Gallring

1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

48 inlägg 49099 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

stektlök  
#261523 Jag kör allt i 3 meters men ibland får jag ut nån stock som är tillräckligt rak å tjock som jag ska såga. Jag tar även några smala å fina som är ca 6 meter som går till tornbyggen och stege på ett jättetorn på telestolpar.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

Blivande snickare  
#261535 Bra skog för finslipning av kvistnings-tekniken! 8)

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

rikard_e  
#261536 Ser ut som han fått bra träning också!

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

stektlök  
#261538
Blivande snickare skrev:Bra skog för finslipning av kvistnings-tekniken! 8)


Nja du blivande snickare jag har faktiskt varit inne å läst reglementet på södra så jag vet hur perfekt (eller inte) kvistade stockarna måste vara. Jag har börjat tröttna på all kvistning. MEN jag är snart klar och åd ska jag hugga ved i en björkdunge med rejält upphissade toppar. Det blir fällning och ca 2-3 kap och sedan klart för nästa fällning :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Blir rena rama terapin för mig och det blir riktigt fin björkved för min gamla vedpanna !
Ska även passa på att såga ner lite sälg å andra buskar som jag ska köra ut senare med mitt favvo-redskap huggarvagnen. Älg och rådjur ska få mumsa lite först bara.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

Blivande snickare  
#261562 Jag menade inte kommentaren som en pik mot dig mer som en notering av en glad amatör! :smile:
Dina stockar ser ut att vara riktigt fint kvistade, du skulle se mina ibland :oops:

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

stektlök  
#261565
Blivande snickare skrev:Jag menade inte kommentaren som en pik mot dig mer som en notering av en glad amatör! :smile:
Dina stockar ser ut att vara riktigt fint kvistade, du skulle se mina ibland :oops:


Tog det inte som en pik heller he he he

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

JensSkoog  
#261592 Vad såg använder du til kvistning? Tråkigt arbete, och isär om sågen är tung och klumsig.

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

stektlök  
#261612 Har tyvärr inte någon lite smidig till kvistning men jag börjar fatta poängen med en sådan nu !
Kör med min 550 xpg till allt från kvista granar till mosa stock på vedbacken :)
Skulle va roligt att testa en liten smidig såg att kvista med!

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

JensSkoog  
#261617
stektlök skrev:Har tyvärr inte någon lite smidig till kvistning men jag börjar fatta poängen med en sådan nu !
Kör med min 550 xpg till allt från kvista granar till mosa stock på vedbacken :)
Skulle va roligt att testa en liten smidig såg att kvista med!

Det skulle jag varmt rekommendera! Själv kör jag med en MS 362 til kapning och fällning, och en MS 200(3,8 kg) til kvistning och småträd. Mina armar och akslar skulle inte klarat av med den tunga i kvistningen. Om inte tiden spelar en jättestor roll, så finns det ju små sågar til ett rimlig pris. Provade nyss en Echo som var smidig och lätt, men kommer inte i håg vilken, men priset var OK.

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

stektlök  
#261620 Kvistarna på dessa granar kräver nog inte mycket till såg men faktum är juh också att jag har gått igenom detta område snart och sedan återvänder jag inte förns om kanske 20 år :) Så det blir inte så mycket sådan kvistning.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

hedenfeldt  
#261634 Ser ut som ett riktigt fint jobb.

Kör du allt som massaved?
Ser ju ut som att du har dimensioner du skulle kunna sälja som timmer eller kubb och få en högre avkastning på ditt arbete.

Själv sorterar jag allt över 15 - 16 cm som kan tas ut i 31 dm längder som kortast till timmar.

Fö snyggt jobb och ett fint bestånd och jättebra kvistat.

Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

stektlök  
#261756
hedenfeldt skrev:Ser ut som ett riktigt fint jobb.

Kör du allt som massaved?
Ser ju ut som att du har dimensioner du skulle kunna sälja som timmer eller kubb och få en högre avkastning på ditt arbete.

Själv sorterar jag allt över 15 - 16 cm som kan tas ut i 31 dm längder som kortast till timmar.

Fö snyggt jobb och ett fint bestånd och jättebra kvistat.

Tjena heden !
Jag tar de som är värda att såga till mig själv. Har en vän som har såg som hjälper mig. Är dom inte för krokiga och klarar 3,80 för sågning så blir det sågstock till mig själv.

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

stektlök  
#261805 Det är sjukt tillfredställande nu när man börjar bli klar !!!

Fick ut ett gäng fina stockar för sågning idag samt en älgtornsstolpe :)

Det sista hämta jag i mörkret. Återstår att se imorn om jag missa nån stock !

Ps. Fan ja ha juh glömt å ta kort på avlägget......

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

80-90  
#261813 Det ser bra ut !!!!

Användarvisningsbild

Re: 1:a gallring gran 34 år (+ bilder)

JensSkoog  
#261815 Vad du har jobbat! Det ser ut på bildorna som at du inte har haft för mycket snö! Här kan man skita i manuelhuggning om dagen - even jag skulle komma bort i snön. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).