Gallring

Dubbeltopp på tall

11 inlägg 9915 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dubbeltopp på tall

matgusta  
#261335 Hej!

Håller på med en andra gallring på ca 45 årligen tallskog. Lite här och där förekommer det "dubbeltopp" dvs att stammen delar sig på mellan 2-5 m höjd. Träden är ca 15-20 m höga och en diameter på ca 20 cm på dom stammar som delar sig. Hur gör ni med de träd som kan står kvar pga av att det finns utrymme? Tar ni bort den ena stammen så att den andra stammen får mera näring och växer sig starkare? Eller låter ni båda stammar vara kvar? Kan tilläggas att stammarna är sådant kvalite att det finns stor möjlighet att det blir en längd timmer av dem i framtiden. Enligt information så tål tallen en sådan behandling, dvs att man kan ta bort den ena stammen utan att trädet i sig tar skada. Är det verkligen så?

Skulle vara intressant att höra hur ni gör?

H: skogstokig



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Dubbeltopp på tall

alias  
#261342 Ett foto skulle underlätta att ge råd - en bild säger mer än 1000 ord.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dubbeltopp på tall

matgusta  
#261352 Hej igen!

Tack för svaret!

Jo, jag kan ta bilder inkommande helg då det är mörkt då jag kommer hem från jobb i veckan. Det är egentligen lite för bördig mark för tall så därför troligen denna utveckligen. Annars är stammarna raka och fina.

Jag tycker detta borde vara någorlunda vanligt förekommande?

H: skogstokig

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dubbeltopp på tall

rokon  
#261358 Ja nog är det vanligt allt. Men de allra flesta delar sig som ett smalt v Ifjol hade jag hade en beställning på en sådan som delar sig mera som ett u på ca 4 meters höjd, jag blev lovad mycket bra betalning om jag hittade en. Så jag hade ögonen med mig varje dag i skogen, men inte hittade jag någon sådan då inte. Han som skulle ha den kallade det för en lärarinna, det var vissa mått som gällde. Tror det var en 4-5" mellan benen på uet. Det var till att bära upp en sådan där slana som används för att väga upp vattenhinken ur en brunn. Sånt som statliga medel kan gå till ibland. Typ byggnadsminnesvård.

Användarvisningsbild

Re: Dubbeltopp på tall

anersimyra  
#261370
matgusta skrev:Hej!

Håller på med en andra gallring på ca 45 årligen tallskog. Lite här och där förekommer det "dubbeltopp" dvs att stammen delar sig på mellan 2-5 m höjd. Träden är ca 15-20 m höga och en diameter på ca 20 cm på dom stammar som delar sig. Hur gör ni med de träd som kan står kvar pga av att det finns utrymme? Tar ni bort den ena stammen så att den andra stammen får mera näring och växer sig starkare? Eller låter ni båda stammar vara kvar? Kan tilläggas att stammarna är sådant kvalite att det finns stor möjlighet att det blir en längd timmer av dem i framtiden. Enligt information så tål tallen en sådan behandling, dvs att man kan ta bort den ena stammen utan att trädet i sig tar skada. Är det verkligen så?

Skulle vara intressant att höra hur ni gör?

H: skogstokig
Kapa på 2 meter kan ju fungera, men att kapa på 5 blir ju knepigare :shock:

Användarvisningsbild

Re: Dubbeltopp på tall

svampbob  
#261375
rokon skrev:Ja nog är det vanligt allt. Men de allra flesta delar sig som ett smalt v Ifjol hade jag hade en beställning på en sådan som delar sig mera som ett u på ca 4 meters höjd, jag blev lovad mycket bra betalning om jag hittade en. Så jag hade ögonen med mig varje dag i skogen, men inte hittade jag någon sådan då inte. Han som skulle ha den kallade det för en lärarinna, det var vissa mått som gällde. Tror det var en 4-5" mellan benen på uet. Det var till att bära upp en sådan där slana som används för att väga upp vattenhinken ur en brunn. Sånt som statliga medel kan gå till ibland. Typ byggnadsminnesvård.


Du skulle ha sålt honom en gränlärarinn istället barkad hade han inte sett någon skillnad :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dubbeltopp på tall

rokon  
#261432 Det var ok det med, men hittade inte någon sån heller. Alltså är det ett vedertaget begrepp?

Användarvisningsbild

Re: Dubbeltopp på tall

rokon  
#261435 Matgusta, för övrigt så låter det inte som någon bra ide att såga av dubbeltopp som är på lite höjd, det är alltid faliga moment som dessutom är onödigt att utföra. Du gallrar ju och kan ta bort en del av dem helt, spara en och annan lärarinna också, om du hittar någon. Att träden ska stå med exakta avstånd är ju ingen ide med, de hittar näring iaf, då rotsystemet är mycket vidare i sin utstreckning än kronan på trädet.
Om det är maskinell första gallring så kör de dubbelstammarna genom kvistagregatet.

Användarvisningsbild

Re: Dubbeltopp på tall

anersimyra  
#261448
1186230_629310580433015_1632894291_n.jpg
svampbob skrev:
rokon skrev:Ja nog är det vanligt allt. Men de allra flesta delar sig som ett smalt v Ifjol hade jag hade en beställning på en sådan som delar sig mera som ett u på ca 4 meters höjd, jag blev lovad mycket bra betalning om jag hittade en. Så jag hade ögonen med mig varje dag i skogen, men inte hittade jag någon sådan då inte. Han som skulle ha den kallade det för en lärarinna, det var vissa mått som gällde. Tror det var en 4-5" mellan benen på uet. Det var till att bära upp en sådan där slana som används för att väga upp vattenhinken ur en brunn. Sånt som statliga medel kan gå till ibland. Typ byggnadsminnesvård.


Du skulle ha sålt honom en gränlärarinn istället barkad hade han inte sett någon skillnad :grin:
Då är det här en " granmagister " då. :grin:

Avatar Fallback

Re: Dubbeltopp på tall

matgusta  
#261522 Tack för era kommentarer!

Tog kanske i lite för mycket med höjden. Det handlar kanske mest i de fall där det är säkrare att kapa, dvs på mellan 1-2 meters höjd.

Men vad tror ni om själva trädet? Finns det risk att tallen kan få någon sjukdom eller röta?

Skall se om jag lyckas få in någon bild till helgen.

Skogstokig

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dubbeltopp på tall

rokon  
#261537 Inte blir tallen sjuk av en dubbeltopp, men däremot så när den växer till sig så kommer stammarna att ligga an mot varandra från klykan och en bit upp, där vid nötningen skadas barken och tjärämnen bildas till skydd. Längre upp nöter kanske någon gren mot den andra stammen med samma resultat. När man sen apterar trädet så kan man spänta fin tändved av dessa delar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).