Skogsvagn (Huggarvagnar)

Elhydraulisk styrning av äldre vagn

9 inlägg 8310 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elhydraulisk styrning av äldre vagn

carrud  
#260926 Hej
Är det någon som har byggt om hydrauliken på en något äldre skogsvagn från mekaniskt hydraulpaket (mitt väger för mycket för att själv montera det i traktorn...) till elektriskt, med joystick i traktorn?

Vad krävs?
Hur svårt är det att göra själv?
Jag antar att intrimmning är det svåra?

Erfarenheter?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Elhydraulisk styrning av äldre vagn

Bengt.Svensson  
#260933 Jag gjorde det i höstas, det gamla paketet behövde en renovering och då passade jag på att uppgradera istället.
Jag köpte ett paket med elspakar och passande hydraulpaket från Weimer i Eksjö. De måste veta vilken kran du har för att ställa in chockventilerna så de passar. Jag talade bara om krantypen så ringde Weimer till Farma för att få reda på rätt värden.

Jag fick med en kraftigare plåt som jag svetsade på grinden till kärran, sen skruvade jag dit ventilpaketet i plåten och flyttade över slangarna en efter en. Var noga med att märka upp slangarna från det gamla ventilpaketet så de hamnar på rätt plats på det nya, man får med ett tabell där det står vilken ventil som ska vara till vilken funktion.

Elspakarna fäste jag i brädan som det gamla ventilpaketet hängde i och det är lätt att lyfta in i traktorn (brädan passade ju redan).

Fördelar: Lätt, smidigt, ventilen fördelar oljan mycket bättre än det gamla ventilpaketet. Kan köra med bakrutan stängd utan "bakrutekil". Elspakarna kan justeras så kranen går lite mjukare.

Nackdelar: Jag anslöt elspakarna till cigg-uttaget men det glappar ibland, jag rekommenderar en bra elkontakt. Det är svårare att får bra "känsla" i elspakarna jämfört med det gamla paketet - svårt att förklara, men det är väl en vanesak.

Avatar Fallback

Re: Elhydraulisk styrning av äldre vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260990 Antar att du köpte Ergo Digistick och ett EX38 paket, de gjorde jag för 1,5år sen o hållermed föregående talare fast jag satte mina spakar i armstöden ist
Sen ska du han en nödstoppknapp först på elen så du kan nödstoppa och du ska bryta strömmen till spakarna vid start enl brugsanvissningen

Avatar Fallback

Re: Elhydraulisk styrning av äldre vagn

torsten83  
#260995
gnisten83 skrev:Antar att du köpte Ergo Digistick och ett EX38 paket, de gjorde jag för 1,5år sen o hållermed föregående talare fast jag satte mina spakar i armstöden ist
Sen ska du han en nödstoppknapp först på elen så du kan nödstoppa och du ska bryta strömmen till spakarna vid start enl brugsanvissningen


Hur monterade du kablar å dylikt vid armstöden å går de bra å snurra stolen utan att de krånglar med kablarna.

Hade de varit enkel å installera de i armstöden om man har kranen på vagnen.
Man kanske får köpa nån typ av förlängningskablar så att man kan bryta de ute vid hydraulkopplingarna

Avatar Fallback

Re: Elhydraulisk styrning av äldre vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261000 In med dom bakom stolen o sen stripsa ihop innanför bälgen till stolsfjädringen o en slinga på golvet så de räcker runt utan att fastna.
Jag har några fler kablar ut till skördarstyrningen med kan kanske va lättare att få de att funka då.
Finns kabelskydd typ slangskydd att sno runt kablarna med.
Förlängningskablar finns i sortimentet

Avatar Fallback

Re: Elhydraulisk styrning av äldre vagn

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261023 Såg en annons på Blocket http://www.blocket.se/kronoberg/Beg_2_s ... =23_12&w=2

Bild

Avatar Fallback

Re: Elhydraulisk styrning av äldre vagn

carrud  
#261067 Spännande inlägg! helt klart verkar det vara några av er som gjort operationen, så jag blir ännu mer sugen...
Tänkte nog hitta en lösning för kontrollerna på en list som jag sätter där gamla paketet satt, för att kunna vara ur vägen när jag kör andra saker, som snöfräsen mm. synpunkter?
Kan nån ta det där med nödstoppet en gång till så jag förstår, bara bryta strömmen eller mer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Elhydraulisk styrning av äldre vagn

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261076 Jag har ett ventilpaket under säljes :wink:

Avatar Fallback

Re: Elhydraulisk styrning av äldre vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261098 Bara en brytning för nödläge och för att ha styrspakarna strömlösa när man startar traktorn, finns risk för spänningsspikar då som kan mosa elektroniken

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).