Motorsåg och handhållet

Motorsågskörkort är ABC = 1, 2, 3?

46 inlägg 24965 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

mghg  
#263634
Peteflamingstar skrev:Huruvida innehållet i kurserna förändrats vet jag inte, men för 3-nivån (motsv C) skulle det handla om en dags teori och en- till två dagars sågning, beroende på förkunskaper. Utan att veta säkert skulle jag misstänka att denna 123 utbildning är snarlik ABC-kurserna, men kanske med större möjlighet att variera kurslängd och innehåll efter deltagarnas förkunskaper. Har du fler frågor föreslår jag att du kontaktar honom själv.

Jag inser att jag uttryckte mig alltför skarpt tidigare och ber om ursäkt om det uppfattades som att jag tyckte du skall kunna svara på frågor om 123-kurserna för så är det inte. Jag tycker det var intressant att du startade den här tråden, men jag tänker inte gräva mer i frågan för egen del.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

mghg  
#263638
herjman skrev:Jag vet att man bara kan åka dit och göra uppkörningen om man redan har kunskapen men det känns som att man devalverar begreppet motorsågskörkort på det sättet.

Yrkesverksamma är naturligtvis duktigare huggare än fritidsdito men det är ju också känt att man vänjer sig vid en massa olater som påverkar just säkerheten. Dessutom är det ju så otroligt många moment man ska ha koll på för att bli GK (mått, vinklar etc) så det känns mer som att man släpper igenom yrkresfolket för lätt.

Jag förstår hur du menar med att det känns som att man devalverar begreppet motorsågskörkort, men jag tycker trots allt att det är bra att man kan göra ungefär som du beskriver. Anledningen till att jag tycker så är att jag är trött på frågor av typen "varför skall en proffshuggare som jobbat i skogen i hela sitt liv behöva gå en kurs?". När sådana frågor uppkommer tycker jag det är bra att kunna svara dels att ingen är tvingad att gå en kurs, och dels att man kan göra provet direkt om man tror sig ha all nödvändig kunskap och färdighet.

På en sida med frågor och svar om motorsågskörkortet http://www.sakerskog.se/default.asp?path=10249%2C23399&pageid=34112 har Tomas Gullberg vid Säker Skog skrivit så här:
Jag är mycket erfaren och kunnig, behöver jag gå en kurs för att ta motorsågskörkortet?
Nej, finns kunskapen som krävs räcker det att genomföra proven. Erfarenheten visar dock att ytterst få om ens någon klarar proven utan förberedelser. Men det kan räcka med en kortare utbildning (”avrostning”) eller självstudier.


Men efter att ha läst din beskrivning undrar jag om instruktörerna verkligen följde provet till punkt och pricka. Det är viktigt att alla bedöms vid provet på samma sätt. En yrkeshuggare får gärna glida förbi kursen, men det får inte finnas några gräddfiler vid provet.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263640 Det finns företag som kräver att man går utbildning genom säker skog. Detta har jag stött på och det har luftats i denna diskussion flera gånger.
Då är det inte längre öppen marknad.

Vidhåller att det borde vara myndighetsutövat och gratis!
Skulle inte behöva kosta nåt.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

anersimyra  
#263649
Mange skrev:Det finns företag som kräver att man går utbildning genom säker skog. Detta har jag stött på och det har luftats i denna diskussion flera gånger.
Då är det inte längre öppen marknad.

Vidhåller att det borde vara myndighetsutövat och gratis!
Skulle inte behöva kosta nåt.
Det vore inte dumt om det vore gratis :smile: Dock är det ingen skillnad mot hundratals andra utbildningar som krävs inom många andra yrken. Är man inte anställd finns inte särskilt gott om gratisalternativ.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

mghg  
#263653
Mange skrev:Det finns företag som kräver att man går utbildning genom säker skog. Detta har jag stött på och det har luftats i denna diskussion flera gånger.
Då är det inte längre öppen marknad.

Vidhåller att det borde vara myndighetsutövat och gratis!
Skulle inte behöva kosta nåt.

Låt mig här påpeka att Säker Skog inte genomför några utbildningar. Säker Skog utvecklar kurser, certifierar instruktörer och utfärdar motorsågs- och röjsågskörkort. Det är Studieförbundet Vuxenskolan, Skogsstyrelsen, Hushållningssällskapet och diverse privata aktörer som arrangerar och genomför kurser. Som kund kan man vända sig till vem som helst av dessa och det tycker jag är en öppen marknad.

Det finns mängder med olika utbildningar i samhället. Skall alla dessa också vara gratis?

Avatar Fallback

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

tallen100  
#263661 Om det nu är så viktigt att alla ska ta kortet åck dom är erfarna eller ej, så skulle utbildningen självklart vara gratis=fler som går den.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263665
mghg skrev:
Mange skrev:Det finns företag som kräver att man går utbildning genom säker skog. Detta har jag stött på och det har luftats i denna diskussion flera gånger.
Då är det inte längre öppen marknad.

Vidhåller att det borde vara myndighetsutövat och gratis!
Skulle inte behöva kosta nåt.

Låt mig här påpeka att Säker Skog inte genomför några utbildningar. Säker Skog utvecklar kurser, certifierar instruktörer och utfärdar motorsågs- och röjsågskörkort. Det är Studieförbundet Vuxenskolan, Skogsstyrelsen, Hushållningssällskapet och diverse privata aktörer som arrangerar och genomför kurser. Som kund kan man vända sig till vem som helst av dessa och det tycker jag är en öppen marknad.

Det finns mängder med olika utbildningar i samhället. Skall alla dessa också vara gratis?

Om inte de genomför utbildning ska de väl inte dela ut behörigheter de inte har gjort heller?
Jag kan inte gå till nån privat aktör o få bil behörighet för att färdas säkert i trafiken.

Det här är inte rätt och det har jag sagt och tyckt från början!
Skulle varit myndighetsutövat som annan behörighets kontroll.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

rokon  
#263667
Mange skrev:Det finns företag som kräver att man går utbildning genom säker skog. Detta har jag stött på och det har luftats i denna diskussion flera gånger.
Då är det inte längre öppen marknad.

Vidhåller att det borde vara myndighetsutövat och gratis!
Skulle inte behöva kosta nåt.

Så du menar att det är ingen kostnad förenad med att idka myndighetsutövning?
Det är väl en sak om ungdomar går en utbildning, då bör ju även proven ingå.
Men redan anställda vuxna, där ser jag ett arbetsgivaransvar, och att de skall stå för kostnaderna.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

rokon  
#263668 Så sent som 1982 så kunde jag få myndighetsutövat körkort på tung lastbil, och det gjorde jag och 2 kompisar på så vis att vi köpte en Volvo N86 tillsammans som delägare, sen intygade vi åt varandra att vi kunde köra. Vi fick våra körkort för tung lastbil av det myndighetsutövande statliga verket utan prov.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

mghg  
#263691
Mange skrev:
mghg skrev:
Mange skrev:Det finns företag som kräver att man går utbildning genom säker skog. Detta har jag stött på och det har luftats i denna diskussion flera gånger.
Då är det inte längre öppen marknad.

Vidhåller att det borde vara myndighetsutövat och gratis!
Skulle inte behöva kosta nåt.

Låt mig här påpeka att Säker Skog inte genomför några utbildningar. Säker Skog utvecklar kurser, certifierar instruktörer och utfärdar motorsågs- och röjsågskörkort. Det är Studieförbundet Vuxenskolan, Skogsstyrelsen, Hushållningssällskapet och diverse privata aktörer som arrangerar och genomför kurser. Som kund kan man vända sig till vem som helst av dessa och det tycker jag är en öppen marknad.

Det finns mängder med olika utbildningar i samhället. Skall alla dessa också vara gratis?

Om inte de genomför utbildning ska de väl inte dela ut behörigheter de inte har gjort heller?
Jag kan inte gå till nån privat aktör o få bil behörighet för att färdas säkert i trafiken.

Det här är inte rätt och det har jag sagt och tyckt från början!
Skulle varit myndighetsutövat som annan behörighets kontroll.

Säker Skog startade som ett projekt för att motverka olyckor och dödsfall bland självverksamma skogsägare. Efter några år tog man fram ett kurssystem med prov för att få en jämn kvalitet på utbildningarna. Sedan 2005 har man utfärdat 50000 motorsågs- och röjsågskörkort.

Det är Arbetsmiljöverket som bestämmer de bindande reglerna för användning av motorsåg, inte Säker Skog.

Det är Arbetsmiljöverket som i det senaste regelverket bestämt att kunskapskravet är att "Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunskaper som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras." vilket gäller från den 1 januari 2015. Det är inte Säker Skog som hittat på detta. Kunskapskravet innebär inte att man måste gå någon kurs. Det finns inget som säger att provet skall vara för motorsågskörkort, andra utbildningssystem kan vara fullt lika bra med sina egna prov.

Man kan tycka att staten har för stor roll och inte skall bestämma vilka kunskapskrav som gäller för arbete med motorsåg.

Man kan tycka att staten har för liten roll och att alla intresserade fritt skall erbjudas skattefinansierad utbildning.

Men jag tycker inte det är rättvist att kritisera Säker Skog för det som Arbetsmiljöverket och staten gör eller inte gör.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

anersimyra  
#263710 De flesta utbildningskrav är sannolikt branschkrav, oavsett vilket kostar det ju pengar, vi kan ju inte ha skattefinansierad utbildning på branschbehörigheter, förutom de som ingår i gymnasieutbildningar förstås.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263720
rokon skrev:
Mange skrev:Det finns företag som kräver att man går utbildning genom säker skog. Detta har jag stött på och det har luftats i denna diskussion flera gånger.
Då är det inte längre öppen marknad.

Vidhåller att det borde vara myndighetsutövat och gratis!
Skulle inte behöva kosta nåt.

Så du menar att det är ingen kostnad förenad med att idka myndighetsutövning?
Det är väl en sak om ungdomar går en utbildning, då bör ju även proven ingå.
Men redan anställda vuxna, där ser jag ett arbetsgivaransvar, och att de skall stå för kostnaderna.

Nej, det menar jag inte. Klart det är en kostnad. Men den hade inte behövt vara så stor.
Arbetsmiljöverket finns ju redan och merkostnaden borde bli mindre och resultatet detsamma eftersom de sätter reglerna, så varför då inte bedöma kompetens? Funkar ju för trafikverket.
Men eftersom vi har så stora problem med inkompetens att det ger utrymme för en hel kategori yrkesfolk som inte har befogenheter, men ger behörigheter så tycker jag nog det vore på sin plats med myndighets utövande snarare än företagande oavsett form.

De som bedömer och ger ut behörigheterna det står säker skog på är väl inte studieförbundet Vuxenskolan, Skogsstyrelsen, Hushållningssällskapet eller diverse privata aktörer?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

Peteflamingstar  
#263738
Mange skrev:De som bedömer och ger ut behörigheterna det står säker skog på är väl inte studieförbundet Vuxenskolan, Skogsstyrelsen, Hushållningssällskapet eller diverse privata aktörer?


Det står då Säker Skog på mitt AB-kort som jag tog hos en privat aktör, redan omnämnd i denna tråd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

T Landström  
#263749 Det står väl transportstyrelsen på körkortet för bil...och det tog jag i Säffle...

Man ska nog inte blanda ihop utbildare och utfärdare... Det är väl bra att det är någon som håller ihop det hela...

Användarvisningsbild

Re: Motorsågskörkort ABC =1, 2, 3?

mghg  
#263755
Mange skrev:
rokon skrev:
Mange skrev:Det finns företag som kräver att man går utbildning genom säker skog. Detta har jag stött på och det har luftats i denna diskussion flera gånger.
Då är det inte längre öppen marknad.

Vidhåller att det borde vara myndighetsutövat och gratis!
Skulle inte behöva kosta nåt.

Så du menar att det är ingen kostnad förenad med att idka myndighetsutövning?
Det är väl en sak om ungdomar går en utbildning, då bör ju även proven ingå.
Men redan anställda vuxna, där ser jag ett arbetsgivaransvar, och att de skall stå för kostnaderna.

Nej, det menar jag inte. Klart det är en kostnad. Men den hade inte behövt vara så stor.
Arbetsmiljöverket finns ju redan och merkostnaden borde bli mindre och resultatet detsamma eftersom de sätter reglerna, så varför då inte bedöma kompetens? Funkar ju för trafikverket.
Men eftersom vi har så stora problem med inkompetens att det ger utrymme för en hel kategori yrkesfolk som inte har befogenheter, men ger behörigheter så tycker jag nog det vore på sin plats med myndighets utövande snarare än företagande oavsett form.

De som bedömer och ger ut behörigheterna det står säker skog på är väl inte studieförbundet Vuxenskolan, Skogsstyrelsen, Hushållningssällskapet eller diverse privata aktörer?

Säker Skog har ingen egen utbildning, utan utfärdar körkort som examinerats av de certifierade instruktörer som är anslutna till Säker Skogs körkortssystem. Enligt den senaste listan från 2014-02-05 finns det 224 certifierade instruktörer.

Om man jämför med att ta körkort för bil med körskolor och Transportstyrelsen som utfärdar körkorten så har kursarrangörerna Studieförbundet Vuxenskolan, Skogsstyrelsen, Hushållningssällskapet och privata aktörer ungefär samma roll som körskolorna, och Säker Skog och de certifierade instruktörerna har ungefär samma roll som Transportstyrelsen.

På samma sätt som körskolorna agerar på en öppen marknad så anser jag att
kursarrangörerna för motorsågning agerar på en öppen marknad.

Jag kan hålla med om att på samma sätt som Transportstyrelsen utfärdar körkort för bil så skulle man kunna ha ett upplägg där Arbetsmiljöverket utfärdar intyg för att yrkesanvändning av motorsåg. Men staten har inte infört ett sådant system.

När Säker Skog kom till så fanns det ingen organisation som aktivt verkade för att olyckor och dödsfall bland självverksamma skogsbrukare skulle minska.

Jag tycker man skall hålla isär vad som är vad och vem som har vilken roll. Det är staten som bestämmer reglerna och gillar man inte dessa regler så skall man kritisera staten. Det är Säker Skog som bestämmer innehållet i motorsågskörkortsproven och gillar man inte det innehållet så är det fritt att meddela det till Säker Skog. Men det blir fel när man felaktigt beskyller Säker Skog för att ha bestämt att alla skall gå motorsågskörkortskurs när faktum är att det är Arbetsmiljöverket som har bestämt att man skall genomgå någon form av prov för att visa att man har rätt kunskap för arbetsuppgiften.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).