Vedmaskiner, flishuggar

Revolutionerande vedmaskin??

57 inlägg 33837 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

plutten  
#151992
stegmaster skrev:
plutten skrev: Nu har dom en ny hakkipilke 38, där dom flesta funktionerna styrs med el.

Er det en ersättare för 1x37 easy detta, eller nåt helt nytt???

Nej, det är en helt ny maskin. Den har börjat säljas här i Finland nu i höst. En bra egenskap som den har är att om du kapar klenare virke så kan du stanna klyven med en knapp på joysticken, och kapa flera bitar förrän du startar klyven. På så sätt blir ju tillverkningen av ved snabbare. Dessutom är den utrustad med hakkis roskavskiljare på elevatorn som standard. Hela maskinen som sådan ser också lite mera "hitec" ut . En spännande maskin är det men som sagt jag är lite emot en massa el på en vedmaskin. Men kanske man får ändra sig.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

tjoolahopp  
#151993 Vad kan en sådan tingest ha för pris..

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

plutten  
#152005 Inte helt säker men jag har för mig att kampanjpriset har legat runt 16000 euro med moms.

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Fredde7  
#260621 Har just köpt en Easy 38 o kört två dagar.
Den är suveränt bra. Hade en Easy 37 innan som strulade ganska mkt.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

stegmaster  
#260624
Fredde7 skrev:Har just köpt en Easy 38 o kört två dagar.
Den är suveränt bra. Hade en Easy 37 innan som strulade ganska mkt.


Tuft at köpa samma märke igjen, efter strul med föregängaren. :surp:
Håppas bara det håller i. 8)

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260635 Jag var hem till en rätt klurig kille som hade gjort ett rejäl "vedprocessor".
Den funkade så att man la i hela träd (kvistade såklart) sen sköttes allt automatiskt.
Den hade en hydraulcylinder på 3-5 meter som sköt på i ena änden sen satt ett svärd för kapning och "krysskil" i andra. Hydraulcylindern hanterade alltså både matning och klyvning.
Som ni förstår ingen liten "vedkap". Sen hade han en grävmaskin som han tog hydraulflödet ifrån och lastade på stockarna med.
Den krävde såklart lite grövre och inte alltför krokig ved.
Han sa att han hade kapat 60m3 på 2.5 timmar om jag inte minns fel.

Jag tycker många av alla dessa fina maskiner går på tok för långsamt. Dom borde kanske börja med att fråga sig hur många m3/h dom vill få ut och räkna därifrån.
Som det ser ut nu så verkar är det ofta rätt dålig koppling mellan pris och kapacitet.

Skulle jag konstruera en så skulle den vara automatisk så jag kan hå och hämta en ny stock medan den andra kapas och klyvs. Kanske en trådlös panikstopp eller vad det kallas så man snabbt kan få stopp även om man står ett antal meter bort.
Sen ska man ha lastkännande pump annars får man inte upp kapaciteten.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

JensSkoog  
#260645 Har du ingen bild av den maskinen. Skulle varit interessant å se. Annars mener jag som dig at så många av dom där dyra maskinerna går rent för långsamt. Så mycket pengar och så får man snegelfart i jobbet. Det är en del av logistiken som inte holler mål. Samma sak gäller i.ö. ochså för mycket av det som vi hobbytilverkare har pengar til å köpa.

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260688
JensSkoog skrev:Har du ingen bild av den maskinen. Skulle varit interessant å se. Annars mener jag som dig at så många av dom där dyra maskinerna går rent för långsamt. Så mycket pengar och så får man snegelfart i jobbet. Det är en del av logistiken som inte holler mål. Samma sak gäller i.ö. ochså för mycket av det som vi hobbytilverkare har pengar til å köpa.


Nej ingen bild men den såg i princip ut som en väldigt stor hydraulklyv fast med sågsvärd till.

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

JensSkoog  
#260698 Nu frågar jag kanhända idiotiskt, men satt krysskilen före eller efter svärdet? Ideen är ju toppers, om man har hydaulcylindet med den längden och flöda så det holler.

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260704 Efter

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

JensSkoog  
#260706 Da var jag inte så idiotisk! Tack och lov. :grin: Det betyder at cylinderen inte behöver å släppa trycket, bara stanna det och det är ingen fara för fastkörning av svärdet. Ideen är ju genial!

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

stegmaster  
#280957 Vad säger man om detta Norsk hemmabygge??
Några idear att bygga vidare på??



Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281002 Jag är inte ett dugg imponerad. Någon som vet hur man skruvar ihop ett system men inte räknat på hastigheter osv. Sen vill man ju inte ha veden på backen...

Avatar Fallback

Re: Revolutionerande vedmaskin??

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281003
JensSkoog skrev:Har du ingen bild av den maskinen. Skulle varit interessant å se. Annars mener jag som dig at så många av dom där dyra maskinerna går rent för långsamt. Så mycket pengar och så får man snegelfart i jobbet. Det är en del av logistiken som inte holler mål. Samma sak gäller i.ö. ochså för mycket av det som vi hobbytilverkare har pengar til å köpa.


Här kommer en bild på den maskinen
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... #p31749081

Användarvisningsbild

Re: Revolutionerande vedmaskin??

JensSkoog  
#281023 Tackar Anders_S. Det där är ett imponerande bygge! :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).