Traktorn i skogen

Vajer Starkran

6 inlägg 5421 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vajer Starkran

hannabad  
#262598 Wiren vill inte fördela sig över hela trumman utan lägger sig i en hög. Någon som vet felet?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Starkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262599 Inget motstånd när du vinschar in?

Användarvisningsbild

Re: Starkran

rokon  
#262628 Wiren är för torr är en tänkbar anledning, om den hålles väl smörjd så biter den inte tag i tidigare varv och bygger på i höjd. Smörjd wire kan halka ned och lägga sig bredvid nästa varv.

En annan anledning kan vara att själva vinschens infästning i starkranens ram behöver ses över. Har ramen blivit deformerad? Eller har den alltid betett sig så där? Den sitter fast med 4 bultar i ovala hål. Det kan tänkas att du behöver shimsa med brickor under vinschens främre eller bakre bultar mellan vinschen och ramen. Detta för att ändra lite på trummans läge så att den ligger mer i vinkel mot wiren.

Det finns ju en bygel med en avlång cylindrisk hylsa som wiren löper mot innan den rullas upp på trumman, du kan ha fått ett spår urnött på hylsan så att wiren mest lägger sig där.

En klämd wire som du nu har försvårar att wiren läger sig rätt men smörjning är väl det enklaste att börja med, jag brukar använda motorolja. Smörj allt längs wirens väg skivblock etc, så att det kan löpa fritt. En smord wire löper också ut lättare mindre risk att den skär mot tidigare varv, så det blir lättare att dra ut wiren för hand.

Avatar Fallback

Re: Starkran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262632 Hur, rent praktiskt, smörjer man wiren på enklast sätt?

Användarvisningsbild

Re: Starkran

vetinte  
#262636 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 10:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Starkran

rokon  
#262663 Jag väljer ny olja så inte man skitar ned handskarna så mycket när man tar i wiren.
Visst är det väl bra att göra som vetinte skrev att dra wiren genom oljan, har man inte gjort det innan så går det åt en del olja. Du kan även ta med dig en oljeflaska när du är i skogen och hälla på varven av wire när den är på trumman och du har drygt 2/3 av wiren ute. Sen winchar du in en del häller på igen osv. Sen en smörjkanna med sig i traktorn och smörj på då och då för underhåll.
Vad som annars är bra för wire och rekomenderas till sjöss är linolja men jag har ej testat det på winchen, men den kokta segar sig den råa håller sig flytande längre men lakas ut av vatten så småningom.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).