Uppvärmning

Bygga nytt hus

121 inlägg 63735 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Jeep  
#262670 Byggde jag hus idag skulle det bli ett låg energihus eller tom ett 0-energihus. Känns som det enda rätta eftersom elpriset nog kommer att höjas framöver...
Jag läste om en som bodde i ett sådant hus och han hade inte ens el indraget utan solfångare + batteripack :-)
Skulle vara riktigt kul att be Fortum fara o flyga...

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

Camwood  
#262685
Perjos skrev:
Camwood skrev:Det är inte okompliserat att isolera kraftigt! Det kräver att man behärskar byggnadskonsten till max annars kan det gå riktigt illa på en nybyggd kåk. Kanske bara efter några år.


? Bygger man nytt kollar man väl upp hur man ska bygga för att få det så välisolerat som möjligt?

Skulle jag bygga nytt skulle det bli frånluftsvärmepump och golvvärme. Sen kan man ju alltid satsa på en riktigt fin kamin i vardagsrummet.

Men det är ju mina val. Vill du elda med ved är det ju bara att köra på. :-bd

Var kollar man upp det menar du? Välisolerat (väl utfört isoleringsarbete)vill väl alla ha.
Men jag menade att kraftig /tjock isolering är mycket svårt att bygga om man vill ha ett sunt inomhusklimat till en billig peng. Jag tror ingen har lyckats riktigt bra med det. Sen 0, energihusen så är det bara fantasier än så länge.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

T Landström  
#262759 Tror KBAB i Karlstad har bygget ett 0-energi(eller liknade) hyreshus där det bara är maskinerna och din egna kroppsvärme som värmer lägenheten...

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

axwell  
#262761 Bygg huset bokstavligt från grunden, en varmgrund med kryputrymme, dvs grundväggarna av betong med isolering på insidan, inga ventiler i väggarna, betongbjälklag då kan du fritt välja hur golvvärmen skall förläggas.

Slangen kan gjutas in direkt i ytskiktet eller som undergolv med värmespridande aluplåtar under tex parkettgolvet.

Vädersträcksorientera huset, många stora fönster i söder, färre och lite mindre i norr.

Placera utrymmen som pannrum, tvätt, motion, hobby, garage och liknande i norr.

Tänk igenom att uppdela huset så att det går att ha olika temperaturzoner, jag tex vill inte ha varmare än plus(!) 15 grader i sovrummet medan vissa besökare vill ha 22 i gästrummen.

Passa på att ordna med förvärmning av inkommande tilluft, gräv ned ett rör på drygt en meters djup med dia 150-300 mm och 10-"oändligt" många meter.

Standard på isolering brukar vara 245-300 mm i väggarna och 700-800 mm på övre vind i enplanare.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Perjos  
#262778 Kolla på 1:an nu. Där ska de bygga 0-energi.

Användarvisningsbild

Re: Bygga nytt hus

svampbob  
#262783
Perjos skrev:Kolla på 1:an nu. Där ska de bygga 0-energi.


En husvagn utan hjul :lol:

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Qkeeper  
#263008 Finns för och nackdelar med allt. Största nackdelen med värmepump är väl att elpriset kan hamna vart som helst? Största nackdelen med ved är allt arbete men de flesta av oss här har ju skogen som hobby så då är det ju inget problem. Skulle jag själv bygga nytt idag skulle det antagligen bli jord/bergvärme samt braskamin och vedspis. Då har man en bra och i princip underhållsfri bas att stå på och kan sedan elda så mycket man vill för att minska elförbrukning och slitage på värmepumpen. Pellets går bort för mig, visst är det relativt underhållsfritt men kan också bli en hel del sjukdomar på pannorna redan vid tidig ålder.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Homo abies  
#263022
bengt.a skrev:Får tacka för alla svar,det är det att varför ska man förbruka el som inte behöver förbrukas och därmed produceras.

Värmepumpar av alla slag är ju i princip elvärme det med fast "uppväxlad" x2 eller 3.. sedan skulle jag bygga ett så traditionellt hus som möjligt, tung stomme difföppet och tung färskträfiberisolering. om man har murstock och panna i källare så får man ju kanske något knöligare :geek: vedhantering men mindre spillvärme. fristående pannrum med vidbyggd vedbod/garage där man lägger in veden direkt från maskin är ju ganska optimalt hanteringsmässigt. golvvärme- sol, stor vattenvolym och ved kommer jag att köra iaf :geek: 8)

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263112 Med tomtens beskaffenhet så måste det det bli källare/sutterräng,lutar i mina ögon 1,7-8 m från den enskilda vägen jag bor utmed.
Har tänkt ca 85-100 m2 golvyta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

JD 2006  
#263114 Jag byggde nytt 2009 och har vedeldning.

Kollade på elmätaren nu....den står på 17850 kwh nu. Ca:3500/år.

Har byggt enligt egen ritning med enligt mig tämligen normal isolering.
Jag har givare i varje rum så man kan ha vilken temp som helst i sov resp. v-rum, riktigt skönt faktiskt.
Dock så en sak som många verkar nämna är krypgrunder m.m. Det är ju det sämsta man kan göra när vi lever på 2000-talet.

Gjut en riktig platta med golvvärme så har du ditt på det torra i all framtid. Ingen risk för fukt eller dylikt. Sen så får du en helt annan värme i huset när du har värmen i hela plattan.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263115 Jag var just på IVT för att kolla ett framtida uppvärmningssystem baserat på ved. Om man ska elda med ved och komplettera med solvärme går det åt en massa pjäser plus vedlager. Bara solvärmen kräver en rejäl volym så man kanske ändar upp i panna, solvärmetank och två acktankar. Låter det rimligt?

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263116 Källare med pannrum, våtutrymme, torkrum, grovtvätt, förvaring, teknikrum ev. garage. Två våningar på det, första med 3,20 i tak, andra med mer modesta 2,50.

Ca 100 m2/våning.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

axwell  
#263134
JD 2006 skrev:Har byggt enligt egen ritning med enligt mig tämligen normal isolering.
Jag har givare i varje rum så man kan ha vilken temp som helst i sov resp. v-rum, riktigt skönt faktiskt.
Dock så en sak som många verkar nämna är krypgrunder m.m. Det är ju det sämsta man kan göra när vi lever på 2000-talet.

Gjut en riktig platta med golvvärme så har du ditt på det torra i all framtid. Ingen risk för fukt eller dylikt. Sen så får du en helt annan värme i huset när du har värmen i hela plattan.


Sedan länge finns det krypgrunder och krypgrunder, samma med platta på mark.
Du menar troligen träbjälklag med blindbotten, och ventiler som tar in fuktig luft sommar/höst med risk för problem

Lite dyrare med en riktig krypgrund utan organiskt mtrl, så i groventrén/garaget snålade jag och nöjde mig med platta, första delen mot huset med golvvärme och 300 mm styrofoam.

Ingen större skillnad på din platta och en varmgrund om man som jag vill ha en "tung" lösning, båda ger en trög temperaturändring, känns varm på vintern och svalkar skönt varma sommardagar.
Trots det tvingas många av mina grannar med platta på mark att ha korsdrag för att få en acceptabel innetemperatur de varma sommardagarna, här får man tjata om att "stäng dörren, släpp inte in värmen!"
Till stor del bidrar det nedgrävda markröret till till den paradoxen, kyld tilluft sommartid, förvärmd vintertid :!:
Självklart med termostat i varje rum, flera värmeslingor i de större rummen.

Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263147 JD2006 hur stort och ca byggkostnad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga nytt hus

Qkeeper  
#263369 Att platta på mark löser alla problem är ingenting någon kan konstatera än. Hur ser tex frigoliten ut om 40-50år? Har genom åren funnits många konstruktionslösningar som efter årtionden gått åt skogen trots att de var sedda som säkra byggnadssätt. Tvivlar på att det kommer finnas lika många hus kvar av de som byggs idag om 100år som det finns kvar idag av de som byggdes i slutet på 1800-talet. Vi har idag möjlighet att testa nya material i lab men att de sedan beter sig lika i verkligheten är inte säkert.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).