lör 01 feb 2014, 10:25#262091
Som regel handlar det mer om kvartals rapporter o säljsiffror än en förbättrad produkt.
Möjligheter finns att göra riktigt bra grejer om så önskats. Det tankesättet är föråldrat i dagens affärstänkande. Stora volymer skit hellre än små volymer bra grejer är dagens melodi.
Blir så när de som läser kvartalsrapport tittar på sista raden mer än ser 10-20 år fram i tiden.
Det där med miljö argument är bara ett marknadsförings snack om man tänker lite mer i ämnet.
Ser man till vilken miljökonsekvens det blir av en ny modell skulle det fortsatt i samma modell så långt det är möjligt. Att ta fram nya modeller ger en otrolig kostnad samt massor med material som kasseras/återvinns vilket även det använder energi.
Att ta fram en ny modell för den tar något mindre bränsle är ett argument som hörs ofta.
Sätta det på ett flygplan och åka halva jordklotet om äter upp det bränslet besparat (och kanske lite till) i de såg som åker med i planet.
Att ta fram många modeller är dyrt i lagerhållning och hantering.
Varianter av en modell är mycket mer kostnadseffektivt och är det som gjort företagen flexibla förr.