Motorsåg och handhållet

Envis Dolmar 112

10 inlägg 4317 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Envis Dolmar 112

Jocke91  
#260983 Jag har en Dolmar 112 som jag skaffade för inte så länge sedan då jag ville testa en lite nyare dolmar än den jag har sen tidigare. Dock så var ju denna stackaren skuren när jag fick den så var tvungen att sätta i en ny kolv.
Det problemet jag har med sågen är att den inte vill gå stabilt på tomgång och att den dör när jag släpper gasen när sågen är kall. Jag har bytt ut varje packning som inte såg bra ut, dvs alla utom en vid förgasaren som såg ny ut. Bensinslangen till förgasaren är bytt och den i tanken ser ut att vara ny. Bytt membran. Jag har även ändrat nivån för nålen i förgasaren utan resultat, samt bytt tändstift.
Börjar tro att det är packboxarna som är dåliga?
Vilket skulle kunna förklara varför sågen har skurit en gång i tiden. Sågen ökar lite i varv när jag vänder på den också för den delen.

Någon som har någon idé om vad det kan vara?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Envis Dolmar 112

totte  
#260993 Kan bara instämma, låter som vevaxeltätningarna, i synnerhet som du brukar ha koll på de andra detaljerna. Som du säger, har troligen varit orsaken till att den skar.

Användarvisningsbild

Re: Envis Dolmar 112

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260997 Byt den i tanken och filtret med. Kolla så den är tät i genomföringen med.

Lutar åt tätningarna, kanske...

Bytes såg från JR?

Avatar Fallback

Re: Envis Dolmar 112

Jocke91  
#260999 Jag går ut och byter slangen i tanken med så är den med ny. Filtret ser splitter nytt ut.
Återkommer med resultatet.

Det är ingen bytes såg från JR denna gången.

   TS
Avatar Fallback

Re: Envis Dolmar 112

Jocke91  
#261030 Har nu bytt slang i tanken nu med, men har samma symptom för det.
Har funderat lite på tändningen till och ifrån då sågen verkar missa att tända lite då och då när den står på tomgång. Men när jag gasar med sågen så går den som den ska i motorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Envis Dolmar 112

totte  
#261053 Så mycket såg som du joxar med så behöver du skaffa nåt att trycktesta vevhus med. Löd ihop nåt av rörstumpar, en manometer och en tändstiftsockel och en cykelpump t ex, om du inte vill lägga nåra pengar på att köpa grejor. Sen behövs det bara ett par plattor med hål och packningspapper för att stänga insug och utlopp.

Avatar Fallback

Re: Envis Dolmar 112

Jocke91  
#261121 Jag letar lite smått efter ett sånt verktyg men vill hitta något som fungerar. Finns nog på biltema men förlitar mig inte riktigt på den typen av verktyg där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Envis Dolmar 112

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261137 Bruker ikke anbefale Biltema, men den her fungerer faktisk til vakum/trykk testing. :shock:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Vakuumtestarebromsluftningsset-151392/

Användarvisningsbild

Re: Envis Dolmar 112

totte  
#261150
Jocke91 skrev:Jag letar lite smått efter ett sånt verktyg men vill hitta något som fungerar. Finns nog på biltema men förlitar mig inte riktigt på den typen av verktyg där.

Rank skrev:Bruker ikke anbefale Biltema, men den her fungerer faktisk til vakum/trykk testing. :shock:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Vakuumtestarebromsluftningsset-151392/


Inte heller nån stor vän av Biltema, men vissa sorters apparater och verktyg av den här typen brukar funka hyggligt och det är svårt att hitta nåt motsvarande som inte är fem gånger så dyrt. Har bl a komp-provare och multimeter därifrån, inga problem.

Avatar Fallback

Re: Envis Dolmar 112

Jocke91  
#261186 Jag har också en komp provare därifrån men den har aldrig hållit trycket så att jag kunnat avläsa något exakt nummer. I övrigt så tycker jag att deras verktyg funkar bra till det jag gör.

Funderar på om jag ska åka ner en sväng till Karlstad skaffa det där verktyget först eller om jag ska plocka ner Dolmarn och köpa nya packboxar på samma gång så jag slipper åka två gånger.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).