Bioenergi

Hur ta betalt vid vedförsäljning?

28 inlägg 25104 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur ta betalt vid vedförsäljning?

frazer  
#261091 Undra lite hur andra vedförsäljare gör.
Tänkte börja sälja ved men har en känsla av att privatpersoner har problem att betala mot faktura. Vill helst undvika kontanthanteringen och kunna leverera nerparten av veden under normal arbetstid istället för kvällar och helger.
Hur gör ni andra?

Säljer fakturan
Kontant betalning
Kort

Har man behov av att fota att veden ligger på tomten som bevisning för att man levererat om man använder t.ex klarna?

Tacksam för lite svar och tips



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ta betalt vid vedförsäljning?

M Mattsson  
#261096 Hej!

Har sålt en hel del ved både före och efter att jag startat min firma. Förut gick allt kontant men då var det också mest till bekanta. Men nu går allt via faktura. Kunderna verkar inte ha några bekymmer med det. Är ju bara som att betala en räkning : )

Avatar Fallback

Re: Hur ta betalt vid vedförsäljning?

M Mattsson  
#261105 Kan lägga till att leveranserna jag gör blir nog ofta enligt kundens önskemål. Så ibland kvällar och helger. De som jag levererat till flera gånger brukar det räcka med att jag ringer någon dag före. Sedan är det bara att fara och lasta av på samma ställe som sist.

Användarvisningsbild

Re: Hur ta betalt vid vedförsäljning?

svampbob  
#261106 Jag brukar maila över en faktura efter leverans och hittills har alla betalat och det väldigt snabbt. Annat är det med många företag. Fick i förra vecka betalt för en större faktura som jag skickade i början på oktober!!

Avatar Fallback

Re: Hur ta betalt vid vedförsäljning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261114 Privatpersoner brukar vilja göra rätt för sig! De som inte vill det brukar vara allmänt kända.

Användarvisningsbild

Re: Hur ta betalt vid vedförsäljning?

vetinte  
#261125 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur ta betalt vid vedförsäljning?

frazer  
#261129 Hur hanterar ni de som inte gör rätt för sig då?
Eller ni har sluppit sådana bekymmer?

Håller mig helst ifrån svarthandeln av lite olika anledningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ta betalt vid vedförsäljning?

Kse  
#261131 Om kunden inte betala efter två påminnelser så skickar du vidare till inkasso.
Hjälper inte det åker skulden vidare till Kronofogden.
Hjälper inte det skickar du dit ett gäng killar i svarta västar, då betalar nog dom flesta. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur ta betalt vid vedförsäljning?

vetinte  
#261134 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur ta betalt vid vedförsäljning?

Husqy346  
#261143 Störta nackdelen som jag tyckte var vid faktura försäljning är att man då ligger ute med en stor summa pengar. Oftast lägger man ju 30 dagars netto.
I kommunen där jag bor så var det oftast de som inte hade pengar som ville ha mot faktura.
Cash is king gillar jag bäst .För att ev slippa blåsningar så ta kreditupplysning det gör ju ändå de flesta företag som man ska handla av i dag

Avatar Fallback

Re: Hur ta betalt vid vedförsäljning?

frazer  
#261209 Ingen som har webbutik och använder sig av klarna och har åsikter om dem?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ta betalt vid vedförsäljning?

skogshasse  
#261211
Husqy346 skrev:Störta nackdelen som jag tyckte var vid faktura försäljning är att man då ligger ute med en stor summa pengar. Oftast lägger man ju 30 dagars netto.
I kommunen där jag bor så var det oftast de som inte hade pengar som ville ha mot faktura.
Cash is king gillar jag bäst .För att ev slippa blåsningar så ta kreditupplysning det gör ju ändå de flesta företag som man ska handla av i dag


då kan man leverera 30 dagar senare när kunden har tänkt betala fakturan och ta kontant betalt samt skriva en kvittens på plats när man får pengarna i handen och har dom inte pengar hemma så sätter man sig bakom ratten och åker hem med allt och återkommer då pengar finns eller då kunden har varit hem till dig och betalat i förskott

Användarvisningsbild

Re: Hur ta betalt vid vedförsäljning?

jonathanA  
#261219 För oss har det aldrig varit nått problem med betalningen med faktura. Men kontant utan kvitto funkar bäst när det gäller ved.

Användarvisningsbild

Re: Hur ta betalt vid vedförsäljning?

loppan  
#261224
jonathanA skrev:För oss har det aldrig varit nått problem med betalningen med faktura. Men kontant utan kvitto funkar bäst när det gäller ved.

Skattemyndigheten kan nog se skogsforum med tror jag.... 8)

Användarvisningsbild

Re: Hur ta betalt vid vedförsäljning?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261239 Det börjar ju dyka upp diverse kortläsare som kopplas till en smart telefon så att även små-/hobbyföretagare kan acceptera betalkort.

Såg det första gången i somras på den lokala bykrogen på landet. Funkade såvitt jag minns utmärkt, men det är ju en liten instegskostnad för att köpa själva läsaren.

Annars är väl faktura det smidigaste för båda parter.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).