Motorsåg och handhållet

Stihl Sågkedjor RM vs RS

25 inlägg 14727 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stihl Sågkedjor RM vs RS

Tompa25  
#262806 Jag hoppas att jag inte är ensam i mitt resonemang om Stihls sågkedjor.

Till att börja med så kan jag bara hålla med om att dessa är riktigt bra kedjor.Är enligt min smak strået vassare än ex Oregons,o först o främst bra mkt mer exakta.Behöver sällan efterdras lika ofta som ex Oregon.

Men om jag ska hålla mig till ämnet så anser i vart fall jag att Stihls sk. RS kedjor (extremt mejseltandade) är mycket svårare att hålla vassare.Så som jag även har fått erfara kräver ett högre matningstryck än motsvarande huggtandskejda,känns nästan som att kedjan inte tar något alls utan att jag måste trycka för kung o fosterland för att något överhuvud taget ska hända.
Däremot de sk.RM kedjorna(jag kallar dessa för huggtandskedjor),är ett klart bättre val ur alla synvinklar.
Både vad det gäller hur pass länge de håller skärpan,men även att dessa är bra mkt lättare att få vassa igen.Sen så upplever i vart fall jag att dessa är bra mkt snabbare än motsvarande RS kedja.
Jag behöver knappt något matningstryck alls för att det ska hända saker. Känns som att kedjan verkligen biter sig igenom "smöret".Sen då att en RM kedja skulle vara mer ryckig,o vara mer kastkänslig(sämre instick)har jag då inte upplevt.Ska då sägas att alla kedjor som jag har är sk. Comfortkedjor,dvs även att svärden är märkta med grön plopp(låg kickback).

Är det även fler än jag som upplever att kedjan tar bättre med skjutande än dragande kedja?Dock så är en liten nackdel att kedjan tenderar att bli något rundare i kanten av detta,men inget som jag upplever som ett hinder att vässa kedjan.

Är det någon som delar mina erfarenheter?? Jag kan samtidigt inte heller förstå varför det är så svårt att få tag i vanliga RM kedjor??

Jag vet som sagt inte om detta stämmer än idag beträffande profilen på dessa kedjetyper.
Som det då vart förr så hade en RS kedja en något mer avrundad o mejseltandad profil.Lite som ett böjt skölpgärn i sjöjden.

Medans en RM hade en mer fyrkantig profil,o är lite mer grov i sin utstyrsel.
Som sagt jag kan ha fått saker o ting om bakfoten.

Kan jag då även vara säker på att en kedja verkligen är den som det står på paketet? Inte då för att jag misstror någon,men eftersom Stihl är tämligen ensamma om att sälja sina kedjor oplastade(från oplomberade emballage)så kan det ju ske en viss förväxling i butiken när dessa packas upp.
Jag undrar även över detta hur kan en väletablerad fackhandel påstå att en sk.RS kedja skulle vara det bästa som finns när jag vet av erfarenhet vilket h-vete det är att vässa dessa kedjor o hålla dessa vassa.Är det då bara som ett försäljningsargument som fackhandeln har blivigt intutade att så ska det vara eller varför?

Jag blir som sagt lika frustrerad varje gång jag ska köpa ny kedja.Varje gång så får jag oavsiktligen med mig en RS kedja,fastän det vart en RM jag skulle ha eftersom jag inte kan skilja på namnen.
RS=Rapid Super(extemt mejseltandad), RM=Rapid Micro (Huggtandskedja).

För mig som har en medelstark pjäs i 3.4Kw spannet,med 3/8 kedjedelning.
Jag sågar som sagt i medelgrovt bestånd,till tämligen grovt ibland.
Som standard så satt det ett 15" svärd,men upptäckte väldigt snabbt att det vart för kort o införskaffade en 20".

Jag hoppas att jag inte fick med mig "fel"kedja igen när jag köpte en sk.RS kedja 3621- 72 länkars?
Jag antar att detta inte är en sk.comfortkedja utan en helt vanlig,men läser jag i senaste katalogen så är samtliga kedjetyper av comforttyp.Men blir inte detta lite dubbla budskap.Vad är då skillnaden mellan en konventionell RS resp.RM kedja o av typen comfort?
Borde jag då inte ha beställt av typen 3652-RM 3/8"?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl Sågkedjor RM vs RS

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262820 Personlig syns eg at Oregon er bedre kjeder enn sthil, blir vassare og er enklere og fila. Når det gjeld stihl kjeder er eg enig med deg, rmc kjedene er vassare en rs kjedene iverfall i .325 når det gjeld 3/8 så er det så lenge siden at eg husker ikkje heilt.

Avatar Fallback

Re: Stihl Sågkedjor RM vs RS

Tompa25  
#262847 Sorry då om jag har lite svårt för att förstå Norska,låt då inte språkhindren ligga i vägen.

Som sagt jag har inte så stor erfarenhet av kedjor med 0.325 delning,eftersom det är 3/8 på min maskin.
Så att säga jag betvivlar icke dina erfarenheter av denna kedjedelning.
Däremot så kan jag bara svara för dem erfarenheter som jag har av att ha dessa i 3/8 delning.
Men det är kanske ligger en del sanning i detta att denna kedjedelning gör sig bäst i sk.lågprofilkedjor o med mindre kedjedelning(tätare mellan skärlänkarna) ex som på en 0.325,eller lägre delning.
Har detta då inte att göra med att dessa är mer anpassade för just lågprofilkedjor? Blir det inte lite som att kavla ut en deg tunnare än vad den egentligen är?

Sorry då om jag missförstår dig,men jag upplever i vart fall att de sk.RS kedjorna är bra mycket slöare än en motsvarande RM kedja.Sen är dessa som sagt hopplösa att hålla vassa,än mindre att hitta rätt eggvinkel.
Så att säga jag har försökt att ge mig på att vässa en RM kedja,men ger snabbt upp eftersom jag lätt tappar någon av vinklarna.I de flesta fall filningsvinkeln.
Hur kan då fabrikanten=STIHL,rekommendera att slipa en RM kedja med samma filningsvinkel som en RS-när jag då läste i en gammal manual att en RS kedja ska ha en filningsvinkel á 35 grader dvs 5 graders skillnad mot motsvarande RM kedja som ska filas på 30 grader.

Jag provade som sagt att fila på 35 grader,samt att jag vinklade filen á 5grader.Men detta resulterade som sagt i en katastrof för mig.Men däremot så vart det lite bättre om jag höll filen helt horisontellt.

Återigen så är det lite smaksak detta vid val av märke på sågkedjan.Jag vet som sagt inte hurpass mycket större Oregon är i gämförelse mot Stihl.Antar som sagt att Oregon är strået större,eftersom de tillverkar till flera andra kända märken ex. Husqvarna,McCulloh(Partner),Jonsered,Ecco,Jonmar,till de sk.hobbysågarna från div varuhus mfl,mfl.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl Sågkedjor RM vs RS

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262852 Hmm trur dette er et emne for Huggarn han brukar ha bra peiling på stihl sine produkter. Mitt råd til deg i 3/8 er enten stihl RMC eller Oregon 75 lpx. (Trur det heiter 75 med 1,6mm drivlenke.)

Avatar Fallback

Re: Stihl Sågkedjor RM vs RS

SawTroll  
#262896
can skrev:Personlig syns eg at Oregon er bedre kjeder enn sthil, blir vassare og er enklere og fila. Når det gjeld stihl kjeder er eg enig med deg, rmc kjedene er vassare en rs kjedene iverfall i .325 når det gjeld 3/8 så er det så lenge siden at eg husker ikkje heilt.


Jeg er enig når det gjelder meisel (hel-meisel), men har brukt halv-meisel for lite til å ha noen mening der.

Forskjellen når det gjelder meisel er imidlertid så liten at jeg gjerne bruker Stihl også.

Det stemmer at "koden" for regulær 3/8 Oregon i 1.6mm er 75.

Avatar Fallback

Re: Stihl Sågkedjor RM vs RS

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263033 stihl RS=rapid super=chisel, stihl RM=rapid micro=microchisel . Kör endast microchisel själv på alla delningar från 1/4 till .404" pga hållbarheten och mjukare gång!

Användarvisningsbild

Re: Stihl Sågkedjor RM vs RS

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263486
can skrev:Hmm trur dette er et emne for Huggarn han brukar ha bra peiling på stihl sine produkter. Mitt råd til deg i 3/8 er enten stihl RMC eller Oregon 75 lpx. (Trur det heiter 75 med 1,6mm drivlenke.)


om detta är ett ämne för huggarn eller ej får vi väl se!? :wink:

Stihl RMC är inte ens i närheten av Oregon 75 LPX! när det gäller utförande och funktion!! :surp: ...det borde du veta can! två helt olika kedjetyper!

du Thompa25 måste ha blandat ihop kedjor ganska bra får jag lov att säga! RM är den rundare typen av kedja! och RS/ RSC är den spetsiga typen!...vad jag kan utläsa av ditt inlägg alltså så är det precis tvärtom mot vad du säger!?..eller har jag fattat fel? jag tycker RS/RSC är mer lättfilad än RM så länge inte RSC är stensågad eller dyl... om man vet att man är ganska dålig/oerfaren på att fila så ska man i mitt tycke först o främst använda RM eller andra semi-chisel kedjor! stihls kedjor är utan nån Konkurrens dom bästa kedjorna när det gäller hållbarhet ..och att hålla skärpan!...men hårdfilade för den ovane!...om man vet med sig att man är en snåljåp och använder filarna tills det går så lätt som hemma "mellan låren" :wink: och dessutom är ganska oerfaren vad gäller filning så avråder jag från att använda stihlkedjor! oregon är mer lättfilade! så är man en av dom som faktiskt tror att man kan fila en kedja vass och dessutom använder sina filar tills dom är blanka så är det bara oregon mm som gäller enligt mig!...ni kan köra stihlkedjor....men då måste ni trycka på lite hårdare och byta ut filen betydligt oftare!

det är min mening! håll te godo! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Stihl Sågkedjor RM vs RS

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263515 Finns fil som lämpar sig bättre för hårda kedjor än andra och tvärt om.
Gäller att ha rätt fil till den kedja man har för att det lättare ska bli bättre.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Sågkedjor RM vs RS

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263535
Mange skrev:Finns fil som lämpar sig bättre för hårda kedjor än andra och tvärt om.
Gäller att ha rätt fil till den kedja man har för att det lättare ska bli bättre.


Nu förstår jag inte riktigt vad du menar Mange? :roll: i min värld är ju dom bästa filarna som tar bra på hårda kedjor även bra...eller rättare sagt superbra även på mjuka kedjor! eller menar du att en fil som är bra för en hård kedja inte skulle vara lämplig för en mjuk kedja? :roll: Jag misstänker nästan att ditt inlägg ovan är nån form av "skrivfel" eller "feltänk" !men om det mot förmodan är så du faktiskt menar så skulle jag vilja veta vilka filar och kedjor du syftar på? :roll:

Att det finns filar som lämpar sig bättre för hårda kedjor håller jag med om! men ditt "tvärt om" får du nog allt ta å förklara lite närmare! för det begriper då inte jag i allafall! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Stihl Sågkedjor RM vs RS

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263545 Det är inte helt ovanligt med feltänk och kunde varit så, men tyvärr inte i detta fall.

Huggning och filens hårdhet ger filen dess egenskaper. Att hitta nåt optimalt kräver lite testande.

En pferd fil funkar bra på allt, men äter inte lika mycket material i en mjukare tand per drag som tex Wallorbe eller Oregon.

Olika kedjor från samma tillverkare föredrar ibland olika filar.

Har inte så väldans stor erfarenhet av Stihls kedjor men har märkt att även de är olika i tand mellan modeller precis som alla andra.

Finns omärkta filar som funkar utmärkt med.

Avatar Fallback

Re: Stihl Sågkedjor RM vs RS

SawTroll  
#263570
can skrev:Hmm trur dette er et emne for Huggarn han brukar ha bra peiling på stihl sine produkter. Mitt råd til deg i 3/8 er enten stihl RMC eller Oregon 75 lpx. (Trur det heiter 75 med 1,6mm drivlenke.)


Oregon halv-meisel (tilsvarende RM/RMC) blir 75DP i 1.6mm.

LP/LPX er meisel (hel-meisel).

Avatar Fallback

Re: Stihl Sågkedjor RM vs RS

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263604 Stihl RMC är inte ens i närheten av Oregon 75 LPX! när det gäller utförande och funktion!! :surp: ...det borde du veta can! två helt olika kedjetyper!

Det veit eg, men veit ikkje om så mange andre alternativ i 3/8, eller veit om fleire men meiner at desse to her er brukande selv om dei er forskjellige.

Användarvisningsbild

Re: Stihl Sågkedjor RM vs RS

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263679
Mange skrev:Det är inte helt ovanligt med feltänk och kunde varit så, men tyvärr inte i detta fall.

Huggning och filens hårdhet ger filen dess egenskaper. Att hitta nåt optimalt kräver lite testande.

En pferd fil funkar bra på allt, men äter inte lika mycket material i en mjukare tand per drag som tex Wallorbe eller Oregon.

Olika kedjor från samma tillverkare föredrar ibland olika filar.

Har inte så väldans stor erfarenhet av Stihls kedjor men har märkt att även de är olika i tand mellan modeller precis som alla andra.

Finns omärkta filar som funkar utmärkt med.



Ja där ser man vad olika man kan tycka! :smile:

jag använder nästan uteslutande oregon och stihlfilar då jag tycker att dom biter bäst av dom filar som man i sverige kan köpa ganska enkelt! dom biter bra på stenhårda stihlkedjor! bättre än någon annan fil jag provat! och dom biter även bättre än andra filar som jag provat på mjukare kedjor som oregon mfl! har provat både wallorbe och pferd, och tycker nog inte att dom biter ett dugg bättre än tex oregonfilar oavsett vilken kedja! nästan tvärtom faktiskt! :roll: pga detta övergår ditt resonemang o teorier tyvärr mitt förstånd!..vilket förvisso inte behöver betyda speciellt mycket! haha :lol:

hur som helst så bevare mig väl för dom filar man kan köpa i bla blåa och röda tvåpack hos husqvarna/Jonsered handlare!! :surp: är det sämsta skit jag filat med! ca två filningar funkar dom skapligt för mig....sen äre "godnatt"! nån som vet vem och vart dom tillverkas?

ja ja....vi ska inte träta om detta!...vi har alla våra egna erfarenheter! och nu vet ni min syn på det hela! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stihl Sågkedjor RM vs RS

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263727 Stihl har bla Pferd som tillverkare.
Tycker det låter som vi inte är väldans långt ifrån varandra i tänkande.

Det finns hårdare kedjor att fila än Stihl.

Oregon äter mer material än de pferd jag har och har haft.
Wallorb tyckte jag inte funkade.

Alla är olika och man får prova lite vad som passar bäst.

Avatar Fallback

Re: Stihl Sågkedjor RM vs RS

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263791 Dei vallorbe filene eg har brukt i det siste har vært veldigt bra. Vallorbe har 2 ulike huggninger i 4,8 mm den eg har er smooth cut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).