Motorsåg och handhållet

Kilar – storlek på träd och lutning

91 inlägg 44955 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

mghg  
#263202
80-90 skrev:Jag brukar en fällhjälp en sån du sätter mot trädet å vevar så trädet trycks över i fällriktningen !! Personligen tycker jag det e överlägset bättre än kil .. Men den e ju ganska dyr i inköp men väl värd pengarna om man fäller en del !!!

Om det är fällriktaren Stalpen eller något liknande du menar så är min åsikt att kilar är överlägsna. En fällriktare utvecklar ungefär samma fällmoment avsett trädets storlek, men fällmomentet från en kil växer med trädets storlek eftersom hävarmslängden (d.v.s. avståndet till brytmånen) ökar.

För träd som är 50 cm i brösthöjdsdiameter eller grövre så är en kil starkare än en fällriktare. Använder man två kilar så är de starkare än fällriktaren redan vid 28 cm i brösthöjdsdiameter.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

80-90  
#263209 Ja se där smaken e som baken delad !!

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263215 Olika trädslags brytmån funkar olika. Vissa tål inte o vikas om de har tjock brytmån, då spänner de sig o brister.
Andra tål inte att vikas 90 grader som det blir med underskär o fällskär i samma nivå.
Lägga fällskäret över ger då ett högre gångjärn som håller bättre.

Då minskas risken att trädet skjuter bak med eftersom klacken tar emot om det skulle brista.

Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263220 Va & hjälpte en för ngr år sen som höll på & fällde träd i sin trädgård. Han hade lånat en attack kommer dock inte ihåg storleken. han skulle fälla ett träd som lutade lite bakåt men attacken orkade inte få över trädet. vilket kilarna gjorde. förvisso så använde jag väl 4-5st men hade jag fått börja med trädet hade jag fäst vajer istället. så jag använder hellre kilar än atack

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Huskyman  
#263226 Den här tråden kanske skulle flyttas till trädfällning....
Men bortsett från det; när jag gick C-kursen så använde vi en jäkligt bra höjdmätare som även visade lutning på trädet (lod) och även hur mycket en kil lyfte i olika sammanhang.
Nån som vet var man kan köpa den? Har kollat på säker skogs hemsida men hittar inget.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

mghg  
#263231
Mange skrev:Olika trädslags brytmån funkar olika. Vissa tål inte o vikas om de har tjock brytmån, då spänner de sig o brister.
Andra tål inte att vikas 90 grader som det blir med underskär o fällskär i samma nivå.
Lägga fällskäret över ger då ett högre gångjärn som håller bättre.

Då minskas risken att trädet skjuter bak med eftersom klacken tar emot om det skulle brista.

Sant om brytmånens böjlighet och funktion som gångjärn.

Men, och det här viktigt i den här trådens sammanhang, om man har baklut och arbetar med kilar så skall man lägga fällskäret under riktskäret. Annars riskerar man att knäcka brytmånen när man slår in kilarna. Om fällskäret ligger c:a 2 cm under riktskäret så kommer slagen på kilarna fångas upp av stubben och inte av brytmånen.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

cruisern  
#263299 Vad jag förstår så kan man klara ganska kraftiga baklut om man har flera kilar. Jag får väl prova mig fram och själv känna efter vad jag klarar av. Att göra egna kilar av björk har jag inte tänkt på men det skall jag testa. Jag fäller faktiskt en hel del björk.

När jag är ute så har jag flera kilar i mitt huggarbälte. Jan använder mest Oregons gula kilar 25, 20 och 14 cm. Jag har också någon Bahco-kil samt några röda kilar som jag inte vet fabrikat på. Jag har kompletterat huggarbältet med 2 st fack för kilar gjorda av en gammal våtdräkt. Det är neopren som är både starkt och elastiskt. För att inte bära för mycket använder jag Stihl lilla kombidunk 3+1 liter. Till den har jag deras påfyllningsmunstycken som passar påfyllning av både bensin och kedjeolja till Hva och Jred.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263319 Det där C-kursen verkar vara en rejäl genomgång. Jag gillar upplägget på provet, där kan nog ingen komma undan med "har jobbat i skogeni 20 år". ;) Laserplattan är intressant, sån skulle man tillverka för att följa upp sina fällningar.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263320
mghg skrev:
Mange skrev:Olika trädslags brytmån funkar olika. Vissa tål inte o vikas om de har tjock brytmån, då spänner de sig o brister.
Andra tål inte att vikas 90 grader som det blir med underskär o fällskär i samma nivå.
Lägga fällskäret över ger då ett högre gångjärn som håller bättre.

Då minskas risken att trädet skjuter bak med eftersom klacken tar emot om det skulle brista.

Sant om brytmånens böjlighet och funktion som gångjärn.

Men, och det här viktigt i den här trådens sammanhang, om man har baklut och arbetar med kilar så skall man lägga fällskäret under riktskäret. Annars riskerar man att knäcka brytmånen när man slår in kilarna. Om fällskäret ligger c:a 2 cm under riktskäret så kommer slagen på kilarna fångas upp av stubben och inte av brytmånen.


Du får aldrig brytmånen att hålla om du har den under fället. Det knäcker sig själv av rörelse då och trädet åker kana bak på stubben eftersom ingen klack finns.

I grov lövskogs huggning med tunga breda kronor kan man inte riskera att det släpper för då har du ingen kontroll alls. Hög, seg brytmån som inte är för tjock går inte av utan styr trädet ner på backen. Stam ska hänga kvar på stubben av säkerhets skäl. Allt annat är misslyckande och gör allt farligare och jobbigare.
De grenar du ska sköra sen har diameter som de träd som diskuteras här...

Man ser på stubbe o rotbit hur det är fällt. Väldigt lärorikt o gå o diskutera stubbar o fällning. Varför det är 5cm hög brytmån eller 10cm eller 2.
Varför klacken räddar livet o hindrar o glida bak.

Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Homo abies  
#263342
Huskyman skrev:Den här tråden kanske skulle flyttas till trädfällning....
Men bortsett från det; när jag gick C-kursen så använde vi en jäkligt bra höjdmätare som även visade lutning på trädet (lod) och även hur mycket en kil lyfte i olika sammanhang.
Nån som vet var man kan köpa den? Har kollat på säker skogs hemsida men hittar inget.

Skicka ett mail till SS eller Thomas Gullberg o beställ trädfällarkortet eller köp en "Ludde" av skogma samma princip av höjdmätare men utan fälltabellerna, men du kan beställa olika gallrings och volymtabeller till den. :geek:
Senast redigerad av Homo abies tor 06 feb 2014, 15:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

svampbob  
#263347
cruisern skrev:Vad jag förstår så kan man klara ganska kraftiga baklut om man har flera kilar. Jag får väl prova mig fram och själv känna efter vad jag klarar av. Att göra egna kilar av björk har jag inte tänkt på men det skall jag testa. Jag fäller faktiskt en hel del björk.

När jag är ute så har jag flera kilar i mitt huggarbälte. Jan använder mest Oregons gula kilar 25, 20 och 14 cm. Jag har också någon Bahco-kil samt några röda kilar som jag inte vet fabrikat på. Jag har kompletterat huggarbältet med 2 st fack för kilar gjorda av en gammal våtdräkt. Det är neopren som är både starkt och elastiskt. För att inte bära för mycket använder jag Stihl lilla kombidunk 3+1 liter. Till den har jag deras påfyllningsmunstycken som passar påfyllning av både bensin och kedjeolja till Hva och Jred.


Var har du kroken och måttbandet? När jag lärde mig hugga så fick vi lära oss att ha två krokar i bältet och att inte använda sax. Saxen riskerade att ge förslitningsskador påstods det och därför skulle vi lära oss att dra virket med hjälp av en krok i varje hand. Jag måste erkänna att det kunskapen inte satt så länge så nu är det en sak och en krok i mitt bälte och kilarna har jag i bröstfickan.

Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

donky-kong  
#263349 Kil i all ära, men står trädet som ska fällas nära andra träd (så att grenar "hakar tag" i varandra) räcker inte alltid den kraft som kilen utvecklar.

Avståndet från kilen till brytmånen ger, mulitplicetat med kraften som kilen utvecklar, det vridmoment runt brytnånen som behövs för att fälla trädet.

Dock måste detta vridmoment övervinna momentet som utvecklas av grenarna. Och eftersom avståndet från brytmån till krona är betydligt längre än avståndet mellan kil och brytmån behövs det inte mycket kraft från grenarna för att hålla kvar trädet.

Löser ni dessa uppgifter med kil, eller får ni som jag rotera trädet med brytjärn eller dylikt?

Avatar Fallback

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

Homo abies  
#263352
Mange skrev:
mghg skrev:
Mange skrev:Olika trädslags brytmån funkar olika. Vissa tål inte o vikas om de har tjock brytmån, då spänner de sig o brister.
Andra tål inte att vikas 90 grader som det blir med underskär o fällskär i samma nivå.
Lägga fällskäret över ger då ett högre gångjärn som håller bättre.

Då minskas risken att trädet skjuter bak med eftersom klacken tar emot om det skulle brista.

Sant om brytmånens böjlighet och funktion som gångjärn.

Men, och det här viktigt i den här trådens sammanhang, om man har baklut och arbetar med kilar så skall man lägga fällskäret under riktskäret. Annars riskerar man att knäcka brytmånen när man slår in kilarna. Om fällskäret ligger c:a 2 cm under riktskäret så kommer slagen på kilarna fångas upp av stubben och inte av brytmånen.


Du får aldrig brytmånen att hålla om du har den under fället. Det knäcker sig själv av rörelse då och trädet åker kana bak på stubben eftersom ingen klack finns.

I grov lövskogs huggning med tunga breda kronor kan man inte riskera att det släpper för då har du ingen kontroll alls. Hög, seg brytmån som inte är för tjock går inte av utan styr trädet ner på backen. Stam ska hänga kvar på stubben av säkerhets skäl. Allt annat är misslyckande och gör allt farligare och jobbigare.
De grenar du ska sköra sen har diameter som de träd som diskuteras här...

Man ser på stubbe o rotbit hur det är fällt. Väldigt lärorikt o gå o diskutera stubbar o fällning. Varför det är 5cm hög brytmån eller 10cm eller 2.
Varför klacken räddar livet o hindrar o glida bak.

Riktigt stora lövträd där kronan är så stel att grenarna regelmässigt skjuter trädet av stubben bakåt så att det även om man gör korrekt reträtt hotar livet är i vårt långa land ett undantag även om det är verkligt i en del situationer. När du kategoriskt som jag uppfattar det går ut och säger att det rätta är att alltid lägga fällskäret över riktskäret går du tvärs emot det som lärs ut på motorsågsutbildningar över hela landet. Vilka är skälen? eller har jag missuppfattat det hela?

Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

cruisern  
#263353 Kroken brukar jag inte använda så mycket. Måttbandet hade jag vid fototillfället monterat på i ett annat bälte. Normalt har jag måttbandet hängande utanför där jag har saxen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kilar – storlek på träd och lutning

anersimyra  
#263363 Visst ger ett skär under riktskär mindre skjuvkraft på brytmån vid användande av kil, det är alltså mindre risk att skjuva trädet av stubben, enkel mekanik :geek: :geek: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).