Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lunna med ATV

65 inlägg 43060 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

snowmanx  
#238657
skogsbonne skrev:Snö nu? Den kommer ju snart igen?


snart å snart, det flistrade lite i förra veckan så jag tänkte att det är bäst att testa prylarna

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

OlarsM  
#239027 Dt här alternativet tycker jag verkar förnuftigt. Så en sån ska jag göra. :ymsmug:

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Hema  
#239070 Väldigt enkel design, men inte sämre för det. Vi kräver bara att du postar bilder på bygget :)

Användarvisningsbild

Re: Lunna med ATV

JensSkoog  
#239082
OlarsM skrev:Dt här alternativet tycker jag verkar förnuftigt. Så en sån ska jag göra. :ymsmug:

Det funkar ju bra, och ser ut till å va enkelt å svitsa i hop. Annars är ju videoen mycket amerikansk med handskor och chaps, men ingen hjälm! Bevara händerna och skit i huvudet och ören.

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Blivande snickare  
#239688 Det heter ju att alla vitala organ ska skyddas å han gör så gott han kan :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Perjos  
#262115 Såhär har jag gjort.

Bild


Men hur gör man enklast vid avlägg för att få upp timmerstockar i en någorlunda välta? Om man har lite snits på körningen får man ju "bakänden" på stocken att hamna precis bredvid föregående stock och det är bara att dra intill änden som suttit fast i vagnen. Men att lyfta en grov 5 meters granstock upp på vältan är ju inte helt lätt. Hur gör ni andra?

Användarvisningsbild

Re: Lunna med ATV

JensSkoog  
#262119 Titta på hur dom gjorde det i gammla dar. Två "trappstockar" med en meter i mellan ungefär på mitten, och så "vandrar" man stocken upp hur högt det skulle vara.

Användarvisningsbild

Re: Lunna med ATV

anersimyra  
#262139
JensSkoog skrev:Titta på hur dom gjorde det i gammla dar. Två "trappstockar" med en meter i mellan ungefär på mitten, och så "vandrar" man stocken upp hur högt det skulle vara.
Du får gärna göra en " ritning " på det hela Jens.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Perjos  
#262140 +1 :-)

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262151 Överspänn er inte med att lägga stockar i välta! Ni får motion tillräckligt ändå. Ska det vidaretransporteras så sker det säkert med ett fordon med kran. Låt det duga med att det blir liggande inom kranhåll från vägen.

Avatar Fallback

Re: Lunna med ATV

Perjos  
#262264 Men det ser ju mycket roligare ut med en fin trave. Motionen behövs, så egentligen skulle jag nog släpa ut stockarna för hand hela vägen. Men man ska ju inte fördärva ryggen bara för att man är envis...

Tror inte timmerbilschauffören blir helt nöjd om det ligger 10 kubik här och där efter vägkanten heller.

Användarvisningsbild

Re: Lunna med ATV

JensSkoog  
#262411
anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:Titta på hur dom gjorde det i gammla dar. Två "trappstockar" med en meter i mellan ungefär på mitten, och så "vandrar" man stocken upp hur högt det skulle vara.
Du får gärna göra en " ritning " på det hela Jens.. :smile: :smile:

Det ska jag göra - just kommit hem, men fixar det.

Användarvisningsbild

Re: Lunna med ATV

JensSkoog  
#262429
vandring manuell (4).JPG

Vet inte om den här ritningen är till å förstå. Man gör en "stiga" av två stockar, borrar inn nogra bitar av stångjarn som sticker ungefär 2-3 cm upp och så kan man "vandra" stockarna upp till toppet av traven ved å trycka/lyfta/svänga på enden av dom. I gammla dar hugg dom trinn i stigen, men jag finner det mycket snabbt å slå i jarnbitar. Har användt tekniken i skogen och när jag varit i behov av å lyfta tunga balkar när jag byggd. Konsten är ju å göra den av stockar som holler, men som inte blir för tunga, och å finna mitten på dom ska "vandras" upp. Om man gör avståndet mellan stigestockarna kortare, går jobbet hemskt lett!

Användarvisningsbild

Re: Lunna med ATV

anersimyra  
#262444
JensSkoog skrev:
vandring manuell (4).JPG

Vet inte om den här ritningen är till å förstå. Man gör en "stiga" av två stockar, borrar inn nogra bitar av stångjarn som sticker ungefär 2-3 cm upp och så kan man "vandra" stockarna upp till toppet av traven ved å trycka/lyfta/svänga på enden av dom. I gammla dar hugg dom trinn i stigen, men jag finner det mycket snabbt å slå i jarnbitar. Har användt tekniken i skogen och när jag varit i behov av å lyfta tunga balkar när jag byggd. Konsten är ju å göra den av stockar som holler, men som inte blir för tunga, och å finna mitten på dom ska "vandras" upp. Om man gör avståndet mellan stigestockarna kortare, går jobbet hemskt lett!

Helvete Jens !!! Du har löst pyramidernas gåta!!!!.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Lunna med ATV

JensSkoog  
#262468 Skulle gärna tagit äran för det, men som jag sagt til mina elever: I gammla dar hade dom inte hydraulik, motorsåg eller smarttelefon, men dom var inte dumma och dom använde huvudet för å klara av sakor, och dom kände fysikens lovar i praktiken. Det där är ju viktstångsprinsipet användt, och med det kan man flytta på det mesta!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).