Motorsåg och handhållet

Måttband känns uråldrigt !

56 inlägg 23941 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Måttband känns uråldrigt !

Don  
#260690 Finns det verkligen inget alternativ till måttbandet som man ska snubbla över och trassla in. Avstånds mätning med ir hade väl funkat bra.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

anersimyra  
#260693 Sthil har en IR mätare för längdmätning på virke, dock kan jag inte tänka mig att den fungerar annat än till meterbitar. Till timmer får du nog än så länge nöja dig med måttband.
PS : hur bär du dig åt för att snubbla på måttbandet. :mrgreen:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

Don  
#260697 Tänk så bra avståndsmätning med senaste prislistan, borde vara en baggis i dagens samhälle. Men det har ju funkat i 50 år med måttband så varför göra det smidigt för sig tycker ju vissa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

T Landström  
#260709 Ett kalibrerat måttband måste väl vara ett av de mest exaktaste sätten att mäta på och snabbaste?
Fast nu kanske inte huggarmåttbanden är särskilt kalibrerade och noggranna om man jämför med andra måttband...

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

tallen100  
#260711 Det enda som kan bli fel med ett riktigt måttband är om man läser av det fel, och då kan man bara skylla på sej själv :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260756 T.om. skördarförarna får gå ut med måttband ibland för att kalibrera sina datorer. En suverän uppfinning. Men "Don" kanske har missat att måttbandet ska ha en fjäder som drar in det. Då snubblar man inte över det! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260758 Håller med Don, givetvis borde det finnas en app i sågen som visarr hur långt man är från rotkapet.
Varför inte kombinerat med klav och prislista?
Såklart utan rörliga delar och med wifi till skrivaren.

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260762 Och rn vecka batteritid. Och surf, så man kan göra något kul under kaffepausen. ;)

Seriöst, måttband och såg är det mest avancerade du har med dig ut i skogen, tänk bara på kil, brytjärn, handslägga. Inga rörliga delar där. Sax och klave har en rörlig del var. ;)

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

Blivande snickare  
#260763 Hur nogrant kalibrerade har ni era måttband?
Kollade just på mitt å där kastade det ungefär 5mm.

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260776 Huggarbanden brukar ha inbyggt övermål (mitt är 2cm längre i början). Funkar ju inte om man mäter upp andra stocken utan att flytta kroken... :oops:

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

foton  
#260780 Slutade med måttband för några år sedan, började hugga fallande längder på massaveden. Timmer slutade jag med efter att av 200st. fina stockar blev 10 st. vrak resterande bet. med 32 kr. styck.

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260785
foton skrev:Timmer slutade jag med efter att av 200st. fina stockar blev 10 st. vrak resterande bet. med 32 kr. styck.


Hugaliga! Det skulle man gärna höra mer om. Hur är det möjligt?

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

T Landström  
#260789 Min måttband felar på 4 mm...men har hört om måttband som mätt upp till 10cm fel...

Vad var anledningen till vrakningen?

Användarvisningsbild

Re: Måttband känns uråldrigt !

totte  
#260809
Mangan skrev:Och rn vecka batteritid. Och surf, så man kan göra något kul under kaffepausen. ;)

Seriöst, måttband och såg är det mest avancerade du har med dig ut i skogen, tänk bara på kil, brytjärn, handslägga. Inga rörliga delar där. Sax och klave har en rörlig del var. ;)


^:)^

Avatar Fallback

Re: Måttband känns uråldrigt !

Hema  
#260817 Vad sägs om att ha en liten sändare som hänger i ett snöre likt måttbandet. Sändaren fästes i rotändan precis på samma sätt som man fäste måttbandet. Man har sedan en liten display på sågen eller dess handtag som har sin mottagare i linje med svärdet. Så när displayen visar rätt avstånd gör man en markering och fortsätter sedan vidare. När du fått fram alla längder av stammen drar du till dig sändaren och påbörjar helt enkelt kapningen av stammen.

Fördelen är att du slipper dra något band längs med stocken, utan du ser direkt på sågen hur långt ifrån sändaren du är. För varje gång du väljer en apteringslängd (gör du ett litet snitt), trycker du på dispplayen så den nollställer avståndet.

Jag vet inte om detta skulle vara bättre, men det är iaf digitalt :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).