Gallring

Tips om för sen tallgallring

22 inlägg 18235 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips om för sen tallgallring

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252143
041.JPG
Hej
Nu i vinter tänkte jag/vi börja gallra en eftersatt tall plantering som vi fått i utbytesmark :cry: Enligt skogsbruksplan 2,2ha T24 150kubik/ha 40år.
Enligt mig aldrig röjd möjligtviss löv, väldigt tätt med upphissade kronor och stor självgallring. Jag har börjat huggit mig en traktorväg rätt in i beståndet medel höjd på det jag fällt ungefär 15meter
045.JPG

Grönkronan på tallen är max 2meter i bästa fall.
Hur hårt vågar jag gallra, jag är mest rädd för när snökanonen från ålandshav kommer med blött snö.
042.JPG




   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Tips om för sen tallgallring

Tosca  
#252149 Ett första steg glesa ur litegrann bara så du undviker självgallringen.
Inte så stort bestånd och närma till väg verkar det som, så det säkraste du kan göra i mitt tycke är att återkomma flera gånger och glesa lite i taget just för att undvika vind- och snöproblemet.

Avatar Fallback

Re: Tips om för sen tallgallring

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252153 Ja det är nära till en egen nybyggd askväg
019.JPG
011.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om för sen tallgallring

hans_j  
#253051 Hej!
Håller med Tosca här. Ta lite nu och låt det stadga sig lite innan nästa gång. Kan vara dax om två- tre år igen. Vänta inte för länge bara med nästa gallring. Det händer väldigt mycket på bara några år.

Användarvisningsbild

Re: Tips om för sen tallgallring

machonisti  
#253053 Enligt mitt sett att se är detta inte farligt eftersatt. Men lite försiktiget är att föredra men vilka kvistfria stammar du får i ditt bestånd efter gallringen.

Användarvisningsbild

Re: Tips om för sen tallgallring

JensSkoog  
#253086 Skulle gärna sett den skogen om tio år. Blir jättebra. Jag tror Tosca har aldels rett. Glesa ut i omgångar genom några år.

Avatar Fallback

Re: Tips om för sen tallgallring

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253099 Medans jag har varit tvungen att jobba i mellandagarna och ängnade lördagen åt älgjakt har brorsan fortsatt med vägen genom beståndet
018.JPG

Vi tänker börja ta bort allt som gallrat sig själv samt att ta bort löv och gran. Vi hugger allt som Brännved. Det blir nog bra det här, vi får ta det i omgångar.
Vi tänkte ta med traktorn på måndag för att köra ut det första. Som vanligt med dessa vintrar väntar vi på snö och kyla för att kunna börja hugga talltimmer på ett annat skifte. Denna gallring bär även om det inte blir någon kyla i år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips om för sen tallgallring

Amatörhuggare 62  
#253564
m_006.jpg
m_005.jpg
m_003.jpg


Här är en tallgallring som jag kom till försent, ställer ut med 3 års mellanrum ungefär.

Avatar Fallback

Re: Tips om för sen tallgallring

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#253592 Ser bra ut på bilderna, på sista bilden börjar det likna pelarsal.
Med andra ord finns det hopp även för våran gallring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips om för sen tallgallring

machonisti  
#253615
curre skrev:Ser bra ut på bilderna, på sista bilden börjar det likna pelarsal.
Med andra ord finns det hopp även för våran gallring.

Jo, det gör det!
Kvalitetstimmer dessutom på sikt....

Lååång sikt....

Avatar Fallback

Re: Tips om för sen tallgallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260083
Amatörhuggare 62 skrev:
Här är en tallgallring som jag kom till försent, ställer ut med 3 års mellanrum ungefär.


Hinner det hända något på 3 år verkligen? Vad har du för SI, kan det vara T22?

Avatar Fallback

Re: Tips om för sen tallgallring

alias  
#260124
Mangan skrev:
Amatörhuggare 62 skrev:
Här är en tallgallring som jag kom till försent, ställer ut med 3 års mellanrum ungefär.


Hinner det hända något på 3 år verkligen? Vad har du för SI, kan det vara T22?


Jag ansluter mig till gissningstävlingen, jag tycker det ser ut som medelgoda till bra tallmarker - hade nog gissat på en T26.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Tips om för sen tallgallring

JensSkoog  
#260128 Ser mycket bra ut!

Avatar Fallback

Re: Tips om för sen tallgallring

Amatörhuggare 62  
#260255 Alias vann gissningstävlingen. Enligt plan en T 26

Avatar Fallback

Re: Tips om för sen tallgallring

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309416 Ett år har gått sedan vi började med gallringen. En del bilder har jag tidigare lagt ut på tulkabloggen här på forumet. Men här kommer en uppdatering. Vi gallrar lite hårdare i år än i fjol då det blev lite för tät bitvis.
004.JPG
007.JPG
013.JPG

Här har jag tagit några kort längre in i beståndet här är det väldigt tät och oröjt
022.JPG
023.JPG
024.JPG

Här har jag börjat på en ny väg in i beståndet
003.JPG

Hann idag ut 2timmar på eftermidagen och fortsatte med vägen
004.JPG

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).