Socialt (mer om oss)

Karpaltunnelsyndrom

17 inlägg 10834 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Karpaltunnelsyndrom

hedenfeldt  
#260923 Hej,

Undrar om det är någon här på forumet som har erfarenhet av karpaltunnelsyndrom och vad man kan göra för att förbygga uppkomst? Är det farligt att fortsätta arbetet om syndrom uppstått? Finns det arbetssätt och/eller hjälpmedel för att förbygga?

Jag får problem framförallt när jag kör med motorsågen och när jag använder yxa eller spikar med en hammare.

Vad det gäller sågen är den en 1 år gammal Stihl av lättare proffsmodell så vibrationsdämparna är i toppskick. Vore tacksam för svar som kan hjälpa mig att lösa problemet.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Karpaltunnelsyndrom

skogshasse  
#260940 operation

Avatar Fallback

Re: Karpaltunnelsyndrom

skogshasse  
#260941
skogshasse skrev:operation
så det är därför vi betalar skatt för att få en bra sjukvård när vi behöver hjälp bla

Avatar Fallback

Re: Karpaltunnelsyndrom

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260950 Vila och styrketräning. Vad sa doktorn?

Avatar Fallback

Re: Karpaltunnelsyndrom

uge  
#260953 Jag tycker du skall begära operation. Jag gjorde det för 20 år sedan och har sedan dess varit besvärs-fri. Op kan göras med titthålskirurgi och då är man snart frisk

Avatar Fallback

Re: Karpaltunnelsyndrom

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260956 Det är nog som föregående skriver.
För mig räckte det med byte från farmarsåg till proffssåg med mycket mindre vibrationer, men har du redan en frisk såg med lite vibrationer så är det nog bara operation som hjälper.

Spika med hammare försöker jag undvika annat än där det "krävs", t.ex synligt på gamla hus.

Avatar Fallback

Re: Karpaltunnelsyndrom

hedenfeldt  
#260958 Så det är operation som är enda utvägen?

Tilläggas ska att jag är 40 år, 75 kg, 180 cm, stillasittande kontorsarbete.
Tränar kontinurligt löpträning och en del styrketräning. Ser mig som skapligt vältränad med en god fysik så jag vet inte om styrketräning hjälper.

Va f*n det lät som en kontaktannons nu... :wink:

Har ej varit på läkarbesök.

Någon som vet om det har samaband med vita fingrar? Får väldigt lätt vita fingrar denna årstid, kan till och med sitta inomhus och få vita fingrar.

Ett läkarbesök kanske vore väl värt om det inte finns några handledsstöd eller dylikt som kan hjälpa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Karpaltunnelsyndrom

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260963 Jag fick musarm (är ungefär samma sak), bytte til vänster sida, vilade så mycket som möjligt från datorarbete (pluggade) och tränade klättring istället. Problem försvann efter en månad eller så, men man får vara vaksam. Lite rehab-träning för handlederna kanske?

http://www.hemovningar.com/program/hand ... nnelsydrom

Användarvisningsbild

Re: Karpaltunnelsyndrom

totte  
#260972 http://www.1177.se/Varmland/Fakta-och-r ... elsyndrom/

Användarvisningsbild

Re: Karpaltunnelsyndrom

anersimyra  
#260974 Vilket syndrom kan man lida av om det sticker i lill och ringfingrar, fötter, och ben då. :surp: :surp: :shock: :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Karpaltunnelsyndrom

vetinte  
#260985 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 18:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Karpaltunnelsyndrom

anersimyra  
#261004
vetinte skrev:Ta en koll med läckaren om de kan va en backomliggande närvskada.
Eee, ja just det :shock:

Avatar Fallback

Re: Karpaltunnelsyndrom

ÅsaNisse  
#261010 Jag var hos läkaren för länge sedan med just karpaltunnelsyndrom. Han tittade och klämde, sen sa han att han skulle ta med sig det hem och fundera.
Han funderar nog än för jag har inget hört, men jag köpte ett handledsstöd på apoteket som jag använde på nätterna i 3 veckor tillsammans med lite diklofenak och alvedon och sedan var det över.
Fick lite tips om att det kunde vara inflammatoriskt och det var nog så i min led.
Du skrev att du tämligen vältränad, men det beror ju på var du är vältränad. Löpträning och kondition har inget med detta att göra, så leta efter ett träningsprogram som stärker hanlederna. En gummiboll är bra att klämma på.

Användarvisningsbild

Re: Karpaltunnelsyndrom

JensSkoog  
#261014
hedenfeldt skrev:Så det är operation som är enda utvägen?

Någon som vet om det har samaband med vita fingrar? Får väldigt lätt vita fingrar denna årstid, kan till och med sitta inomhus och få vita fingrar.

Ett läkarbesök kanske vore väl värt om det inte finns några handledsstöd eller dylikt som kan hjälpa.

Enligt min svager som är läkare så är det ingen direct samaband. Vita fingrar kommer oftast från dårlig blodcirkulation i händerna, eller sörsämrade nervbanor. Annars skal du söka upp en läkare som sender dig til operation om karpaltunnellsyndrom plågar dig. Det är det enda som verkar bra. Såg med så lite vibration som möjligt och spikerpistol är topp hjälpmedel! :wink:

Avatar Fallback

Re: Karpaltunnelsyndrom

hedenfeldt  
#261173 Tack för alla svar.

Verkar som att man fått lite del i andras erfarenheter och det tackar jag för. :-bd

Eftersom att jag får problemen när jag håller på och de går över efter ett par dars vila så kör jag på ett tag till och skulle det fortgå söker jag läkarhjälp.

Vita fingrar har jag alltid haft problem med, men känns som att det blir värre när man jobbar med denna typ av saker.

Tack och har ni mer så bara ös på. ^:)^

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).