Sågverk (mindre)

Min diameter på timmer

9 inlägg 9260 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Min diameter på timmer

erik__j  
#261094 Hej, jag ska såga virke till panel.
Jag ska ha brädor som är 150, vilken är den minsta diameter man ska ha för att såga?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Min diameter på timmer

T Landström  
#261099 Om jag inte tänker fel så bör nog stocken hålla 215mm i toppmått underbark...

Avatar Fallback

Re: Min diameter på timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261111 Är det underbrädorna som ska vara 150? Då kan du acceptera rätt mycket vankant och gå ner till t.ex 195

Användarvisningsbild

Re: Min diameter på timmer

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261126 beror ju också på om du vill ha ut sidobrädor! ta hellre till i dim på timmret och ta ut ett par entum på sidorna, 23-24 i topp så får du ett högt å fint block och fler 150mm brädor i blocket på köpet! och ett par riktigt fina 1x3 eller 1x4 som dessutom oftast är 99% vankantsfria!....men det kanske inte var vad du frågade efter förvisso? men så gör vi alltid när vi sågar! var det det minsta möjliga dim för att få ut ett litet 150mm block som gäller så är det 19-20cm skulle jag påstå! då kan du nog få ut 3-4 hyfsade 1x6 brädor å ett par bakar till brödbaket! :smile:

Avatar Fallback

Re: Min diameter på timmer

Homo abies  
#261214 Som flera skriver ovan, i normalfallet klyver man ut klädsel ur plankor från centrumutbytet, ett centrumutbyte är cirka 70% i sidan jämfört toppdiametern på stocken. 155mm (råmått) x 1,42 = 22cm to :geek: 8)

Användarvisningsbild

Re: Min diameter på timmer

Camwood  
#261355 När man sågar och har behov av vissa dim. o kvalitet inte minst så kan man inte jaga timmer med den teoretiska måtten utan rent praktiskt sågar man närmast liggande mått . Även timmer med betydligt mindre toppmått kan sågas då kapning på längden efter sågning gör att du får fram fullkantsvirke .Om kvaliteten på tiimmret hög så är det lönsamt .

Användarvisningsbild

Re: Min diameter på timmer

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261389 18-19cm är inga teoretiska mått min vän! dom är minst sagt utprovade!....får man lov att kapa på mitten har man ju snålat å sågat för klent timmer helt enkelt! allt har sin gräns fast få vill medge det! snåljåpar! ska man hyvla råspånt mm så går det väl an med nån mm vankant!...men varför snåla i onödan?

Avatar Fallback

Re: Min diameter på timmer

Homo abies  
#261424 Ja det beror naturligtvis på hur man tänker! det enklaste och effektivaste om man är hänvisad till en begränsad mängd timmer ur den egna skogen att genomsåga och klä huset okantat topp-rot.

Avatar Fallback

Re: Min diameter på timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261460 Eget hus ur egen skog brädfodras med 5-7 tum sågfallande. De stockar som inte räcker till 5" Sågas till 2" 4 och 2"3. Efter torkning klyvs dessa till 2" läkt som skarvarna täcks med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).