Gallring

1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

48 inlägg 49091 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

rikard_e  
#261818 Riktigt snyggt blir det efter dig!

Roligt att se någon mer som kör gallringar manuellt!

Jag kan rekomendera husqvarna 339xp till gallringar, kör båda 1:a och 2:a gallring med den, 40cc, 4 kilo , 13" . Sen kör jag grovskog med 560xpg.

Malwa
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

stektlök  
#261820
JensSkoog skrev:Vad du har jobbat! Det ser ut på bildorna som at du inte har haft för mycket snö! Här kan man skita i manuelhuggning om dagen - even jag skulle komma bort i snön. :mrgreen:



Tack 80-90 jag hoppas det gör susen med gallringen.

Jensskog... som tur är så har det inte blivit någon nederbörd efter det frös till för ett par veckor sedan. Regna som fan innan, typ hela sen hösten och dec. Det har bara varit några cm och så börja det även snöa ikväll.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

stektlök  
#262094 Här har ni bild på traven.
Nu har inspektoren på södra varit här å kikat och han uppskattade till 17.5 fub.
Blir intressant att se vad slutresultatet blir då virkesmätarna sagt sitt !

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

m3sk  
#262144
stektlök skrev:Hej !
Jag håller på att ge en 34 årig granplantering en 1:a gallring.
Träden jag tar ner ligger mellan 18-22m men några mindre har jag även tagit och säkert någon som varit lite längre. Toppskott på ca 70-80cm är vanligt. De är planterade på åkerjord.

Hur höga kan dessa granar bli ?
Hur länge innan det är dags att skörda ?
Ståndortsindex heter det väl (höjd på hundra år) ? Eller är ja ute å seglar :)



En 22m hög 32 årig skog blir enl. tabell en G36, får då slutavverkas vid 45 års ålder.

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

stektlök  
#262166
m3sk skrev:
stektlök skrev:Hej !
Jag håller på att ge en 34 årig granplantering en 1:a gallring.
Träden jag tar ner ligger mellan 18-22m men några mindre har jag även tagit och säkert någon som varit lite längre. Toppskott på ca 70-80cm är vanligt. De är planterade på åkerjord.

Hur höga kan dessa granar bli ?
Hur länge innan det är dags att skörda ?
Ståndortsindex heter det väl (höjd på hundra år) ? Eller är ja ute å seglar :)



En 22m hög 32 årig skog blir enl. tabell en G36, får då slutavverkas vid 45 års ålder.


Tjena m3sk !!

Jag ska följa den noga framöver så får vi se hur den grovnar och skjuter i höjd och när det börjar lugna ner sig i höjdtillväxt :) Jag får väl ruska liv i tråden om 5 år och uppdatera hahahaha

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

m3sk  
#262201 Ser fram emot det

Användarvisningsbild

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

Valtra700  
#622601 Hur har det gått med ditt bestånd @stektlök?

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

stektlök  
#623402 Ha ha tjäna på er !
Jo det växer så det knakar, toppskotten ser ut att ligga på minst 50 cm å dom bara öser på i höjd och blir väl grövre också men i höjd syns det tydligare att det händer grejer. Hadd juh skott på 80 cm tror jag när jag gallara. Så minst 2,5-3 meter högre har dom juh blitt.
😀
Nu kör vi på i 10 år så hoppas vi på att dom öser på likadant i höjdtillväxt och blir grövre givetvis

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

Torbjörn Johnsen  
#623463 Skulle vara kul att se några bilder nu när granarna vuxit och riset satt sig. Har det klarat sig från skador?

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

stektlök  
#623806 Ska mäta dom i brösthjöd å ta lite bilder nån dag. Det har blivit en handfull älgskav men annars har dom klarat sig i snö och blåst

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

alias  
#746939
stektlök skrev:Ska mäta dom i brösthjöd å ta lite bilder nån dag. Det har blivit en handfull älgskav men annars har dom klarat sig i snö och blåst


@stektlök:
Har "nån dag" infunnit sig ännu?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

stektlök  
#777569 Halloj !
Har åkt igenom gallringen många ggr sedan 2014. Plockat bort älgskavda granar under åren.
Södra betalar alltimehigh för virket så jag tror det åker ner nu så planterar jag ny skog i vår.
Jag tänker att det är lika bra å köra nu när man är ung å rask 😉 inte fyllt 50 än.
Ska försöka komma ihåg och fota lite och mäta granarna.
Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

stektlök  
#796892 Japp då var tiden kommen. Avverkat idag och planterar nytt om 1 månad.
Livet går vidare 👍
Testade först lite själv med motorsåg.... blev helt slut å sen ringde jag södra 😂

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

alias  
#796911
stektlök skrev:Japp då var tiden kommen. Avverkat idag och planterar nytt om 1 månad.
Livet går vidare 👍
Testade först lite själv med motorsåg.... blev helt slut å sen ringde jag södra 😂


Tar du hand om skotningen själv eller överlåter du det också till Södra?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796913 Jasså, jag trodde du sa att du var "ung och rask"?? 😀 Hur gamla blev granarna till slut, och hur höga blev dom. Över 25 meter?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).