Bioenergi

flisa massaved

7 inlägg 7133 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

flisa massaved

lantbrukarn  
#262532 jag har funderat ett tag på en ide. Har läst lite om den i tidningar och så. Men inte mer.
Men så tänkte jag höra mig för här, få igång en diskussion kanske om någon annan gör detta och om det finns ekonomi i det.
Jag har flera gallringar som är på gång.Jag har funderat på att köpa en flistugg, storleksmässigt vet jag inte än. Jag har värmeverk inom 1 mils avstånd som köper direkt av privat personer.
Finns det någon ekonomi i detta och flisa massaveden tex.



   TS
Avatar Fallback

Re: flisa massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262546 Absolut gör det det. Men ska du sälja färdig flis så tänk inte småskaligt. Största lastbils- eller skotarmonterade tuggen ska du ha.

Avatar Fallback

Re: flisa massaved

skogshasse  
#263028 vad är minsta mängd som dom köper

Avatar Fallback

Re: flisa massaved

stektlök  
#263030 Vad får du betalt av värmeverket per kubik flis kontra fub massa av värmeverket ? Det hela hänger väl på priset.

Avatar Fallback

Re: flisa massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263053 Har en granne som köpt på sig några tusen hektar skog efter att ha lyckats bra i andra affärer. Han har kontrakterat 15000 m3 flis till det lokala värmeverket. Kör träddelar i alla gallringar och allt som inte är timmer i slutavverkningarna. Egen brukstugg på JD 1410. Det stora kokande bolaget får inte hans massaved längre och inte heller får de köra sin grot till värmeverket. :lol:

Avatar Fallback

Re: flisa massaved

Skogstinsen  
#266181 Inte svårt att va mångmiljonär om man gör som han gjorde när han jobbade i järnverk Ola....

Avatar Fallback

Re: flisa massaved

stektlök  
#266184 Hur gick det med lantbrukarn..... har han köpt nån flismaskin ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).