Skördare

valmet 901-88 visar inte längd, diameter

19 inlägg 12028 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: valmet 901-88 visar inte längd, diameter

eken1  
#261727 kul kåkon att du hittat felet hoppas de håller nu. för mig blir det ingen skillnad om jag drar ur VMU512

   TS
Avatar Fallback

Re: valmet 901-88 visar inte längd, diameter

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261776 eken1

Felet ligger väl troligen i VGU232-enheten, dvs. den som VMU-modulen sitter fast i.
Svårt att säga vad det kan vara om kondensatorerna är hela.
Du kan ju ringa runt lite och kolla om nån skrot har en. Annars kan jag i bästa fall ha en extra, men jag har inte testat den än så det är oklart om den fungerar och är komplett.

phatcadavr

När jag läste ditt inlägg så vaknade minnet till :grin:
Jag har lagat min aggregatdator en gång för några år sedan.
Det var en av kretsarna, antingen LM124 eller LM139, som var trasig.

Jag minns inte exakt hur felet yttrade sig, mer än att givarna var hela och ingen signal kom in i hytten. Kommer inte ihåg om dioderna i aggregat-datorn lyste som de skulle, men jag tror nästan att det var så. Om jag minns rätt gick kretsen sönder i samband med att jag tappade längdmätninghjulet (!).

I vilket fall så var det inte så svårt att följa ledningsbanorna på kretskortet från den felande funktionen för att hitta den trasiga kretsen.

Både LM124 och LM139 finns att köpa på t.ex ELFA.
Samma krets som LM324 och LM339 för övrigt, men dyrare då de som börjar på 1 är militärspecade.

Avatar Fallback

Re: valmet 901-88 visar inte längd, diameter

håkon  
#261795 til ekèn1
Slik var denne også, om vmuen satt i eller ikke spiller ingen rolle. Jeg hadde lys i alle diodelampene i elekronik boksen. Så den var jeg helt sikker på at var i orden, men det var den tydelig vis ikke. Signaler inn til dator fra alle givere. Jeg hadde kjøpt en ny(begagnad) boks for 2 år siden, så den var jeg litt heldig med.
til phatcadavr
henvisningene du snakker om her med hensyn til LM124 o.s.v. er dette kretser i kretskortet i datoren eller i elektronikboksen i fronten. hvis mulig skal jeg prøve å få renovert el.boksen for dette er gang nr 2. Det er kanskje mulig å finne Skjemaet over dette kretskortet?
Takk for hjelpen

Avatar Fallback

Prøv igjen!

håkon  
#261802
eken1 skrev:kul kåkon att du hittat felet hoppas de håller nu. för mig blir det ingen skillnad om jag drar ur VMU512

Dette er gjort før jeg ant feilen
Byttet pulsgiver på längdemåling.
Ohmet alle ledninger (koblet ifra mellom punkten). Herfant jeg faktisk en feil i ei rekkeklemma på bommen. Denne var det overslag i.
Byttet ledninger i kranspissen, alle som har med dette å gjøre.
koblet ut fargemerkingen i elektonikboksen(foran) Dette var gjort i fjor vinter.
Så til slutt gikk hele boksen.
Er det noe du lurer på så bare spør. Det er ikke sikkert jeg kan hjelp, men det er mange som vet noe om noe,
Håkon

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).