Skogsnyheter

Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

33 inlägg 15488 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

stihl91  
#260383 Handlar ju lite om hur beståndet är röjt tidigare. Dåligt röjt med en massa vargar och löv så blir det ju bättre ekonomi att gallra. Men välröjda bestånd typ granåkrar finns det spelar det ingen större roll för skogen. Då handlar det väl mer om fall man vill ha pengar idag eller pengar i sen. Kassaflödet blir bättre om man gallrar. Sen är det ju mycket trevligare att gå i gallrade skogar.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260396 Var det för beståndets eller ekonomins. Skull Vi diskuterar?

Avatar Fallback

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260399 Är det inte samma sak? Ett välgallrat bestånd vill man väl ha om det är god ekonomi? Är det inte god ekonomi att gallra så kan man låta bli om det inte är strax utanför farstukvisten.

Avatar Fallback

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260423 Nej, skogen mår bäst om man lämnar den i fred. Men det sätter ingen mat på bordet. :-)

Avatar Fallback

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260468 Är det maten man är ute efter så är det bättre att slutavverka en mindre del än att hålla på och glesa ut. "Försörjningsgallring" i äldre bestånd var vanligt förr men det försvinner nog i takt med självverksamheten.

Avatar Fallback

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

strombom2  
#260485 Hur kommer det sig då att det blir grövre träd och mer värde i träden när man gallrar än när man inte gallarar då de blir smala o klena träd och inget värde i det alls? gallring är nödvändigt om man vill ha värde i skogen samt en vacker skog som är trevlig att vandra runt i, spelar ingen roll om det är magra tall marker eller om det är bördiga gran marker.

Avatar Fallback

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260519 Det blir allt grova träd om man inte gallrar också, men tänker man på pengar kan det nog löna sig at gallra. Om inte annat får man pengar tidigare. Ja, om man inte går back vid gallringen.

Avatar Fallback

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260526 Just där är knuten. Går man back på att gallra så är det tveksamt om det är lönsamt att göra det. Oavsett om den gallrade skogen blir både grövre och vackrare.

Användarvisningsbild

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260551 Räkna kan man ju göra på många olika sätt. När vi snackar räkning och gallringsfritt eller ej, så finns nog anledning att påminna om följande tråd viewtopic.php?f=1&t=18302
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

alias  
#260585 Personligen ser jag ytterligare en fördel med gallring jämfört med att låta bli.

Skogen får inte en massa död ved, vilket blir fallet med självgallring, som kan locka en massa personer som saknar kompetensen att skilja på min egendom och det allmännas (allt i naturvårdens namn). Jag vågar då rakt inte skapa skog som ser ut som något med "urskogskaraktär".

Bara mina fem ören.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

laggar  
#260628 Om alla gav tusan i att gallra så skulle det finnas så mycket urskog att det inte skulle finnas behov hos de kompetenslösa att lägga sig i... :)

Avatar Fallback

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260647 Ogallrad ungskog blir inte urskog förrän om 300 år!

Avatar Fallback

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

bserv  
#260653 Future forests har nyligen presenterat en rapport om Skogens skötsel - http://www.slu.se/sv/centrumbildningar- ... s-skotsel/ - där kan man läsa en del intressanta rön om gallringsfritt/glesplantering och vilken god ekonomi man kan få med den skötselstrategin. Har själv börjat samla på mig lite referenser om Gallringsfritt och skrivit ner lite egna funderingar - titta gärna på http://familjeskogsbrukaren.wordpress.c ... /gallring/

Användarvisningsbild

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260808
Skogsola skrev:Ogallrad ungskog blir inte urskog förrän om 300 år!


Det blir per definition ingen urskog, eftersom människan redan varit där och styrt. På sin höjd kan det bli en urskogsliknande skog om si så där 300 år. Fast då är vi nog borta sedan länge... :lol:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring inte nödvändigt i skogsbruket

Fredrik Reuter  
#457187 Liten bump av denna tråd.
Undrar om forskningen fortsatt inom detta och om det finns några nyheter, någon som har koll?

Rapporten nedan verkar annars vara den som fortfarande finns tillgänglig på slu's sajt.


http://www.slu.se/globalassets/ew/org/c ... -08-13.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).