Skogsekonomi

Lån privat kontra räntefördelning

16 inlägg 13355 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lån privat kontra räntefördelning

OliT  
#257948 Hej,

Jag och en nära släkting tittar gemensamt på att köpa en skogsfastighet. Affären i sig är sund och vi har fått ett bra pris på fastigheten (mer än taxeringsvärdet, så det är ett köp). Vi lånar hela beloppet av banken till en vettig ränta, då den bedömer att säkerheten är mer än fullgod.

Jag har i några trådar läst om räntefördelning och att bygga upp en sådan för att senare kunna göra uttag efter avverkning, men är lite på det oklara med upplägget.
Det vi tittar på nu är att låna privat. Vad är det då som gäller med underlag för räntefördelning och skogsavdrag? Vi kan utgå från ett anskaffningsvärde på cirka fyra miljoner och avverkningsmöjligheter på cirka 1,3 miljoner på kort sikt.

Ungefär så här långt är jag med:
Vi förutsätter att skogens del av hela köpet är 3,8 miljoner kronor, och då finns det alltså ett skogsavdragsutrymme på 1,9 miljoner.
Vi avverkar och får ett netto på 1,3 miljoner och kan alltså ta ut 650 000 kronor direkt och amortera med dessa. Utrymme som kvarstår för framtida skogsavdrag är då 1,25 miljoner.

Men här är det sämre ställt:
Resterande 650 000 kronor från avverkningen vill vi kunna ta ut med så låg skatt som möjligt, således räntefördelning. Men får vi något underlag för positiv räntefördelning på fastigheten? Jag läste att om vi bär lånen privat så ses det som att anskaffningsvärdet i sin helhet blir underlag för räntefördelningen. Är det korrekt?

Eller: Räknas hela inköpsvärdet som eget insatt kapital (och alltså en skuld för företaget till oss) vilket innebär att det inte finns något underlag för räntefördelning? Hur kan vi i så fall bäst ta ut dessa pengar och amortera?

Jag ber om ursäkt om det blev lite rörigt, men situationen känns lite sådan. Vi har nog alla planer på att ta hjälp av en expert, men jag vill ändå veta själv hur det fungerar.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Lån privat kontra räntefördelning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257954 Skulden "eget insatt kapital" räknas inte med när man räknar ut räntefördelning, dvs sätter du in pengar så ökar möjligheterna till räntefördelning. Minns att det tog ett tag innan jag kopplade det själv. :-)

Så, om du köper "för privata pengar", så får du räntefördelnimngsunderlag på 3,8 miljoner. Nästa år måste du minska med den utnyttjade delen av skogsavdraget, men det vet du säkert.

Räntefördelning är en fiktiv avkastning motsvarande aktieutdelning/obligationsränta på de privata pengar du har puttat in i ditt företag.

Har ni någon annan verksamhet än skogen, tex tjänstebaserad?

Avatar Fallback

Re: Lån privat kontra räntefördelning

OliT  
#257957 Stort tack för svaret, det fick det helt klart att klarna!
Jag har en konsultverksamhet på sidan om mitt vanliga jobb som i dag inte ger någon större intäkt, men där jag har möjlighet att ta på mig lite fler uppdrag och på så sätt plocka in några tiotusingar per år.
Först tittade jag på att använda de oskattade pengarna ur den verksamheten för att betala räntedelen av mitt lån, men som jag har förstått det skulle då lånen behöva ligga på näringsverksamheten och inte mig privat, något jag troligen skulle förlora på i och med utebliven räntefördelning. Eller är det jag som blandar ihop saker igen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lån privat kontra räntefördelning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257962 Tja, det är inte jättestor skillnad på privata och företagslån. Räntan blir ju avdragsgill helt i företaget. Man knan räkna på det, men nu ar det ett tag sedan så jag kan inte ur huvudet. Någon % bättre som privat, tror jag. Beror på ränteläget!

Intäkterna från skogen och konsultverksamheten räknas till ett, så efter första året när ni inte har några intäkter kan du använda räntefördelningen till att ta ut pengar från konsultverksamheten. Annars bara sparas den till den dagen den behövs, vilket inte är fy skam, men inte ger "pengar nu". Misstänker att du ligger nära eller över brytgränsen för statlig skatt? ;)

Avatar Fallback

Re: Lån privat kontra räntefördelning

OliT  
#257992
Mangan skrev:Tja, det är inte jättestor skillnad på privata och företagslån. Räntan blir ju avdragsgill helt i företaget. Man knan räkna på det, men nu ar det ett tag sedan så jag kan inte ur huvudet. Någon % bättre som privat, tror jag. Beror på ränteläget!

Intäkterna från skogen och konsultverksamheten räknas till ett, så efter första året när ni inte har några intäkter kan du använda räntefördelningen till att ta ut pengar från konsultverksamheten. Annars bara sparas den till den dagen den behövs, vilket inte är fy skam, men inte ger "pengar nu". Misstänker att du ligger nära eller över brytgränsen för statlig skatt? ;)


Ja, jag ligger nog ganska precis på brytpunkten just nu, så jag måste ta mig en funderare över hur jag ska lägga upp det hela för att inte åka på en massa onödig skatt. Stort tack för hjälpen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lån privat kontra räntefördelning

OliT  
#257998 Förresten: Hur fungerar det rent skattetekniskt när det görs egna uttag ur verksamheten? Alltså, om jag och min släkting vill minska den egna insättningen (och alltså föra över pengar till oss själva), vilken typ av skatteregler gäller då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lån privat kontra räntefördelning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258000 Inga alls. Det är bara att ta pengarna och åka Thailand. Det är vinsten du skattar för, inte uttagen.

Tar du ut tillräckligt mycket så att rämteflrdelningem blir negativ (inte så sannolikt i ditt fall), räknas det som ett fiktivt lån, och du får skatta för en fiktiv ränteintäkt i företaget.

Påverkar även expansionsfonderna.

Avatar Fallback

Re: Lån privat kontra räntefördelning

Dan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258102 Visst, man kan ta lånet privat. Det ger dock begränsat med ränteavdrag, begränsas till 100% kvittning
i inkomstslag kapital alternativt 70% underlag upp till 100 000 kr. Tror det är bättre att köra lånet som
företagslån med fullt ränteavdrag. Dessutom skall ni väl amortera ? Om du inte vill ta av lön/annan inkomst så blir det privat uttag om du tar från "skogen" till amorteringen. Utnyttja skogsavdraget och
titta hur mycket skattepliktigt det blir kvar efter ränteavdraget. Kanske ni kan köpa någon inventarie(r)
och skriva av ev. resterande skattepliktig inkomst ?

Avatar Fallback

Re: Lån privat kontra räntefördelning

OliT  
#258244
Dan skrev:Visst, man kan ta lånet privat. Det ger dock begränsat med ränteavdrag, begränsas till 100% kvittning
i inkomstslag kapital alternativt 70% underlag upp till 100 000 kr. Tror det är bättre att köra lånet som
företagslån med fullt ränteavdrag. Dessutom skall ni väl amortera ? Om du inte vill ta av lön/annan inkomst så blir det privat uttag om du tar från "skogen" till amorteringen. Utnyttja skogsavdraget och
titta hur mycket skattepliktigt det blir kvar efter ränteavdraget. Kanske ni kan köpa någon inventarie(r)
och skriva av ev. resterande skattepliktig inkomst ?


Då vi är två personer utan jättestora lån i övrigt bör vi kunna klara av att hålla oss på 100 000 kronor vardera i räntekostnader och alltså få fullt ränteavdrag. Efter den initiala avverkningen inom något år kommer intäkterna att vara låga under en längre tid (som vi vet nu, enbart arrende för jakt och utdelning från allmänning). Frågan är, med bakgrund till det, om det inte är smartare att spara underlag för räntefördelning till den dagen avverkning sker igen (kanske på 15-20 års sikt). Vad säger ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lån privat kontra räntefördelning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258248 Det gäller att skjuta upp skatten så länge som möjligt, helst till du blir pensionär. Särskilt om du ligger nära eller över brytpunkten.

Om du räknar med en stor intäkt år 1, och sedan ingenting, samt bra räntefördelninmgsunderlag, skulle jag nog fundera på skogskonto. Du har ca 3,35 MSEK i underlag, du får plocka ut ca 7% årligen kapitalbeskattat, dvs 235 kkr, Använd skogskonto, och på 3 år har du plockat ut resterande 650 kkr till kapitalbeskattning.

Eller använd expansionsfond, och ta pengarna och amortera direkt.

Kan ha glömt något, fram med excel och räkna! :-)

Avatar Fallback

Re: Lån privat kontra räntefördelning

OliT  
#258253
Mangan skrev:Det gäller att skjuta upp skatten så länge som möjligt, helst till du blir pensionär. Särskilt om du ligger nära eller över brytpunkten.

Om du räknar med en stor intäkt år 1, och sedan ingenting, samt bra räntefördelninmgsunderlag, skulle jag nog fundera på skogskonto. Du har ca 3,35 MSEK i underlag, du får plocka ut ca 7% årligen kapitalbeskattat, dvs 235 kkr, Använd skogskonto, och på 3 år har du plockat ut resterande 650 kkr till kapitalbeskattning.

Eller använd expansionsfond, och ta pengarna och amortera direkt.

Kan ha glömt något, fram med excel och räkna! :-)


Det är upplägget jag har sett framför mig också. För att inte riskera några stora bakslag tänkte jag göra en uppställning över planen och dubbelkolla med någon som har skattefrågor som arbetsområde. Det kan vara värt någon tusenlapp, trots allt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lån privat kontra räntefördelning

OliT  
#260419 Jag har kollat vidare lite med revisor och Skatteverket angående det tänkta upplägget och konstaterat följande i Skatteverkets material.

Bild


Det borde ju innebära att enda sättet att ta upp lånet i det här fallet är som en skuld i näringsverksamheten och att valbarheten inte riktigt finns där. Det gör dock inte så mycket, då det innebär att jag kan kvitta räntekostnader mot min inkomst i konsultandet, vilket i sig är ganska fördelaktigt. Räntefördelningsunderlag börjar vi sedan bygga när amorteringen tagit lite bättre fart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lån privat kontra räntefördelning

OliT  
#260420 Jag såg nu att det var en lite äldre skrivning. Aktuella regler finns här, men säger i mångt och mycket samma sak:
http://www.skatteverket.se/download/18. ... 9-4-02.pdf (sidan 72 och framåt).

   TS
Avatar Fallback

Re: Lån privat kontra räntefördelning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260425 Det är ju en bedömningsakfråga om man sätter in privata pengar som man lånat upp innan.

Avatar Fallback

Re: Lån privat kontra räntefördelning

OliT  
#260436 Ja, det är det ju möjligtvis. Nu är nog lånet ganska knutet till just det här köpet, så det blir att ta upp det som skuld i fastigheten. Bra incitament att jobba lite på amorteringen dock.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).