Avverkning (slutavverkning)

Manuellt alternativt skördare

27 inlägg 21530 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Manuellt alternativt skördare

svampbob  
#263004 Jag sitter och räknar på ett jobb där det ingår lite avverkning ca 70-80 träd varav vissa tallar är så grova att jag inte når runt dom. Ska jag leja en manuellhuggare eller ta dit en skördare eller i värsta fall hugga dom på egen hand? :grin: Att jag tvekar att göra det själv beror på att det i min företagsförsäkring inte ingår skogsarbete och dylikt. Vid vilken mängd blir det billigare med skördare?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263007 Står de illa till?

Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

svampbob  
#263009 Inte så farligt illa de flesta är bara att hugga men ca 10-15 kan hamna ute på bussgata och gc-väg och dom inte faller enligt plan så skulle jag hugga det själv så skulle fällriktaren få vara med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263020 Börja med de som är enkla, lämna de svåra. Till slut brukar man inte ha så många kvar, men chansa inte, är du osäker så ta hjälp!

En skördare kan ju vara till bra hjälp även om trädet är övergrovt.

Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

svampbob  
#263023 Det är lite lustigt jag kan inte sätta in 700 kr/tim på mig själv när jag håller i motorsågen men det går däremot bra att ta 700 kr/tim för att titta på någon annan som sågar :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263025 Är det på löpande räkning eller fast pris?

Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

svampbob  
#263027 Det är på fast pris och själva avverkningen är bara drygt 1% av det totala arbetet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263042 Om du ändå ska ställa iordning en tomt, kanske gräva vatten och avlopp så se till att få dit en stor grävmaskin. En 30 tons grävmaskin som knuffar trädet i den riktning du vill fälla är blir bra mycket billigare än att etablera en skördare. De vill ändå ogärna ge sig på de där riktigt stora träden..

Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

svampbob  
#263046 Det blir en lite mindre grävare. Det är numera faktiskt förbjudet att låta en grävare eller traktor putta på trädet så det törs man inte göra längre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263048 Du ska jobba säkert. Vi brukar göra riskanslyser, farliga aktiviteter bryter vi ner i flera delmoment för att minimera riskerna. Ett alternativ kan vara mobilkran med mankorg och sedan kapa ner trädet uppifrån.

Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

Blue  
#263056
OAS-forests skrev:Du ska jobba säkert. Vi brukar göra riskanslyser, farliga aktiviteter bryter vi ner i flera delmoment för att minimera riskerna. Ett alternativ kan vara mobilkran med mankorg och sedan kapa ner trädet uppifrån.


Har man tillgång till mobilkran kan man ju koppla trädet i topp och lyfta bort hela rasket.
Då kan man ju lägga ner det där man vill.

Bild


Träden som ligger ner plockades 25m in på tomten till vänster i bild, lutade rejält efter oktober stormen och gick inte att fälla utan att skada andra saker.


Bilden är tagen på 45meters höjd.

Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263059 Läcker bild!! stora och krokiga tallar, ser nästan ut som Stockholm?!

Avatar Fallback

Re: Manuellt alternativt skördare

Jim_the_one  
#263062 Men är det förbjudet att koppla en vajer å dra med grävmaskin?
Borde det ju inte vara.

Vart står träden nånstans?

Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

Blue  
#263064
OAS-forests skrev:Läcker bild!! stora och krokiga tallar, ser nästan ut som Stockholm?!


Skåne, står nära havet.
Dom mätte runt 20-22meter.

Användarvisningsbild

Re: Manuellt alternativt skördare

loppan  
#263077 Mina efterforskningar har lett fram till att det är förbjudet att hålla med skördaragg eller skopa och stå och såga under.
Det går ju fortfarande att såga i vanlig ordning och säkra upp träd i motlut ordentligt med plastkilar,sen när man inte vågar såga längre så puttat man omkull det.
Det behövs inte särskild stor grävmaskin att putta med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).