Skördare

PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

49 inlägg 22717 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Seb macahan  
#263485 Dumma frågor kräver kloka svar.
Vad krävs för att få en maskin (skördare) PEFC och FCS godkänd? Behöver alla maskiner vara det som ska utföra jobb i certifierad skog på entreprenad?

I så fall, krävs det något mer än grönt kort för att köra på entreprenad? (förutom kunskap) :wink:

Ja jag vet att en del kommer att le och tänka: ytterligare en till som ska ut och leka i skogen, men det har folk tänkt förut om mig och bitit sig i läppen. Så vi får se hur det går denna gången. 8)



   TS
Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

bodaedet  
#263503 Bio olja, propylenglykol, en massa papper (säkerhetsdatsblad). Och en hel del annat, går ganska lätt att efterleva kraven.

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Seb macahan  
#263508 Tack för svaret. Bra svar på ett vis med tanke på att du får det att låta ganska enkelt. Men, vad är "en del annat" och säkerhetsdatabladen var hittar man dom? Är de över kemikalier i maskinen eller på maskinen i sig? Ska det lämnas in till någon för godkännande eller räcker det med åtgärderna så är maskinen godkänd?
Är det vettigt att byta från Mineral till Bio på en maskin som gått lite timmar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263527 En del annat är väl bland annat godkända dieseltankar. Säkerhetsdatablad är på alla oljor och kemikalier. Finns på respektive tillverkares hemsida. Kolla http://www.ecskog.se/. Står nog del intressant för dig

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

bodaedet  
#263623 Tackar Johan_84, letade efter länken, svårt med fånen och pilligt.
Själva certifieringen i sig är en del jobb, sen när det är klart och man kommer in i tänket så flyter det på.
All dokumentation, skall du kunna visa upp vid en ev revision.

Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

holmesö  
#263783 certifiering och andra påfund som påstås gynna miljön är bara till för att skogsbolagen att få ner priserna.om man följer svensk lagstiftning borde det vara nog. onödiga jobb det är vad det handlar om. vad gäller landsbygden.
Aldrig har så många kontrollerat så få för så lite.
Jag har en sten som hänger ovanför gården

Här hänger Urban bland lavar och mossa
han som älskar att i regelverk frossa
han tror att rätt medicin
är byråkratisk disciplin
men han hotar att landsbygden krossa

Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

holmesö  
#263786 bild på stenen

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Seb macahan  
#263803 Kan nog vara så Holmsö men ska man börja någonstans brukar jag ta reda på hur "byråkraterna" vill att man ska göra sen brukar jag fundera en stund vad som verkar relevant och vad jag kan tänka mig att offra för att gör dom någorlunda nöjda och sen väljer jag en yta som är fin o titta på o då brukar dom vara nöjda. Givetvis måste det finnas någon substans men man behöver långt i från alltid följa allt till punkt och pricka. Ofta tycker jag dom nöjer sig med att man vet hur man bör göra men skyller på sin "litenhet" och "det där är ju mer för dom riktigt stora" och citat :du vet ju själv hur det är för oss mindre aktörer.
Funkade senast idag. Miljösyn på gården.
Du vet ju själv att när du inte är här står det både olja och diesel i dunkar här på gården sa jag till kontrollanten. Ja jag vet sa han men huvudsaken är att du vet att det inte ska göra det. sa han.
Kanten på gödselplattan höll inte måttet men det var jag som påpekade det och likadant då. Ja det är ju inte hela världen och du vet ju om det så vi stryker väl den punkten i protokollet. Allt detta gäller det mesta utom en svår och hal orm allas vår vän SKATTEVERKET! Där får man nog ha sitt på det torra om man ska slinka igenom. Eller vara ekobrottsling för då verkar det mesta gå bra

   TS
Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

holmesö  
#263820 De stora aktörerna använder certifieringen som någon slags"nyttig idiot"och ställer entreprenör mot entreprenör och skogsägare mot skogsägare. Om vi inte samarbetar så kommer ingen av oss att få ut vårt rätta värde.

Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264034 Förutom att man ska uppfylla alla kraven och ha pärmar och dokumentation så är de ju en årsavgift med, måste va ansluten till text ec- skog eller smf-certifiering så gör dom revisioner med.

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

Seb macahan  
#264086 Är alla som jobbar på certifierad skog certifierade? Min spontana känsla säger mig att det inte riktigt är så? Hur stor är årsavgiften?
Hur mycket problem har ni haft efter oljebyte mellan mineral och eko på era maskiner? Eller är det ett stort "DONT DO THAT" över att skifta olja?

   TS
Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

bodaedet  
#264094 De nya biooljorna, går ganska lätt att byta med. Töm ur så mycket som möjligt ur systemet å häll i den nya. Men den är inte lika bra som mineral.

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

GremoNiclas  
#264099 Ska man köra åt bolag/föreningar lär man ju vara certifierad. Men om man hugger åt skogsägare å virket säljs som leverans kan man ju inte behöva cert...

Apropå biooljor...Det är väl bara vi i sverige som tokar oss med sånt?

Användarvisningsbild

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

bodaedet  
#264106 Vet inte hur våra Finska vänner har det, men våra Norska bryr sig inte om detta med bioolja. Vilket märks på livslängden på pumparna!

Avatar Fallback

Re: PEFC, FCS godkänd maskin? Hur

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#264111 Oljebytet kan man göra så att man tömmer tanken,fyller upp med bioolja, lossar alla returslangar som går till tanken och sätter i spilloljefat. Startar upp försiktigt å kör funktioner en efter en i ändläge. Nån får hålla koll på oljenivå i tank så man stannar å fyller på efterhand de behövs. Sen något extra filterbyte med kortare intervall(ev.även olja om man ska va noga)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).