Motorsåg och handhållet

Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

73 inlägg 46077 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260969 Går det att testa stiftet på något bra och tillförlitligt sätt hemmavid?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

anersimyra  
#260977
Mangan skrev:Går det att testa stiftet på något bra och tillförlitligt sätt hemmavid?
Jag tror inte jag är helt ute och cyklar om jag säger att: Ett väl fungerande stift har en intensivt blå gnista, knappt märkbar i starkt solljus. Är gnistan väl synlig med orangeröd färg i fullt dagsljus är stiftet kass. :?: :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

tallen100  
#260978
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Går det att testa stiftet på något bra och tillförlitligt sätt hemmavid?
Jag tror inte jag är helt ute och cyklar om jag säger att: Ett väl fungerande stift har en intensivt blå gnista, knappt märkbar i starkt solljus. Är gnistan väl synlig med orangeröd färg i fullt dagsljus är stiftet kass. :?: :smile:

Stämmer bra det!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260984 Jo, och hur får man se gnistan?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

totte  
#260994 Ta ut stiftet, sätt på tändkabeln på det, se till att det ligger väl an mot godset (en bit ståltråd kan vara bra). Sen drar du i startsnöret. Glöm inte att ställa om stoppbrytaren först.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

tallen100  
#260996 Och håll fingrarna borta från tändhatten när du drar...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

anersimyra  
#261003 Jag har för mig att jag någonstans läst att god jordning är A och O vid ett sådant test, dålig jordning kunde skada någon komponent. :geek:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

tallen100  
#261008
anersimyra skrev:Jag har för mig att jag någonstans läst att god jordning är A och O vid ett sådant test, dålig jordning kunde skada någon komponent. :geek:

Kan skada tändspolen om du rycker utan att jorda, men det krävs nog mer än ett ryck...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

totte  
#261049
anersimyra skrev:Jag har för mig att jag någonstans läst att god jordning är A och O vid ett sådant test, dålig jordning kunde skada någon komponent. :geek:


Stämmer, om gnistan inte kan slå över eller får slå över över ett långt avstånd så kan spänningen i tändspolen bli ofantligt hög och ställa till det. Men om stiftet ligger mot godset så är det lugnt. Därför som jag skrev om en bit ståltråd, om det inte finns nån bra plats att kila ner stiftet så binder man ner det med en ståltråd. Den jorden räcker gott.

tallen: Ett ryck kan räcka om man har otur.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261174 Det känns som den där metoden är lite svår att få till? Någon som har använt ett sådant här verktyg?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-15142/

Om inte annat får man två händer lediga för att dra i snöret.
Senast redigerad av Mangan tis 28 jan 2014, 11:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

JensSkoog  
#261206 Smart sak. Undrar om den funkar. Jag använder et voltmeter på det sättet bara för å kolla om det finns el över huvudtagit.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261221
Seb macahan skrev:Ja det var så enkelt som att byta tändstiftet. Hade nästan varit mindre arbete med det än att sitta och skriva här. Men men, tändstift är tydligen inte var det har varit... Nu funkar den kanon. Och som vanligt så är Murphy framme så lagom till att sågen funkar som den ska så brister ett parallellstag i gripen plus 2 hydraulslangar och rotatorn börjar spöka (det hade den iofs gjort ett tag innan).


Vilket tändstift bytte du till, ett husqvarna eller annan sort?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

anersimyra  
#261231
Mangan skrev:Det känns som den där metoden är lite svår att få till? Någon som har använt ett sådant här verktyg?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... are-15142/

Om inte annat får man två händer lediga för att dra i snöret.
Problemet är att stiftets gnista inte syns.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Seb macahan  
#262795 Jag är inte riktig så alert i hjärnan att jag skiljer på märken på stift, sorry. Tror paketen var gul o svart o köptes på märkeshandlare. Mycket till hjälp va ?? Förutsätter att jag får bra stift när man handlar hos märkeshandlare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550xpg (svårstartad i bland)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262819 NGK kanske?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).