skär dem lite olika beroende på var i trädet jag är men klykor brukar funka bra.

Finns en tråd med bilder här nånstans.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

anersimyra  
#263809
Mange skrev:
anersimyra skrev:
Mange skrev:Bättre o göra kil som passar ändamålet. Det går lika utmärkt o göra mindre kilar som större.
Kortare, bredare och högre eller tvärt om om det passar bättre.

Du nämnde att du föredrar träkilar. Jag ska kommande vecka fälla död torr Alm, är dessa lämpliga till kilmaterial ? Hur tillverkas i så fall dessa för bästa hållbarhet ?
Mvh Anders.

Jag tycker det. Kan ibland vara sbårt o hitta bra bitar, men om det är skogs eller allé alm brukar det gå o hitta fina bitar i grenverket.

Jag skär dem lite olika beroende på var i trädet jag är men klykor brukar funka bra.

Finns en tråd med bilder här nånstans.
Ja ok, då ska jag spara klykor och leta tråd, de där plastbitarna kostar ju en förmögenhet.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

JensSkoog  
#263813
Orsa skrev:
80-90 skrev:Byggde en av rostfria fyrkantsrör 40x40 med teleskop 35x 35. svetsade fast en sån där vinsch från jula med några loppor, köpte ett rep och en talja. Material under 500kr och 2 timmars skoj i verksta´n. Den är drygt 1,5 m ihopskjuten. Den är bra att trycka på med. Kilar är lätta och rår bra men påfrestningen på brytmånen blir mycket stor också om man tänjer på gränserna. Det är mekanikens lagar.

Har du en bild av den? Har sett på i affären, men dom är dyra, och det är ju inte varje dag man är i behov av den.

Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263990 Min är i skogen nu. Googla på "Fällriktare" och välj att söka på "bilder" så förstår du hur det funkar.
Logosol har en med samma teknik såg jag nu när jag surfade.
Vet inte om det finns patent på den, men tvivlar på det. I så fall är jag patenttjuv.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

anersimyra  
#264002
Husqy346 skrev:Jag har upplevt den senaste gågna veckan att om jag drar i kilar i för klena träd så går säkra hörnet av .
Jag hade rena turen att ett träd som knäcktes och gick åt en annat håll inte for över mig.

En metod är faktiskt att med kilen knäcka säkra hörnet. Går trädet fel har man alltså gjort något annat fel. :surp:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).