Motorsåg och handhållet

Sugihara svärd.

141 inlägg 59042 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#260296
Huggarn skrev:


tycker att du borde nöja dig med ett 18" 3/8 till 560! det är lika långt som ett 20" 0.325!...men du gör som du vill! ..


Det kommer an på hvilken "dl count" 20" sverdet i .325 er. Tidligere var standarden til HVA 78dl (åpenbart for kort), nå er den 80dl, og det er ganske nært 20" - men noen er 81dl, noe som er kompatibelt med 72dl i 3/8".

At HVA har lange 18" sverd i 3/8" er jo vel kjent (68dl)


Huggarn skrev: Tsumura Light är fina svärd! dom har dock lite för korta utbytbara "nosar" för mitt tycke! hela vitsen med utbytbara nosar är ju att dom ska ha tagit kedjepisken när/om man byter ut dom! annars kan jag personligen lika gärna använda solida utan utbytbar nos eller superkvalitet Laminerade! därför ska jag nu testa några sugihara laminerade för att se hur dom är!? fick inga svar här på forumet när jag frågade hur dom är så... får man fråga vart du köpt dina Tsumura i kanada? nån som vet nåt solit svärd utan utbytbar nos annars! ....GB....iggesund?
[/quote]

Jeg ser poenget med lengden på nesen, men for meg ser det ut som om SugiHara og Tsumura bruker de samme nesene? Så vidt jeg vet er det bare Oregon og Cannon som bruker vesentlig lengre utbyttbare neser? For øvrig er jeg enig med dine betraktninger om utbyttbare neser, det skjer jo svært sjelden at nesene faktisk blir byttet.

GB pleide å tilby massive sverd uten utbyttbar nese - men så vidt jeg forstår var kvaliteten på disse heller dårlig (har ikke prøvd selv). Så vidt jeg forstår er nå GB sverdene laget i Kina - og da er de jo uaktuelle å kjøpe, uansett.

Jeg mener at han som solgte meg Tsumura sverdet kaller seg "Thechainsawguy", og holder til i BC, nær Vancouver. Servicen var utmerket ( inkl gratis skifte av nese fra .325 til 3/8"), prisen som avtalt - ingen problemer. :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#260299
SawTroll skrev:
Huggarn skrev:


tycker att du borde nöja dig med ett 18" 3/8 till 560! det är lika långt som ett 20" 0.325!...men du gör som du vill! ..


Det kommer an på hvilken "dl count" 20" sverdet i .325 er. Tidligere var standarden til HVA 78dl (åpenbart for kort), nå er den 80dl, og det er ganske nært 20" - men noen er 81dl, noe som er kompatibelt med 72dl i 3/8".

At HVA har lange 18" sverd i 3/8" er jo vel kjent (68dl)


Huggarn skrev: Tsumura Light är fina svärd! dom har dock lite för korta utbytbara "nosar" för mitt tycke! hela vitsen med utbytbara nosar är ju att dom ska ha tagit kedjepisken när/om man byter ut dom! annars kan jag personligen lika gärna använda solida utan utbytbar nos eller superkvalitet Laminerade! därför ska jag nu testa några sugihara laminerade för att se hur dom är!? fick inga svar här på forumet när jag frågade hur dom är så... får man fråga vart du köpt dina Tsumura i kanada? nån som vet nåt solit svärd utan utbytbar nos annars! ....GB....iggesund?


Jeg ser poenget med lengden på nesen, men for meg ser det ut som om SugiHara og Tsumura bruker de samme nesene? Så vidt jeg vet er det bare Oregon og Cannon som bruker vesentlig lengre utbyttbare neser? For øvrig er jeg enig med dine betraktninger om utbyttbare neser, det skjer jo svært sjelden at nesene faktisk blir byttet.

GB pleide å tilby massive sverd uten utbyttbar nese - men så vidt jeg forstår var kvaliteten på disse heller dårlig (har ikke prøvd selv). Så vidt jeg forstår er nå GB sverdene laget i Kina - og da er de jo uaktuelle å kjøpe, uansett.

Jeg mener at han som solgte meg Tsumura sverdet kaller seg "Thechainsawguy", og holder til i BC, nær Vancouver. Servicen var utmerket ( inkl gratis skifte av nese fra .325 til 3/8"), prisen som avtalt - ingen problemer. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260308
SawTroll skrev:
SawTroll skrev:
Huggarn skrev:


tycker att du borde nöja dig med ett 18" 3/8 till 560! det är lika långt som ett 20" 0.325!...men du gör som du vill! ..


Det kommer an på hvilken "dl count" 20" sverdet i .325 er. Tidligere var standarden til HVA 78dl (åpenbart for kort), nå er den 80dl, og det er ganske nært 20" - men noen er 81dl, noe som er kompatibelt med 72dl i 3/8".

At HVA har lange 18" sverd i 3/8" er jo vel kjent (68dl)


Huggarn skrev: Tsumura Light är fina svärd! dom har dock lite för korta utbytbara "nosar" för mitt tycke! hela vitsen med utbytbara nosar är ju att dom ska ha tagit kedjepisken när/om man byter ut dom! annars kan jag personligen lika gärna använda solida utan utbytbar nos eller superkvalitet Laminerade! därför ska jag nu testa några sugihara laminerade för att se hur dom är!? fick inga svar här på forumet när jag frågade hur dom är så... får man fråga vart du köpt dina Tsumura i kanada? nån som vet nåt solit svärd utan utbytbar nos annars! ....GB....iggesund?


Jeg ser poenget med lengden på nesen, men for meg ser det ut som om SugiHara og Tsumura bruker de samme nesene? Så vidt jeg vet er det bare Oregon og Cannon som bruker vesentlig lengre utbyttbare neser? For øvrig er jeg enig med dine betraktninger om utbyttbare neser, det skjer jo svært sjelden at nesene faktisk blir byttet.

GB pleide å tilby massive sverd uten utbyttbar nese - men så vidt jeg forstår var kvaliteten på disse heller dårlig (har ikke prøvd selv). Så vidt jeg forstår er nå GB sverdene laget i Kina - og da er de jo uaktuelle å kjøpe, uansett.

Jeg mener at han som solgte meg Tsumura sverdet kaller seg "Thechainsawguy", og holder til i BC, nær Vancouver. Servicen var utmerket ( inkl gratis skifte av nese fra .325 til 3/8"), prisen som avtalt - ingen problemer. :grin:


Ett 0.325 20" med 80dl är 2.5cm längre än ett 18" 3/8 med 68dl!..det är inte hva som har långa 18" svärd i 3/8 med 68 drivlänkar! jag anser att det är standard för sugihara,oregon mm! finns även 18" med 64dl!...hur det nu kan vara möjligt? eller menar du att 64dl egentligen är standard 18" 3/8?..stihls dito 18" 3/8 är 66dl, men det har väl med olika infästningar att göra! stihls 20" är samma som övriga 20" 3/8 alltså 72dl.... inte mycke logik i detta men det skapar ju nåt att träta om! :smile:

SugiHara og Tsumura brukar inte samma nosar! Tsumuras är betydligt kortare! oregon och cannon har inte längre nosar än vad sugihara har i förhållande till svärdslängd!..vad jag vet! har du "spec" på det? :wink:

jag har själv köpt lite prylar av Thechainsawguy! trevlig prick! men att han sålde Tsumura visste jag inte!...är dock inte intresserad av Tsumurasvärd men ändå!

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#260314
Huggarn skrev: ....det är inte hva som har långa 18" svärd i 3/8 med 68 drivlänkar! jag anser att det är standard för sugihara,oregon mm! ....


68dl er spesifikt for HVA montasjer (stor og liten), brukt på HVA produserte sager (og mange andre) - ikke bare for HVA merkede sverd.
Stihl bruker 66dl, og Dolmar bruker 68 på stor montasje og 64 på liten.

64 var vanlig på mange merker tidligere, men er ikke så vanlig lenger - dette er jo i praksis 17" sverd, så det er like greit.

I det hele tatt er sverdlengder alltid "nominelle" - og det blir verre når nominell lengde overstiger 24".

Ut over det er 3/8" lo-pro/picco sverd alltid betydelig korter enn angitt (1 til 2"), samt alle .325 Stihl sverd med 3005 montasje.

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#260316
Huggarn skrev: .....

SugiHara og Tsumura brukar inte samma nosar! Tsumuras är betydligt kortare! oregon och cannon har inte längre nosar än vad sugihara har i förhållande till svärdslängd!..vad jag vet! har du "spec" på det? :wink: ....



Det ser ikke ut som det er noen forskjell for meg, men jeg har ingen Sugi sverd her, så jeg kan ikke sammenligne direkte.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260317
SawTroll skrev:
Huggarn skrev: ....det är inte hva som har långa 18" svärd i 3/8 med 68 drivlänkar! jag anser att det är standard för sugihara,oregon mm! ....


68dl er spesifikt for HVA montasjer (stor og liten), brukt på HVA produserte sager (og mange andre) - ikke bare for HVA merkede sverd.
Stihl bruker 66dl, og Dolmar bruker 68 på stor montasje og 64 på liten.

64 var vanlig på mange merker tidligere, men er ikke så vanlig lenger - dette er jo i praksis 17" sverd, så det er like greit.

I det hele tatt er sverdlengder alltid "nominelle" - og det blir verre når nominell lengde overstiger 24".

Ut over det er 3/8" lo-pro/picco sverd alltid betydelig korter enn angitt (1 til 2"), samt alle .325 Stihl sverd med 3005 montasje.


"68dl er spesifikt for HVA montasjer (stor og liten), brukt på HVA produserte sager (og mange andre) - ikke bare for HVA merkede sverd."

så 68dl är med andra ord i praktiken "standard"? NU? om nån vill ha lika långt svärd som ett 0.325 18" fast i 3/8 så är ju ett 18" 64dl perfekt eller hur?

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260318 när det gäller nosar så ska jag låta det vare osagt om sugihara har längre nosar än tex oregon powermatch eller cannon! men alla dessa har ju märkbart längre nos än Tsumura! det kan vem som helst bildgoogla så ser man ju tydligt att det är så! eller hur?

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#260322
Huggarn skrev:

så 68dl är med andra ord i praktiken "standard"? NU? om nån vill ha lika långt svärd som ett 0.325 18" fast i 3/8 så är ju ett 18" 64dl perfekt eller hur?


68 dl er i praksis bortimot standard i 18" 3/8 (med nevnte unntak) - med disse sverdene er jo litt lengre enn 18".

66dl og 64dl sverd er kortere enn angitt, 64dl bare om lag 17".

Mitt poeng er at man må være oppmerksom på at sverdlengder er nominelle, ofte ikke faktiske. Om det har noen vesentlig betydning er en annen sak - men såkalte 18" 3005 (og alle lo-pro/picco) sverd er faktisk bare 16" - og da er det vel strengt tatt falsk markedsføring?

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260326 nja! nu pratar du bara om 3/8! ett stihl 18" 3/8 66dl är lika eller längre än ett tex hva 18" 0.325 eller hur? och alla marknadsförs dom som 18" 45cm vilket ju är en sanning med modifikation!

ta oregon tex! i 3/8 så finns 18" i både 68 och 64 dl... men båda sägs vara 45cm!!

som du säger och som jag faktiskt försökt sagt hela tiden för den uppmärksamme så gäller det att kolla lite extra om man är intresserad vill säga!....men alla är ju inte idioter som oss! :wink:

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#260327 Jeg er nok en slik "idiot", siden jeg bryr meg om dette - de fleste bruker jo bare det som kommer med sagene - så hvem er den egentlige "idioten"?


Det er ikke deg, ikke meg, og ikke Mange/Magnus - men de som konstant kjører .325x7 og 13" på 50cc sager, og .325x7 og 15" på 60cc sager er klart i "faresonen" for den beskrivelsen. 😡
Senast redigerad av SawTroll lör 25 jan 2014, 16:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260387
Huggarn skrev:..men tyckte att Mange sa att dom mer eller mindre lagt ner verksamheten när det gäller motorsågssvärd? :roll:


Lagt ner har de inte men de har minskat utbudet något och ändrat lite i produktion vad jag förstår.
De solida utan utbytbar nos de säljer som R2 nu har de kavar o fortsätter med så vitt jag begriper.

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260445
SawTroll skrev:Jeg er nok en slik "idiot", siden jeg bryr meg om dette - de fleste bruker jo bare det som kommer med sagene - så hvem er den egentlige "idioten"?


Det er ikke deg, ikke meg, og ikke Mange/Magnus - men de som konstant kjører .325x7 og 13" på 50cc sager, og .325x7 og 15" på 60cc sager er klart i "faresonen" for den beskrivelsen. 😡


Om det er den som anvender sin sag som er "idiot" eller den som sitter oppe kl 4 om natten å diskuterer mer og mindre vesentlige detaljer som man høyst sansynlig ikke har praktisk erfaring fra kan man tenke hva man vil om :roll: Den smarte sover om natten så han kan arbeide i skogen neste dag :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

totte  
#260476 Det finns de som har så ont i ryggen att de varken kan sova eller arbeta i skogen. Och vem som är idiot eller ej är inte ett ämne för tråden, även om det var en självbenämning som kom fram. I tråden skall det diskuteras svärd, inget annat.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#261017
totte skrev:Det finns de som har så ont i ryggen att de varken kan sova eller arbeta i skogen. Och vem som är idiot eller ej är inte ett ämne för tråden, även om det var en självbenämning som kom fram. I tråden skall det diskuteras svärd, inget annat.


Sådär ja! där kändes det som att denna tråd "dog" lite för min del då!...får man nämna något annat än "sugiharasvärd" då? som ju tråden handlar om? :roll: får nog lov att säga att det i just detta fall grips efter halmstrån i nån form av iver efter att hitta okorrekta ord och "felsägningar"!(som i övrigt i sammhället numera) :roll: ordet idiot handlade om oss "idioter" som faktiskt till den milda grad lägger ner tid och intresse ...och pengar på saker som nämnts här ovan i tråden som för många andra här på forumet med viss rätt kan tyckas ha övergått så smått i "idioti"! även jag själv ibland! :lol: ..men det bjuder jag på!..dessutom var ordet inom parentes!..jag tycker nog att det kan få lov att finnas nån form av tolkningsförmåga och en liten skvätt glimt i ögat ibland!...och att kunna sätta saker i sitt sammanhang! :roll: tror ingen inblandad i denna tråd känner sig sig "kränkt" över att bli kallad "idiot" i detta fall!.. så varför inte ta å "trampa ur" lite! :wink:....det är vad jag tycker!

mvh från "idioten" Huggarn! :wink:

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#261157 Det stemmer nok bra det Huggarn! :grin:

Og om noen er synes at temaet er uinteressant så er det deres sak - og problem. :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).