Motorsåg och handhållet

Husqvarna 350, problem med igensättning av oljehål i svärd.

22 inlägg 17765 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 350, problem med igensättning av oljehål i svärd.

tt  
#6175 Efter ett inte allt för många timmar så slutar sågen o smörja kedjan, varje gång är hålet i svärdet som skall leda oljan från sågen och in i spåret för kedjan igensatt, fullt av sågspån. Vad är galet? Har varit så sen den var ny, husqvarna orginalsvärd sitter på. Smala kedjan.

Någon som har haft samma problem, eller förslag på lösning?

MVH
Tobias.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6176 Vilken typ av spån får du när du sågar ??
stora fina "chips" eller finkornigt sågspån ??
Låter som det skulle kunna vara finkorningt, om det är så är det läge att fila kedja och kanske ta en titt på ryttarna om dom behöver tas ner, använd gärna kombimallen som hör till Pixelkedjan !!

Avatar Fallback
tt  
#6177 Det är fint spån, märkte efter sist filning att det var dags att ta ner ryttarna, eftersom bettet inte riktigt var där trots nyfilad. Långt ut i skogen så tänkte jag att det går detta lass, som var det sista för dagen, men mitt under "akten" så sluta hon o smörja....:-)

Men det kan mkt väl vara det som gör att det blir stopp, eftersom jag efter varje gång tagit ner ryttarna faktiskt klarat mig länge utan smörjstopp..!
Tack för tipset!
Kedjan är för övrigt så gott som slut, så det är daxs för en ny för första gången på den sågen...

Är det någon idé att satsa på de dyrare, vad skiljer dem åt, fördelar, nackdelar? kan typ noll ang detta.
Såg i ett annat inlägg att skälva skäret, var längre på dyrare, men är det det enda? Man får naturligtsvis längre livslängd. Men finns det mer skillnader?


MVH
Tobias.

   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6178 min mosters man som sågar en hel del ved han bor på en äldre gård efter sina föräldrar, han bor i en ganska ny träkåk troligtvis 1900 tal, en ganska mellanstort bondhus

och på samma gård så är det en 3e del av en äldreherrgård(dom splittra gården för typ100 år sen eller nått)

där bor min andra moster med sin man

dom har ju dock sämre värme typ träväggar med eternitplattor..

aja åter till ämnet

han kör med husqvarnas pixelkedja och svärd på sin 350

han har nått billighets svärd och kedja när han sågar i väggar och dyl där det finns risk för spik/plåt m.m

han är förövrigt nöjd me sin 350 och har hittils inte haft några fel alls

kan säga att 350n är som dag och natt mot min andra mosters mans hva 42a

kan vara det att när ja körde 42an var den inte nyslipad..

Användarvisningsbild
swe#kipp  
#6179 du kan köpa husqvarna eller jonsered kedja, det är samma kedja, Oregon har också en kedja men den heter Narrow kerf (NK) samma sak olika namn bara, tror att orgon kedjan är billigare, ta för vana att fila ett par tag varannan tank i rent virke och varje tank om det är lite smutsigt !!
tar ner ryttarna med mall var tredje filning ungerfär :)
lycka till !!!

Användarvisningsbild
Christer j  
#6354 Swedol har en märkeslös kedja som funkar helt ok o är ganska billig.
Jag har en husquarna 350 som andrasåg o den krånglar konstant med
igensatt smörjkanal både med oregon o orginalsvärd,kanske en sjukdom på dom. 346an funkar perfekt med samma svärd o jag har slipmaskin så det där med fina spånor tror jag inte riktigt på.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6358 inte för att va taskig, men bara för att man har något behöver det betyda att resultatet blir perfekt?

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6360 Ang ny kedja så kan jag vidarebefodra tipset att rulla runt på fler än en kedja. Ny kedja på använt drev o svärd sliter lite extra på både svärd,kedja o drivhjul tills den nya kedjan är inkörd.
Till solosågen(tror jag det var) rekar man att rulla på fyra kedjor o sedan byta allt.

/Nisse

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6362 Klokt råd!

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6364 mange hur många kedjor rekar du på en 353 då? till ett svärd?

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6368 Lite olika beroende på användaren o hur den används, men 2-5 är helt OK oftast.
Viktigt att byta allt på en gång Kedja/drev/svärd o skifta kedja när den blir slö så de sliter jämt.
På de som har utan på liggande drev är det snabbare att byta än o fila. Har man då så man kan fila hemma i behaglig ställning o bra ljus funkar det nog bättre än i fält.
Jag tror det blir effectivare o bättre, i och med det blir det lite roligare med.

Jag har ett litet skruvstycke i bröst höjd, o några kasserade svärd som är kapade. Då är det i lagom ögonhöjd o man slipper att bocka sig, kan stå bekvämt o koncentrera sig på det man ska.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6401 Är man noga med skötsel tror jag svärd o drev håller att rulla runt många kedjor, men är man inte yrkeshuggare räcker ju tex tre kedjor rätt länge.

Läser man skogsforum kan man dessutom få lust att prova både det ena o andra oavsett om behov finnes :)

/Nisse

Avatar Fallback
Skogsmästarn  
#262263 Igensatt hål i svårt med fint sågspån blir ibland redan efter 3-4 tankar på min HVA 246 :x Är väl inte helt onormalt? Har varit så i 15 år så man vänjer sig :lol:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 350, problem med igensättning av oljehål i svärd.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262293 Helt beroende på skärutrustning och användande.
Får jag gissa..


1,3 och 95VP?

Avatar Fallback

arna 350, prättning av oljehål i svärd.

Skogsmästarn  
#262296
Mange skrev:Helt beroende på skärutrustning och användande.
Får jag gissa..


1,3 och 95VP?

Ja, Sant! men som original var det 1,6 tror jag innan pixel kom. Är det 1,3 som är boven i dramat bland annatt? :lol:
Senast redigerad av Skogsmästarn lör 01 feb 2014, 23:04, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).