Motorsåg och handhållet

Ingen mer Husqvarna 339xp.

118 inlägg 78039 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

rikard_e  
#260295 Och dom största kunderna idag är väl inte proffshuggare, det är väl självverksamma skogsägare som köper proffssåg,

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260300
rikard_e skrev:Och dom största kunderna idag är väl inte proffshuggare, det är väl självverksamma skogsägare som köper proffssåg,


så kan det kanske vara! men vill inte dom ha lätta sågar med handtagsvärme då? eller vill dom kånka runt på tunga sågar å frysa om händerna? :roll:

Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260307 Problemet med denne typen sag er vel at det inte finnes plats for en generator mellom svinghjul og sagkrop, som trengs for håndtags varmen.
Er nok derfor det inte finnes på MS201 og lignenede sager.
Man må ha en bredere sagkrop typ MS241 eller lignende for å få plass med generatoren.
Og en viss motor effekt for at varmen inte skal merkes på sag effekten.
Tror nok aldrig man vil få en prof sag med varme på ca 4 kilo, det går inte. Even om inte generatorn veier så mye.
Man får lete bedre hansker eller bytte oftere.
Det finnes varmehansker med batteri men om det fungerer i praksis er vanskelig å si, skal holde 7 timer.

http://isfritt.no/no/home/22-innerhanske-mvarme.html

Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260310
Rank skrev:Problemet med denne typen sag er vel at det inte finnes plats for en generator mellom svinghjul og sagkrop, som trengs for håndtags varmen.
Er nok derfor det inte finnes på MS201 og lignenede sager.
Man må ha en bredere sagkrop typ MS241 eller lignende for å få plass med generatoren.
Og en viss motor effekt for at varmen inte skal merkes på sag effekten.
Tror nok aldrig man vil få en prof sag med varme på ca 4 kilo, det går inte. Even om inte generatorn veier så mye.
Man får lete bedre hansker eller bytte oftere.
Det finnes varmehansker med batteri men om det fungerer i praksis er vanskelig å si, skal holde 7 timer.

http://isfritt.no/no/home/22-innerhanske-mvarme.html


Husqvarna 234 mfl fanns ju med handtagsvärme! så vad är problemet?

Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260311 nja!.. nog fan kan dom lösa det om dom vill!...

Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260315 Å andra sidan så funkar ju husqvarnas handtagsvärme som en påse med ahlgrens bilar numera! man måste kvista upp en 3 kubiks gran på fullvarv om det ska bli varmt!....å då blir det så varmt så man knappt kan hålla i sågen istället!..därimellan är den iskall!...varför?...lyssnar dom inte på yrkesanvändare när dom utvecklar sågar?..det brukar låta fint: vi har haft dom på prov på fältet i si å så många månader eller år hos proffs!....antingen ljuger dom eller så är det inga proffs dom haft sågarna hos....allternativt så säger "proffsen" det dom vill höra att allt är jättebra för att få några gratis sågar för besväret! det har jag hört mer än en gång!...skärpning för fasen! gör grejor som funkar i sverige! ...det har ni ju kunnat förrut!...vad är problemet nu?

Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

rikard_e  
#260343
Huggarn skrev:
rikard_e skrev:Och dom största kunderna idag är väl inte proffshuggare, det är väl självverksamma skogsägare som köper proffssåg,


så kan det kanske vara! men vill inte dom ha lätta sågar med handtagsvärme då? eller vill dom kånka runt på tunga sågar å frysa om händerna? :roll:


Eller står vi med en ny generation skogsägare som kan klä sig bättre?
Nä, men alla gillar väl handtagsvärme? oavsett om man jobbar heltid eller sporadiskt?

Jag köpte mitt 560 med handtagsvärme bara för att det skulle vara mer attraktivt när jag säljer det, Har bara kört handtagsvärme en gång.

Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260378 Handtagsvärme är bra för vi som fryser lätt om händerna. Har man filat kedjan och tagit drickapaus är det gott att få upp värmen igen.

Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260394 Klart de kan få till värme om så önskas. Även utan att vikt ökar många gram.
Generatorn tar inte mer plats oftast. Där den skulle kunnat sitta är igen gjutet med auminum i de flesta fall. Exten generator i spole kunde även det funka om man nu inte vill ha det under svänghjulet av nån anledning.

Avgasvärme finns ju med och elvärmda handskar om så önskas.

Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368791
D Brown skrev:Jag såg 339:or för 4.500 kr inkl hos KeBe Cykel & Motor i Örebro igår.

20 st 550 hade sålts till mässpris 6.500 kr, några 560 fanns kvar för 6.900 kr.
Vad är ordinarie pris på 550, 9.100 kr? Verkar vara god marginal på sågar...


Idag slog jag till slut till på en 550xpg hos KeBe, 6990 kr kostade den. 110 kr billigare än Maskinklippet.se
Idag fanns det gott om sågar av olika modeller, troligtvis imorgon också, fredag mera osäkert. Nya Husqvarna dunken har jag för mig kostade 375 kr.
Carlton kedjeslip som frånsett belysning såg ut som en Oregon = 1495 kr.

Edit: Det var länge sedan jag var inloggad, hade ingen aning om att maskinklippet.se sponsrade kategorin

Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370672 Hadde ikkje 339 sjølv, men var saga sterk nok for å dra rundt ett .325 kjede? Stihl har jo 3/8 hobby selv på 241 som er ei sterkare sag. Virker som om HVA har tradisjon for å velga .325 oftare enn stihl, 242 i si tid hadde jo .325, det har jo dagens 560 også. Den første dog med pixel og sistnevnte med "vanlig"

Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370676 Jodå, 1,3mm .325 funekade bra på 339.

Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

adahlm  
#745418 Verkar vara dåligt med reservdelstillgången till XP339, Handtaget brast på sågen och verkar inte finnas som reservdel nånstans.

Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Alex Strömberg  
#745429
adahlm skrev:Verkar vara dåligt med reservdelstillgången till XP339, Handtaget brast på sågen och verkar inte finnas som reservdel nånstans.

Yep, den har utgått i sortimentet

Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

adahlm  
#745432
Yep, den har utgått i sortimentet


Yep, men att man inte får reservdelar 10år efter avslutningen är nog svagt av husqvarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).