Motorsåg och handhållet

Felmontering sågkedjepump Stihl

36 inlägg 15474 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260209 det är klart att färgflagor från svärdet kan hamna över svärdets oljehål och stoppa oljan från att komma in i svärdet!! vad svammlar du om Brumsten? :roll: tror snarare att det är du som ska läsa mitt inlägg en gång till innan du surrar nåt mer nu faktiskt!!

när det gäller färgen i tanken som i mitt fall upplöstes så satt den igen oljefiltret i tanken! ska det vara så svårt att förstå? ...börja snacka om trycksatta system mm!...läs innan du svarar! ditt.........förba......... vad säger ni nu då?.... huggarn hejdade sig i sista sekund!! :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Blivande snickare  
#260211 :ymparty: Bra jobbat Huggarn! (*) :lol:

Avatar Fallback

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Brumsten  
#260217 Läst men inte förstått?
Jag bara skojade, men jag har mångårig erfarenhet av sågar, så jag vet nog vad jag pratar om.
Har aldrig varit med om att färgen i oljetanken hat blivit upplöst av kedjeolja, då skulle ju hela sågen mer eller mindre
vara färglös.
43 år med motorsågar.
Still learning.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260227
Brumsten skrev:Läst men inte förstått?
Jag bara skojade, men jag har mångårig erfarenhet av sågar, så jag vet nog vad jag pratar om.
Har aldrig varit med om att färgen i oljetanken hat blivit upplöst av kedjeolja, då skulle ju hela sågen mer eller mindre
vara färglös.
43 år med motorsågar.
Still learning.
Ha de.


jo du verkar ju veta vad du pratar om! :roll: hade du läst mitt inlägg så hade du ganska enkelt upptäckt att det som upplöste färgen i stihls tankar var inte "kedjeolja" utan arborol och arborol/propylenglykol! men det vet du väl heller inte vad det är antar jag? 43 år med sågar i all ära! ..men läs en gång till så ska du se att det blir bra! :smile:

Avatar Fallback

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Brumsten  
#260237 Hej, det här börjar bli roligt, men har du slagit frostskyddsvätska i oljetanken så kan det nog bli problem.
Mina synpunkter gällde endast smörjsystemets grundläggande funktion och eventuella felorsaker.
Jag vill inte framstå som någon besserwisser i detta forum, men jag vet vad jag kan.
Hej.

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

johan eriksson  
#260246 I detta falet med att färg löstes upp i tanken så har huggaren rätt, endel färger tål inte glykoler i olika former, olika glykoler reagerar olika med olika lacker. Bromsvätska är en form av glykol och det tror jag dom flesta här inne har fått lära sig att man inte ska spilla på lacken. Vet också hur glykolfatet på jobbet ser ut när det droppar lite från pumpen.

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260250
Brumsten skrev:Hej, det här börjar bli roligt, men har du slagit frostskyddsvätska i oljetanken så kan det nog bli problem.
Mina synpunkter gällde endast smörjsystemets grundläggande funktion och eventuella felorsaker.
Jag vill inte framstå som någon besserwisser i detta forum, men jag vet vad jag kan.
Hej.


jo roligt är det! sanna mina ord,men om du läst vad jag skrev i mitt inlägg innan du började raljera så hade du sett det eller hur? det gäller ju " smörjsystemets grundläggande funktion"! du läste inte heller att färg på svärdet och hur det kan ställa till problem?......ja ja träta no more om det, men läs bättre nästa gång! du kan säkert vad du kan....men inte i detta fallet!...att propylenglykol(som är godkänd av livsmedelsverket) skulle ställa till problem tror jag föga på men....nåt ärä!.....på stihlsågar!....kör du stihlsågar ofta?

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260251
johan eriksson skrev:I detta falet med att färg löstes upp i tanken så har huggaren rätt, endel färger tål inte glykoler i olika former, olika glykoler reagerar olika med olika lacker. Bromsvätska är en form av glykol och det tror jag dom flesta här inne har fått lära sig att man inte ska spilla på lacken. Vet också hur glykolfatet på jobbet ser ut när det droppar lite från pumpen.


Du har nog rätt i detta Johan! men att propylenglykol som är godkänd att ha i mat skulle orsaka detta vill jag inte tro!....men va fasen vet man? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

johan eriksson  
#260252 Kan nog bero på i vilka koncentratioiner det är med, men jag håller med dig, man börjar ju undra hur mycket skit det finns i maten. Men det är ju en helt annan fråga.

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260273 Jag trår det är nåt strul med pumpdrevet o den där armen till kopplingstrumman.
Har de inte fått i den rätt eller den röket av pumpar det inte som det ska.

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260297
Mange skrev:Jag trår det är nåt strul med pumpdrevet o den där armen till kopplingstrumman.
Har de inte fått i den rätt eller den röket av pumpar det inte som det ska.


tror mest på att plastgängorna på pumpdrevet är slut helt enkelt! stihls pumparm kör man inte slut på en mansålder i alla fall....skulle den kunna ha missats vid byte/borttagning av trumma?...ja...det är lätt hänt för den ovane!..men den halkar oftast vid lite tur rätt när man börjar köra sågen...så.... ja ja vi får väl se!

Avatar Fallback

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Lågbonitet  
#260303 Läste att någon nämnde undertryck p.g.a fel på tanklocket! Är det möjligt? Skulle förklara en del om så var fallet!

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260339
Huggarn skrev:
Mange skrev:Jag trår det är nåt strul med pumpdrevet o den där armen till kopplingstrumman.
Har de inte fått i den rätt eller den röket av pumpar det inte som det ska.


tror mest på att plastgängorna på pumpdrevet är slut helt enkelt! stihls pumparm kör man inte slut på en mansålder i alla fall....skulle den kunna ha missats vid byte/borttagning av trumma?...ja...det är lätt hänt för den ovane!..men den halkar oftast vid lite tur rätt när man börjar köra sågen...så.... ja ja vi får väl se!

Har bytt rätt några stycken på 260 som haft kass arm men i övrigt bra drev.
Har bytt några drev med för de saknade gänga, men inte många.

Oavsett vilket så gissar jag på att det är där kruxet ligger.

Avatar Fallback

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Tompa25  
#260641 Efter att ha gämfört tråden som vart länkad tidigare så är det precis samma typ av koppling jag har på min maskin.Enda skilnaden är då vad jag har förstått att det är en något modernare,men principen är den samma. Jag har en MS 361 från 2007(med standard drev)
Med oljepumpen i handen så upptäkte jag att den sk.fjäderbelastade skruven i botten saknar nylonbussningen.
Jag är som sagt tämligen övertygad om att de flagor som jag tidigare pratade om kan ha varigt nylonbussningen som på något sett har brunnit o passerat igenom. Hur då detta kan ha gått till är ju som sagt en gåta,men allt är ju som sagt möjligt.Kan ju vara som så att armen tidigare har hoppat av eftersom jag har gått o dragits med detta problem ganska länge.
Sen en annan teroi som jag inte heller kan släppa är detta hurvida en Veg olja skulle vara mer aggresiv än andra oljor gänte lacker är inte heller särkilt beprövat.Hitintils så har jag alltid haft VEG olja. Det att VEG oljor kan tjockna är vida känt sen tidigare.

Hur som helst så förefaller det även vara som så att oljetanken är lackad invändigt(är vit invändigt).

Så att säga blanda sågkedjeolja o glykol är då inget som jag har någonsin gjort eller hört talas om att det vart möjligt. Skulle väl fattas att ersätta sågkedjeoljan med hydralolja eller någon annan tunnflytande olja. Nackdelen med de mileraliska oljorna är som sagt att i "normal svensk" kyla så är de inte särkilt tillämpningsbara eftersom de blir sega som sirap(än mer de sk.Ep oljorna).Konstigt nog så har en Veg olja aldrig detta problem.Den är som sagt lika lättflytlig vid +20 som vid -20.

Dock så har jag sett på vissa av mina svärd att lacket har slitits bort (speciellt vid infästningarna).Sen hurvida dessa fastnar o packar sig i oljekanalen är väldigt svårt för mig att vidimera.Så att säga att vissa av lacken på Stil svärd är det lite si å så med stämmer.

Jag är som sagt lite novis på detta vad de olika komponeterna heter. Sen gör det inte heller bättre av att Stihl är så hemlighetsfulla vad det gäller sprängskisser o reservdelar.Det hade ju som sagt underlättat om det fanns åtminstånde en översikts planch att referera mot.Fast det kanske är ett medvetet o lite affärsmässigt stjäl för att inte klåpare ska mecka hej vilt.
Däremot så tror jag mer o mer på detta med armen.Eftersom jag inte har meckat med denna utan överlåt detta till expertisen så tror jag på att de på något sett har tabbat sig.
Ett senario kan ju som sagt vara att de inte har satt dit alla slangar ordentilig.
En annan kan ju vara att de slarvade med att byta oljefiltret.
En tredje kan ju vara att slangen på något sett har hamnat ikläm.
I vart fall så får jag väl gå tillbaka till butiken så att de får fixa detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260646 Tycker jag du gör rätt i. Har du misstanke om att nåt blivit fel ska de få chans o rätta till det. I vilket fall kan du be dem förklara varför det blivit som det är.
Mycket lättare o göra med en såg framför sig man kan titta på än tangentbord.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).