Motorsåg och handhållet

Kilar – storlek på träd och lutning

91 inlägg 44941 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Husqy346  
#263620 I mina ögon så skulle jag ta bort träden framför och sedan låta den gå ner i lutningens vinkel av sin egna tyngd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

JensSkoog  
#263621 Berätta hur det gick! Jag skulle gjort som "Peteflamingstar" säger. :wink: Om inte annat, så får du träning i lutande träd på et stelle där det inte betyder liv eller död om det går snett.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

herjman  
#263624 Att lägga fällskäret ÖVER riktskär går som Homo Abies skriver tvärt emot allt vad säker skog lär ut, i vissa fall ska den enligt dom läggas under

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263630 Konceptet som sådant är nog inte fel, men det är alldeles för många som vet för mycket och inte kan lära sig som lär ut.
Av behov jag har, de kunder jag haft och de erfarenheter jag läser här ang kurserna här nere, tror jag nog jag skiter i det. Det verkar vara väldans enkelriktat och inte på något sätt anpassat för den huggning jag gör. Verkar heller inte vara så intressant när det visas bättre och säkrare sätt att fälla som har använts sedan 60-talet. En av de jag lärt mycket av blev inte godkänd av säker skog för han vägrade göra som de visade på ett träd som riskerade att bryta o kana bak.
Jag har erbjudit mig o delta och snacka filning etc men jag kan tydligen inte visa nåt av intresse.
Historier som att vissa mallar inte är godkända och att man Måste fila som instruktören anvisar för att bli godkänds, sånt trams gör en bara mer ovillig att hjälpa till.

Att det verkar vara väldig skillnad på kurs och kurs inom säker skog retar mig.

Vissa saker verkar inte intressant i kurserna. Lövhuggning är inte som barr huggning och det har det inte talats om i diskussionerna här.

Såna bra knep som att räta upp innan fällning, fälla med lite högre stubbe och tänka på stödben och vikter innan fällning läser jag inte mycket om. Det är mycket snack om vissa andra saker.
Att fälla efter de metoder som idag lärs ut (tex jämnt underskär/kapskär) är ett steg tillbaka i mitt tycke. Då saknas klacken vars kant trädet stödjer sig på när brytmån brister.
Som jag sa tidigare är plankan ett bra sätt att se hur fiber rör sig och vad som händer.
Att skära den så att brytmån håller är lärorikt.
Vissa trädslag under vissa förhållanden behöver en decimeter fiber eller mer för att inte brytas. Hur man kan lära ut att det ska vara jämt eller under till o med är för mig otroligt.

Att de sitter fast på stubben under upparbetning är nåt som lärts ut i alla år innan säker skog. Några stora pattagranar och Lärk över metern i brösthöjd med grova grenar på 20-40cm, mer behövs inte för att se värdet av att de sitter fast.
Ett par överaskningar med rullande stammar och några lusingar sen ser man det om inte innan. Förhoppningsvis innan ett ben åker av eller man blir klämd så det blir men.
Senast redigerad av Mange fre 07 feb 2014, 16:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263631
herjman skrev:Att lägga fällskäret ÖVER riktskär går som Homo Abies skriver tvärt emot allt vad säker skog lär ut, i vissa fall ska den enligt dom läggas under


Jaha du! Bara o hoppas de inte är stora o tunga så de skadar nån.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

anersimyra  
#263635
Mange skrev:
herjman skrev:Att lägga fällskäret ÖVER riktskär går som Homo Abies skriver tvärt emot allt vad säker skog lär ut, i vissa fall ska den enligt dom läggas under


Jaha du! Bara o hoppas de inte är stora o tunga så de skadar nån.
Att lägga fällskäret något över riktskär fick jag lära mig i skogsskolan för snart 40 år sedan, varför det sågs på det sättet minns jag inte, dock har det fungerat förträffligt. Att det är direkt olämpligt och farligt att använda metoden i rotben var något jag för första gången hörde talas om på AB kursen förra hösten. Så helt klart är kurserna viktiga för alla. Fällskär ovan riktdito är självklart vid fällning uppåt i slänt, eller om man av någon anledning vill ha stammen kvar på stubben. Det är inte enbart stort löv som kan skjuta bakåt, även vargväxt tall kan bli rena katapulten. :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

80-90  
#263639 Håller med dej Mange !!!

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

anersimyra  
#263645
cruisern skrev:När jag var ute i dag och fällde några träd så stötte jag på en björk som lutade åt fel håll relativ den riktning som jag vill fälla. Jag tog några bilder som jag hoppas visar hur det ser ut.

Bild 1: Jag skulle vilja fälla rakt fram ungefär i mitten på bilden.
Bild 1.jpg


Bild2: Visar att trädet har en lutning på ca 30° relativt en lodlinje. Riktningen på trädets lutning är ca 60-90° relativt relativt den vinkel jag skulle vilja fälla enligt Bild1. Skulle jag fälla rakr fram mot rishögen skulle vinkeln bli mer än 100°
Bild 2.jpg


Bild3: Ger ett annat perspektiv på trädet.
Bild 3.jpg


Om jag fäller i en vinkel som är mindre än 60° så kommer jag att fälla fast i andra träd. Björken är 21cm i brösthöjd och är ca 14-16m hög
Hur skulle ni göra? Klara jag att fälla som jag önskar? Ett alternativ är att jag tar bort det träd som står i vägen och undviker på så sätt fasthållning. Jag vill helst inte göra detta.
Prova det "svåraste" du kan tänka dig, trädet är ju såpass litet att fastfällning, eller sid, eller bakåttapp inte spelar någon roll.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

mghg  
#263646 Cruisern, liksom Peteflamingstar tror jag att det kommer gå bra. Björkved har bra egenskaper för riktad fällning, med bra böjbarhet och starka fibrer för dragspänning. Det är inte något jättestort träd. Jag hade gjort riktskäret lite djupare än vanligt för att få en extra lång brytmån. Men jag hade låtit brytmånen vara jämnbred och istället kompenserat för lutningen genom att sikta vid sidan av där jag vill att trädet skall falla samt satt in en kil snett in på trycksidan. Allt detta skrivs med reservation för att det är lätt att göra en felaktig bedömning om man bara ser foton och inte är med i verkligheten.
Senast redigerad av mghg fre 07 feb 2014, 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

anersimyra  
#263651 Gör som mghg beskriver. Men försök anbringa en längre stör högt på stammen att trycka med, alternativt ett spel. Fällsax rekommenderas, jag har i dag för första gången använt en sådan, en sådan borde jag skaffat för 30 år sedan :shock:

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

cruisern  
#263658 Efter flera uppmuntrande förslag så måste jag ju försöka. Jag tror det var bra att jag ställde frågan till er innan jag själv försökte. Det är som ni skriver inget speciellt stort träd och går det lite snett så kommer ju ingen eller inget till skada. Möjligen kan någon förbipasserande på vägen tycka jag är en klant om det skulle bli en fastfällning men det får jag väl stå ut med. Man måste ju öva för att lära sig av både framgång och ev. misstag. Det ju ett lagom stort träd att träna fällning av träd med sidolutning.

Jag känner mig "peppad". Som det ser ut nu så kommer jag att följa precis den anvisning jag fick av mghg. Jag kommer att ta med tamp, vändband och handvinsch men enbart som reserv vid ev. fastfällning .

Jag kan ge mig på detta träd tidigast nästa fredag så jag får återkomma med rapport därefter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

mghg  
#263662
cruisern skrev:Jag känner mig "peppad". Som det ser ut nu så kommer jag att följa precis den anvisning jag fick av mghg. Jag kommer att ta med tamp, vändband och handvinsch men enbart som reserv vid ev. fastfällning .

Jag kan ge mig på detta träd tidigast nästa fredag så jag får återkomma med rapport därefter.

Ta det bara försiktigt. Bra råd från Anersimyra om att anbringa en längre stör högt på stammen att trycka med. När trädet bara har 21 cm brösthöjdsdiameter så kanske inte kilen kan verka fullt ut.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

cruisern  
#263670 Jag läste också tipset från Anersimyra men jag tänker testa utan andra hjälpmedel än kil denna gång. Jag har framöver många andra träd att testa på. Tjockleken vid fällskäret är ju större vid roten och kanske 25 cm, så jag tror jag får in en kil. Vågrät diameter vid fällskäret långt ner är kanske någon centimeter ytterligare. Jag har några mindre kilar på 14 och 10 cm. En ytterligare parameter är riktningen på fibrerna som ju har samma vinkel som lutning på trädet och således inte lodrätt.

Nu har jag följdfrågor. Hur högt anser ni jag skall lägga fällskäret? Skall jag ta hänsyn till riktning på fibrerna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

svampbob  
#263675 Det är bara att erkänna jag högg ett antal björkar av den kalibern och lutningen idag och tänkte nog inte en sekund på dragande och tryckande fiber eller högt alternativt lågt fällskär. Sånna björkar går i princip inte att fälla fast. Det jag gör ofta om en björk har en rotsläng är att jag lägger fällskäret ovan den den värsta slängen för att jag inte vill ha den biten med mig hem då dom är väldigt knepiga att klyva. Kapar ned stubben efteråt och lämnar kvar stumpen åt insekterna.

En grundutbildning i sågning är bra men sedan krävs mycket och idogt tränande i skogen.

Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263677
80-90 skrev:Jag brukar en fällhjälp en sån du sätter mot trädet å vevar så trädet trycks över i fällriktningen !! Personligen tycker jag det e överlägset bättre än kil .. Men den e ju ganska dyr i inköp men väl värd pengarna om man fäller en del !!!


Byggde en av rostfria fyrkantsrör 40x40 med teleskop 35x 35. svetsade fast en sån där vinsch från jula med några loppor, köpte ett rep och en talja. Material under 500kr och 2 timmars skoj i verksta´n. Den är drygt 1,5 m ihopskjuten. Den är bra att trycka på med. Kilar är lätta och rår bra men påfrestningen på brytmånen blir mycket stor också om man tänjer på gränserna. Det är mekanikens lagar.

Med påskjutaren, som har en pigg/dubb nedtill, kan man också lyfta/baxa grovt timmer. Dunka in dubben och veva på bara. Har satt fast repet med en hake så den kan tas loss och då har man, hokus pokus, en vinsch med ca 5 m rep till hands. Vinschen orkar i alla fall många hundra kilo. Nackdelen är att man aldrig tar med den annat än när man vet att det är krångel att vänta, då den väger några kilo och kilar har "ingen" vikt.

Är också lyckligt lottad med traktor och vinsch och det är alltid det säkraste. Att laborera med kilar innebär att man förr eller senare går över gränsen. Lurigast är när man ska "tro" nånting om brytmånen på grova löv som oftare har röta och lutar hit och dit. Gran också men de är som regel rakare och rotbenen ger lite extra ofta rötsäkert stöd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).