Motorsåg och handhållet

Ingen mer Husqvarna 339xp.

118 inlägg 78057 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

palbin  
#260171 Det finns ju Rinkaby Rör (när man handlar grejer som har med "rör"
att göra i vid mening ...) som man väl upplever har ett lagom pålägg
på grejorna de säljer - och där motsv grej i en lokal närrörbutik kos-
tar typ 1.5-4 ggr mer beroende på vad man köper - iofs inte sällan
då pga "de höga metallkostnaderna" ... som man ju inte kan rå på ... .

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260184
värmSkog skrev:Frågan är om det inte kommer en annan såg i proffssegmentet senare som ska ersätta 339:an

539 som Huggarn nämnde nått om tidigare i tråden


Kan inte minnas att jag nämnt nåt om nån 539! :roll: det är däremot en 540xpg som jag vill se! och det kommer nog!...allt annat vore galenskap!...galenskap är vi ju förvisso ganska vana vid numera i detta land.....så man vet ju aldrig!! :wink:

Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Brumsten  
#260192 Finns det inte tillräckligt med sågar, Husqvarna har redan idag svårt att försvara sitt modellprogram.
Har under åren hört allt om vedeldarsågar i tre olika steg, bondsågar och sågar för byggarbeten.
Och ej att förglömma, medhjälparsågen som måste finnas tillhands om man vill ha hjälp med sågning,
av arbete av typ det än månde vara.
Vem behöver en 540:a, man bara såga med en motorsåg, och det finns tillräckligt med sågar att välja på.
Tänk om.

Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

värmSkog  
#260199
Huggarn skrev:Det som behövs oavsett tillverkare är en proffs såg MED handtagsvärme med en max vikt på ca 4.0 - 4-4 kilo! Jag blir jävligt besviken om inte hva fixar detta! Jag mfl har varit på dom om detta!! Om dom lanserar den nya 539an utan handtagsvärme o auto tune så kan dom lägga ner proffsmarknaden! Dom är redan ett "Kina" företag! Så låt oss hoppas att dom har lite ryggrad kvar!!


Var nog detta inlägg jag tänkte på vid det tillfället Huggarn

Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Brumsten  
#260210 Hej det finns ingen anledning för Hva. att ta fram nya modeller för yrkeshuggare idag, av den enkla anledningen att det finns
inga proffshuggare kvar i skogsbolagen som det fanns fram till slutet av 80-talet
Det finns en del huggare som arbetar mer eller mindre professionellt kvar idag, men det skulle bli för små volymer.
Det är förenat med stora kostnader att ta fram an ny modell, tex, ett pressgjutningsverktyg för ett vevhus kostar i storleksordningen
1-2miljoner, sen tillkommer alla kostnader för övriga komponenter.
Upplysningsvis så kostade en Volvo V-60 69 000:- att tillverka när den kom ut på marknaden, i bilhallen?
Avansen på motorsågar för handlaren mellan 20-30% bto, sen ska han stå där med service, resrevdelar och trevligt bemötande
och det som är mest viktigt, kunnande.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

palbin  
#260212 I så fall kan dom ju fortsätta tillverka dom gamla - ty dom var ju rätt
bra eller hur?

Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260214
Brumsten skrev:Finns det inte tillräckligt med sågar, Husqvarna har redan idag svårt att försvara sitt modellprogram.
Har under åren hört allt om vedeldarsågar i tre olika steg, bondsågar och sågar för byggarbeten.
Och ej att förglömma, medhjälparsågen som måste finnas tillhands om man vill ha hjälp med sågning,
av arbete av typ det än månde vara.
Vem behöver en 540:a, man bara såga med en motorsåg, och det finns tillräckligt med sågar att välja på.
Tänk om.


ja vem behöver en 4kilos proffssåg med handtagsvärme,autotune,fjäderavvibrering mm? kör du då med den jätteunika 543xpg med gummibussningar mm då om du vill!

Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Brumsten  
#260221 543 unik, tillåt mej småle, det är flintagrejor, senaste tillskottet av hyllvärmare i sågbutiken.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

palbin  
#260223 Ovanligt intressant kväll på forumet detta ... .

Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Tosca  
#260231
palbin skrev:Ovanligt intressant kväll på forumet detta ... .

Lönehelg...

Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260232
Brumsten skrev:543 unik, tillåt mej småle, det är flintagrejor, senaste tillskottet av hyllvärmare i sågbutiken.
Ha de.


ja just det! kanske därför vi vill att dom ska komma med ytterligare en modell då kanske! eller vad tror du! :lol: jag är ingen elektriker men nu kopplar det lite sisådär här! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260236 Brumsten får nog sin löning den 24e tror jag! väldigt bra lön dessutom!

Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Brumsten  
#260245 Helt riktigt, den enda skillnaden att jag tar ut min lön som skadestånd, då slipper jag skatten.
Nädå, jag tjänar nog som en normal arbetare, men pengar är inte allt här i livet, familjen, god hälsa, goda vänner, som er
här på forumet berikar livet.
Har man sen lite fritidsintressen som jakt och motocykelåkning är livet gott å leva.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Hema  
#260274
Brumsten skrev:Hej det finns ingen anledning för Hva. att ta fram nya modeller för yrkeshuggare idag, av den enkla anledningen att det finns
inga proffshuggare kvar i skogsbolagen som det fanns fram till slutet av 80-talet
Det finns en del huggare som arbetar mer eller mindre professionellt kvar idag, men det skulle bli för små volymer.
Det är förenat med stora kostnader att ta fram an ny modell, tex, ett pressgjutningsverktyg för ett vevhus kostar i storleksordningen
1-2miljoner, sen tillkommer alla kostnader för övriga komponenter.
Upplysningsvis så kostade en Volvo V-60 69 000:- att tillverka när den kom ut på marknaden, i bilhallen?
Avansen på motorsågar för handlaren mellan 20-30% bto, sen ska han stå där med service, resrevdelar och trevligt bemötande
och det som är mest viktigt, kunnande.
Ha de.

HVA behöver bara göra om sin T540 till en 540. Motorn är klar, det är bara handtaget som saknas där bak. Sedan om det inte finns några proffshuggare kvar.. Det finns huggare som vill ha riktiga grejer o inte nöjer sig med mindre.
Senast redigerad av Hema lör 25 jan 2014, 00:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ingen mer Husqvarna 339xp.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260293
Hema skrev:
Brumsten skrev:Hej det finns ingen anledning för Hva. att ta fram nya modeller för yrkeshuggare idag, av den enkla anledningen att det finns
inga proffshuggare kvar i skogsbolagen som det fanns fram till slutet av 80-talet
Det finns en del huggare som arbetar mer eller mindre professionellt kvar idag, men det skulle bli för små volymer.
Det är förenat med stora kostnader att ta fram an ny modell, tex, ett pressgjutningsverktyg för ett vevhus kostar i storleksordningen
1-2miljoner, sen tillkommer alla kostnader för övriga komponenter.
Upplysningsvis så kostade en Volvo V-60 69 000:- att tillverka när den kom ut på marknaden, i bilhallen?
Avansen på motorsågar för handlaren mellan 20-30% bto, sen ska han stå där med service, resrevdelar och trevligt bemötande
och det som är mest viktigt, kunnande.
Ha de.

HVA behöver bara göra om sin T540 till en 540. Motorn är klar, det är bara handtaget som saknas där bak. Sedan om det inte finns några proffshuggare kvar.. Det finns huggare som vill ha riktiga grejer o inte nöjer sig med sämre.


Exakt vad jag menar också med 540!...och det finns fler "proffshuggare" än vad ni kan tro som lever på att köra motorsåg! självklart inte lika många som förr men det finns en del av oss levande reliker kvar! vi jobbar i solig hetta å i bitande kyla! ..så om dom tror att dom kan lura oss med några halvfabrikat så tror dom fel! :wink: .... fem motorsågar till dig hema av fem möjliga!(i det här fallet :wink: )

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).