Motorsåg och handhållet

Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

16 inlägg 8813 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

ESM  
#256992 Har i dag varit i skogen och huggt lite. Har kört med en nästan ny Husqvarna 550. Ca 1 år gammal och har bara gått ca 25 timmar. Helt plötsligt märker jag att kastskydde har gått sönder. Eller rättare sagt aluminium fästet på vänsrersidan,som kastskydet är fäst i. Vid en närmare titt ser jag att man måste byta ena motor halvan. Vad jag vet har sågen inte varit med om någon olycka. Tycker det är dåligt att göra aluminium huset svagare än kastskydet i plast. Är det garanti på sådant här eller får man helt enkelt bara köpa nytt? Är det möjligt att svetsa? Har tidigare kört med en 346. Den har varit med om det mesta men aldrig gått sönder.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

T Landström  
#256993 Ta en bild och lägg ut...

Användarvisningsbild

Re: Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

totte  
#256998 Om det är garanti eller ej beror på om garantitiden gått ut. Sen beror det ju också på om det står klart att det inte beror på hanteringen av sågen. Du bör först kontakta handlaren du köpt den av och reda ut om det gäller nån garanti, det kan vi knappast svara på här, gissar jag.

Avatar Fallback

Re: Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

Brumsten  
#257006 Klart reklamationsärende, troligen materialfel.
En enkel sak för din åf. att reklamera.
Dom byter vevhus.
När det gäller säkerhetssystem är det aldrig några problem med Husqvarna.
Tråkigt när det händer, men du behöver inte vara orolig.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

anersimyra  
#257013 Det borde vara magnesium och inte alu, jag har spräckt fästet till en vibrationsdämpare en gång. Jag blev helt enkelt förbannad och kastade iväg sågen som slog i en sten. Jag försökte hävda materialfel, men mecken såg på en gång att skadan icke berodde på materialfel, inte gick det heller att svetsa. Det blev alltså till att själv betala reparationen.. :???:

Avatar Fallback

Re: Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

rikard_e  
#257029 Vad gick reparationen på?

Har själv en 560xpg som har en skada i chassiet. jag har inte burit mig illa åt, vet inte om det är matrialfel eller om det är något som hänt när jag lånat ut det

Användarvisningsbild

Re: Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

anersimyra  
#257032
rikard_e skrev:Vad gick reparationen på?

Har själv en 560xpg som har en skada i chassiet. jag har inte burit mig illa åt, vet inte om det är matrialfel eller om det är något som hänt när jag lånat ut det
Jag reparerade aldrig, sågen fungerade ändå. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257035 Fattar inte varför ni inte går o snackar med köpstället o ser, de fixar det säkert...

Användarvisningsbild

Re: Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

svampbob  
#257046 Jag har på ett år lyckas knäcka två kastskydd på 550 men då har bara plasten spruckit fästet har hållit.

Användarvisningsbild

Re: Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257049 In med dem, de ska få chans o rätta till det. Så får det inte vara!

Avatar Fallback

Re: Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

ESM  
#262382 Fixat. Husqvarna tog det på garanti. :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

stegmaster  
#262398 Måste vara bettre grejor tidligare, för förra helgen körde min kompis över min HVQ 42 med traktoren (dock med framhjulet). :surp:
Såg ju hur traktoren hoppade til, och tenkte nu er slut på denna trevliga såg. :x
Gissa min undran då sågen var alldeles oskadad. :shock:
Inte ofta man har en sådan tur.

Kolla bilden under så ser ni dom enda spår efter manövern, (finns 2 spår efter traktoren kedjor i gummien på handtagsbygelen).

P1010177.JPG

Användarvisningsbild

Re: Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262399 Ni är fortfarande kompisar?

Användarvisningsbild

Re: Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

stegmaster  
#262401
Mange skrev:Ni är fortfarande kompisar?


:lol: :lol:
Jovisst, er vi det, han hoppade snabbt ut för at kolla själv och var lika överaskad som mig. :grin:
Vi brukar jobba tilsamman i skogen så det er lugnt. 8)

Användarvisningsbild

Re: Trasigt kasst skydd Husqvarna 550

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262422 Ställde en Partner på anvisad stubbe för föraren skulle veta var den var.
Jag sa att han skulle ersätta dem om han körde över den, mest på skoj men....

Han var o klättrade i stubben ett par minuter senare.

Trodde han skulle komma o höra om jag fått tag i delar, men det har varit knäpp tyst.

Och nej, han har inte och kommer inte att få faktura på eländet!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).