Skogsvagn (Huggarvagnar)

värme problem hydrauloljan på kranen

56 inlägg 40595 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261465 Nu har vi mätt flödet, 70l på fullgas, trycket180bar vid fullgas, det händer knappt nått på halvgas/låga varv, Funderar på pumpen lik förbannat....

Fler tips, Nu har man ledsnat på att skiten står å inte funkar så nu ska de fixas...

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

alias  
#261477 Är trycket konstant över hela varvtalsregistret?

Har för mig att jag läst någonstans att även ett lägre tryck vid låga varv kan vara tecken på sliten pump - vågar dock inte svära på det.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261629 Trycket och flödet på halvgas var....?

M

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261649 Typ 80 bar på halvgas... litrarna va ja inte med å kollade... men för att få ut 70liter så krävdes fullgas på traktorn.... han sommätt flödet tycker att vi ska byta pump till en större... ventilpaketet är ett nordhydraulik rs228 tror ja det hette... rs220 har maxflöde 100l.... vad har rs228? Tror ni på att bytapumpen?

   TS
Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

axwell  
#261654 Varför byta till större, skaffa en som är tät, dvs ger samma tryck vid halvt varvtal som maxvarv.
Förutsätter att ni har mätt och räknat rätt :?:

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261675 Han menar att en större pump kan köras på lägre varvtal... om vi nu ändå ska byta så är det inte så stor prisskillnad...

   TS
Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261833 nutte: Du verkade ju tycka att 1000 rpm funkade rätt bra "första lasset" så vad vill du uppnå med en större pump? Köra på startmotorn? Förvisso poppis med hybriddrift men... :grin:

Om man vid flödestet gör rätt så kopplar man in mätaren med ställbra strypning direkt efter pumpen och helst allt annat efter bortkopplat. Startar upp vid det varvtal man är intresserad av, läser av flödet vid 0 mottryck (= ingen strypning) och börjar strypa mer och mer och noterar flöde när man uppnått rätt arbetstryck exv 200 bar. Jämför detta flöde med det första. Repetera på lite olika lägre varv.

Det du säger indikerar klippslut pump men den var väll bytt och det är ventilen som blir varm och inte pumpen?

MN

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261963 Japp pumpen är bytt... frågan är om man kan ha fått en ny defekt pump? Så ni menar att en 42 cc är ok? Ja är helt värdelös på annat än skruva mekaniska grejjer å slang, är kass på just hydraulik å har inte kunskapen, därav frågorna... å även om killen som kollat flödet å tyck anses som trovärdig (kunnig) så vil jag höra era åsikter innan man springer iväg å köper prylar...

Är det skillnad på alu /gjutjärns pumpar kvalitet mässigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261986 Gjutjärnspumpar tål högre tryck, blev uppmanad av Weimer att köpa gjutjärnspump just för att jag har 220 bar till vagnsdriften

Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267998 Nu är en ny pump inhandlad, få se om problemet blir löst, ska dock byta hyd oljan till bio olja samtidigt så det lär väl ta nån timme att byta.... så efter helgen lär vi veta om det funkar... köpte en 45cc gjutjärns pump.... hooopppppasss hoppppasss det löser problemen;)

   TS
Avatar Fallback

Re: värme problem hydrauloljan på kranen

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#270308 Problemet löst.... pumpen gjorde susen, hade ja vetat de ja vet nu så hade hammars fått sej en reklamation... den nya pumpen fungerde altså inte från början.... synd Att man inte tagit sej tid att söka rätt på felet.... nu går kranen bra, å är stark som attan.... tack för svaren!!!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).