Gallring

Gallring av gran och tall..

14 inlägg 18601 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallring av gran och tall..

kennethkk  
#260667 Håller på att gallra gran och tall. Och tar ett avstånd mellan träden till 1 till 2 meter i mellan dom är det för mycket. Tall beståndet ålder är ca 20-25 och granen är ålder 20-30. Är det för mycket av stånd eller ska jag öka avståndet.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring av gran och tall..

henkperz  
#260726 Jag resonerar så att man ska gallra hårt när beståndet är ungt för att det ska hinna rota sig ordentligt och bli mer motsåndskraftigt vid storm. Satsa på ca 3 meter mellan träden i den åldern. Då får du mindre risk för vindfällen :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran och tall..

kennethkk  
#260727 Efter som jag är hobbyhuggare och nybörjare på att gallra så tyckte jag att 1-2 meter verkade bra. Men då vet jag det till nästa tall gallring. Jag han aldrig att fråga min morfar om detta före han gick bort för han var skogshuggare i den gamla skolan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring av gran och tall..

henkperz  
#260728 Synd! Förr så hade man mindre stormar och gallrade därför för optimal tillväxt och inte för stormsäkra bestånd! Men oldschool gubbarna kan lära mycket!

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran och tall..

haggloader  
#260729 Avstånden mellan träden beror också på markens produktionsförmåga, vad är det för SI-index?

Användarvisningsbild

Re: Gallring av gran och tall..

loppan  
#260731 Jag brukar tänka att jag skall kunna gå med båda armarna rätt ut efter att det är gallrat första gången utan att dom rör vid något.Då är det lagom gallrat.

Användarvisningsbild

Re: Gallring av gran och tall..

JensSkoog  
#260739
kennethkk skrev:Håller på att gallra gran och tall. Och tar ett avstånd mellan träden till 1 till 2 meter i mellan dom är det för mycket. Tall beståndet ålder är ca 20-25 och granen är ålder 20-30. Är det för mycket av stånd eller ska jag öka avståndet.

Du måste nog inn med en ny gallring om 10 - 15 år. Men det är interessant hur många olika syn det är på gallring och avstånd. Finns mycket skrivit här på forum om det. Själv skulle jag ha fyra til fem meter mellan gran i den åldersklass, men det är alltid en fråga hur längdväxten har varit.

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran och tall..

ÅsaNisse  
#260746 Jag har fått lära mig att när tall har 1/3 grönkrona och gran !/2 så måste man gallra för det är det gröna som ger tillväxten. Rensar dom sig för mycket så blir det bara flaggstänger som är känsliga för både snöbrott och storm. Däremot ska man nog inte ta mer än 20% åt gången för att inte öppna för mycket utan dom hinner rota sig till näsa blåst.
Fler försiktiga gallringar funkar när man är hobbyverksam och inte kör med dyra maskiner som måste ha ett netto över i slutändan.

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran och tall..

zeetorg  
#260846 Jag får en liten känsla av att det används lite olika måttsystem i tråden.

Kennethkk när du skriver 1-2m menar du mellan stammarna eller mellan kvistarna?
Det senare kan väl låta rimligt medans det första låter på tok för tätt.

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran och tall..

rikard_e  
#260858 Det låter jättetätt om du har 1-2 meter

När man plantar gran så görs det oftast med 2 meters mellanrum.
Så när skogen är mogen för gallring så har du 2 meter mellan stammarna, runt 2500 stammar per hektar, när du utfört förstagallring på gran bör du ha 1500 stammar kvar,

Gallringsätten är många, detta är svårt att säga vilket som passar din skog.

Dåliga och skadade träd tas bort först, därefter finns det olika sätt att gallra, Men oftast gör man väl jämnhöjdsgallring, då tas övergrova och underväxta bort för att lämna ett jämnvuxet bestånd.
Och ibland går det att gallra genom att man bara tar bort allt dåligt.

Avatar Fallback

Re: Gallring av gran och tall..

kennethkk  
#260865 Jag menar mellan stammarna. Men vissa träd står längre ifrån. Jag kanske ska ta och öka av ståndet mellan träden så att det blir bättre med åren. Och sen tror jag att det är mycket som är själv föryngring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring av gran och tall..

kennethkk  
#260866 Har lagt ut två bilder på bloggen. Gå in på Hobbyskogshuggare.
Så syns det hur jag har gjort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring av gran och tall..

rikard_e  
#260904 Hittar ingen sida som heter så.

Tittar man på bilderna du lagt upp idag på tallskogen så ser det ut som du skulle kunna ta hårdare.

Nu är det svårt att bedömma på bilder dock

Användarvisningsbild

Re: Gallring av gran och tall..

JensSkoog  
#260908
rikard_e skrev:Hittar ingen sida som heter så.

blog/kennethkk/hobbyskoghuggare_b-5862.html

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).