Motorsåg och handhållet

Fylla fett i husqvarnas spruta?

20 inlägg 16331 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

Krister_81  
#260894 Hej
Mato har i allafall munstycke att köpa löst att skruva på vanlig fettpress.
http://www.mato.ch/eshop/schmiertechnik ... uecke.aspx

Art nr. 3240066
Hälsn. Krister

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

traktorz  
#260899
anersimyra skrev:Köp i stället Julas fettspruta som fungerar. Vill du ändå försöka med skräpet, fyll som sagt så du undviker luft i sprutan, ställ den med mynningen neråt på ett element utan att sätta i " plastpluppen," låt stå några timmar innan du sätter i den mycket dåligt fungerade " pluppen."

Jag använder också Oregons spruta i metall, inköpt på Jula, vilken fungerat bra i åratal.
Kruxet med den här typen av fettsprutor är att fylla de utan att luftfickor bildas.
Övning ger färdighet och efter ett par kladdiga försök bör det gå att få till en hyfsad funktion.

Ref:
http://www.jula.se/fettspruta-531533

Användarvisningsbild

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

anersimyra  
#260918
traktorz skrev:
anersimyra skrev:Köp i stället Julas fettspruta som fungerar. Vill du ändå försöka med skräpet, fyll som sagt så du undviker luft i sprutan, ställ den med mynningen neråt på ett element utan att sätta i " plastpluppen," låt stå några timmar innan du sätter i den mycket dåligt fungerade " pluppen."

Jag använder också Oregons spruta i metall, inköpt på Jula, vilken fungerat bra i åratal.
Kruxet med den här typen av fettsprutor är att fylla de utan att luftfickor bildas.
Övning ger färdighet och efter ett par kladdiga försök bör det gå att få till en hyfsad funktion.

Ref:
http://www.jula.se/fettspruta-531533
Väl fungerande fettsprutor använde jag sist på åttiotalet som anställd, därefter har jag till varje såg fått " skämtet " medlevererat. I början av nittiotalet gav jag helt enkelt upp, jag har fram till nu, inte fettat varken svärd eller koppling. En av mina ÅF påstod att kopplingslagret bör gå torrt, och trissan ska endast smörjas av oljan. Han påstod att, om man börjar fetta lagren, är det något man behöver göra veckovis under deras livslängd. Huruvida detta stämmer har jag ingen aning om. Dock har jag själv som sagt, inte fettat dessa lager på många år, jag ser till exempel att min nya Dolmarsåg inte har smörjbart nållager.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

åberg  
#261097 Min plastiga spruta fungerar. Med lite trix.

Som många redan sagt: Försök fylla utan bubblor.

Förvaring stående på ett element är inte dumt. Gärna i en avskuren flaska eller annat kärl. Murphy's lag osv...

Vill det inte komma nåt fett ur sprutan så kan man prova att släppa den med nosen före ner på bänken från en halvmeters höjd eller så, då brukar det släppa.

Användarvisningsbild

Re: Fylla fett i husqvarnas spruta?

palbin  
#261162 Bra tråd - detta har jag också undrat om (i samband med några misslyckanden)
men inte vågat fråga om ... .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).