Sågtimmer

Manuellhugga Värögran

24 inlägg 28272 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Homo abies  
#261673 Ypperligt sätt att få in hyfsad kvalitet till låg råvarukostnad :geek:

Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261674 Ja, jag har inte så mycket att jämföra med. Vad betalar sågverk här i syd för klass 2-gran just nu? 550:-/fub motsvarar ca 650-700:-/to? Kollade på Holmens lista för Småland, och då är det sämre för klass 2 men bättre för klass 1. Stockmätt då antar jag. Såg också att grova stockar betalas dåligt?!

http://www.holmen.com/Global/Holmen%20d ... pdf?294576

Om man letar lite hos VMF Syds mätinstruktioner ser man att Vida har motsvarande instruktion med längder, röta och så vidare som Södra.

På tal om ingenting, jag minns ett exjobb där man hade kommit fram till att det länade sig att köpa in mer virke med friare gränser och sortera efter sågning, än att försöak mäta fram bra stockar innan sågning. Gick tydligen inte att få till mätbestämmelser som gav rätt virke ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

ponsse beaver  
#261750 Grantimmer priset ligger nog runt 700/fub om du gör en hyfsat stor avverkning i våra trakter.
Tror det får vara 5%talltimmer i grantimmer.

Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314278 En kort uppdatering. På två vintrar högg jag ungefär 50 fub timmer, och inga vrak. Däremot räknar de medellängd på travarna på bilen, och man får avdrag för korta. Så beroende på hur man har lagt timret i vältan och hur chauffören plockar kan man får olika pris.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Blivande snickare  
#314349 Du var lite för noggrann om du inte hade nåt vrak på 50 fub.
Eller så var du bara skitskicklig! :D

Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314353 Det är nog mätningen som inte såg alla felen. ;)

Nej, men varför skulle man förlora på att inte ha vrak?

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Blivande snickare  
#314356 Stock som eventuellt skulle ha dugit skickades inte med. Men å andra sidan så kanske ni har större skillnad på vrak å massapris därborta?

Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314367
Blivande snickare skrev:Stock som eventuellt skulle ha dugit skickades inte med.

Är det bättre att den skickas med och vrakas?

Om den skickas med och godkänns, så blir det ju inget vrak?

Och det handlar alltså om travmätt timmer, kanske jag skall påpeka.

Men å andra sidan så kanske ni har större skillnad på vrak å massapris därborta?


2-3 ggr mer för massaveden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuellhugga Värögran

Blivande snickare  
#314370
Mangan skrev:
Blivande snickare skrev:Stock som eventuellt skulle ha dugit skickades inte med.

Är det bättre att den skickas med och vrakas?
Men å andra sidan så kanske ni har större skillnad på vrak å massapris därborta?


2-3 ggr mer för massaveden.

Nej självklart inte när det är så stor pris skillnad.
Du hade rätt igen min vän :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar